Longeringssystem?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jennie73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 773
J

Jennie73

Undrar vad detta är för något? Hur funkar det? Har någon nån bild som visar hur det funkar? Är det avancerat att använda om man inte longerat på flera år?

Ha det gott!!

Sv: Longeringssystem?

Är det ett sånt här du menar?
http://www.johnwhitakerintltd.com/images/trainingaidlg.jpg
Det kallas Pessoa longering. Bra för hästar som har svårt att hitta formen och behöver stärka sig. De hästar jag longerat i den trivdes bra, protesterna var minimala och försvann direkt när de "förstod vad det handlade om". Det man ska tänka på är ju att longera mkt korta stunder och inte ha den så inspännd i början, det är tungt arbete!

Använder min pesso med jämna mella rum på mina hästar och det funkar jätte bra. Men man ska vara försiktig i början. Lycka till

Jättebra om man vill lära hästen att den ska kröka ordentligt på nacken om den inte vill bli ryckt i munnen. Obs ironi.
Djurplågeriredskap som utan tvekan hade varit förbjudet om det hade använts på något annat djur än hästar. På hästar får man sparka, koppla ihop munnen med bakbenen samtidigt som man tvingar hästen att springa (longeringssystem) mm. :cry:

Jag skulle hellre rekommendera dig att ta hjälp av någon som är duktig på att longera och lära dig den vägen. En sån här "sele" verkar låsa/tvinga hästen. Inte bra. Bättre att lära sig ordentligt.

Olika uppfattningar om detta "system"...

Jag har en pessoasele som jag använder ibland, och jag tycker den är bra. Min häst vilar mer på steget i den, vilket är det jag eftersträvar. Ibland använder kag den bara som baksele, dvs sätter inte fast linorna i bettet utan spänner bara in rumpan, och då anser jag att det absolut inte är något tortyrredskap, utan en påminnelse för hästen att trampa in bekbenen ordentligt. "framänden" tömkör jag då på vanligt vis.

Men gud vilket kvalifiserat struntprat...

En häst som är stark nog bär sig själv i form.

Att tvinga hästen in i en form som den inte är redo för tycker jag är en slag djurplågeri....

Hej!

Jag har inte särskilt gedigna erfarenheter av just "hela paketet" tillsammans, och skulle nog dra mig lite för att använda det själv, utan ngn som "kan"

Själv föredrar jag isf att bara ha chambon vid longering

*KL*
Jag har använt en sådan sele hos en av våra mer kända ryttare och min uppfattning är att hästen rycker sig själv i munnen varje gång den tar ett steg med bakbenen. Men det kan ju kanske oxå vara ett sätt att få den att "vila" mer på steget:idea: , tacka f*n för att den försöker ta så få steg som möjligt:crazy:
Inget jag skulle klä på min häst i första taget och då är jag ändå en av få på det här forumet som är FÖR hjälptyglar i allmänhet.

Jobbade för en ryttare tidigare som använde en sån sele flitigt på sina unghästar. De hästarna var stenhårda i munnen när vi började rida dom, de kan klart varit andra faktorer som spelat in men jag hade varit försiktig med att använda en sån!

Använder P.T.S när jag longerar och tycker den fungerar utmärkt. Min häst blir bara låg och stum med vanliga inspänningstyglar medan Pessoan går att justera så bra. Sen är det vissa hästar som kan få lite panik så man ska nog vara lite aktsam i början. Inte spänna den för hårt. Men det är väl som med allt annat, på vissa hästar fungerar den bra och på andra inte.

Känner att jag också måste försvara selen lite... Har man inte provat kan man inte ha en uppfattning:angel:
Jag rekommenderar dock att man tar hjälp av någon som kan första gångerna, så den blir spänd på rätt sätt.

Jag använder selen under vissa perioder och tycker den fungerar bra. Min sele är dock lite modifierad, jag har slagit en knut mitt på linorna (båda sidor) där trissorna egentligen är. På så sätt slipper du ju det problemet med att hästen ev. skulle bli ryckt i munnen.

Senast ändrad av en moderator:

Ponnyn vi har är ganska svag i ryggen. Vill gärna galoppera i korsgalopp i hö varv. Orkar inte riktigt behålla vanlig galopp. tänkte att en sån här sele kanske kan bygga upp hans muskler från grunden. Börjar i lugn takt och ökar succesivt. Har tänkt att be en MYCKET erfaren ryttare och tränare om hjälp.

ha det gott!!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 466
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka