Longeringstips

ankic

Trådstartare
Hej! Pga att våran ponny har haft mycket överskotts energi och varit lite "tokig" i ridhuset då det blivit många hästar där.Så har vi börjat att longera honom . Dels utan ryttare och även med min dotter på ( mest för att hon ska få tillbaka tilliten på honom) . Detta fungerar jätte bra, men min undran är vad kan man mera hitta på ? Kan man lägga in bommar då man longerar ? Alla tips är välkomna .
 
Ja, man kan lägga till bommar, lägg bara ut dom så att det blir på böjt spår.
 
har du kollat upp ponnyns fodderstat? så att den inte får i sig mer energi än vad den borde få? å tänk på att den inte ska gå som hårt jobbande häst utan som en lätt arbetande häst eftersom att väldigt få hästar går som hårt arbetande mest travare och tävlingshästar.
 
Vi har fått hjälp med rätt foderstat , så det beror inte på fodret. Han går 5-6dagar / vecka . Ej hårt jobbande pass. Att han blir pigg och busig då det blir många hästar kan ju bero på mycket. Han har gått ensam i hagen ( sätter honom tillsammans med annan häst imorgon ) Tidigare har han gått i flock, det har varit kallt här så det har inte blivit så många timmar ute i hagen , han är fortfarande unghäst .
 
okej då vet jag, du tog ju inte med om du hadde fått fodderstaten uträcknad eller inte, så då måste man fråga och kolla upp alla punkter. om det är så så tror jag gott och väll att han helt enkelt blir upphetsad utav att det är så många hästar runt om kring sig och tycker att det är jätte roligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 908
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 104
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp