Lös i magen varje höst.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 150703
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 952

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 150703

Hej
Har en ponny sedan 2020 som varje höst blir lös i magen. Har provat många olika tillskott men de har inte gjort någon skillnad.

Han får 2,5 kg torrhö, men jag kan inte ge bara hö då kompisen äter silage också och de går på lösdrift. Han har tålit silaget fram tills november. Jag tror att han äter en massa skräp och då blir känslig. När snön kommer blir han bra i magen. Har ni några tips vad jag kan göra eller köpa för något? 😥

Vår hungriga ponny kan också bli dålig i magen såhär på hösten, hon pillar i sig allt hon hittar i hagen. Vi har ökat högivan utomhus :)
Min är också ett matvrak 😩
Ska försöka ge ännu lite mer hö.

Det är inte ovanligt och beror som du vet på att det drar i sig skit. Det du kan göra är att grusa upp där de har sina ätplatser och att du kan komplettera med diarsanyl som stoppar diarré, så det inte blir värre.

Mina blir lite lösaa i magen nu på hösten också. De har fri tillgång till Hö och vatten ute men pillar gärna isig av det frostnypna gräset och lite annat.

Har inte behövt göra något åt det då det snart går över.

Mina blir lite lösaa i magen nu på hösten också. De har fri tillgång till Hö och vatten ute men pillar gärna isig av det frostnypna gräset och lite annat.

Har inte behövt göra något åt det då det snart går över.
Nej, jag tror inte heller att det är någon fara, men är jobbigt att behöva tvätta där bak hela tiden, och ponnyn är irriterad och sparkar när han bajsar :(

Nej, jag tror inte heller att det är någon fara, men är jobbigt att behöva tvätta där bak hela tiden, och ponnyn är irriterad och sparkar när han bajsar :(
Många ger ju loppfrön. Studier visar dock att det har bäst effekt om du ger två veckor och sedan håller upp en period för att sedan ge två veckor igen. Ger du det konstant börjar kroppen anpassa sig och börja bryta ner fröna och effekten uteblir.

Många ger ju loppfrön. Studier visar dock att det har bäst effekt om du ger två veckor och sedan håller upp en period för att sedan ge två veckor igen. Ger du det konstant börjar kroppen anpassa sig och börja bryta ner fröna och effekten uteblir.
Vad? Är det verkligen så? Varför då?
Fröna bildar ju en gel, varför skulle det upphöra efter några veckor?
Vad är det kroppen ska vänja sig vid? Att gelen tar med sand är väl helt mekaniskt och har inte med någon kemi i magen att göra?
Det är ju som att säga att gelbildande substanser inte hjälper mot förstoppning. Då skulle preparat som Inolaxol, visiblin och movicol vara verkningslösa.

Vad? Är det verkligen så? Varför då?
Fröna bildar ju en gel, varför skulle det upphöra efter några veckor?
Vad är det kroppen ska vänja sig vid? Att gelen tar med sand är väl helt mekaniskt och har inte med någon kemi i magen att göra?
Det är ju som att säga att gelbildande substanser inte hjälper mot förstoppning. Då skulle preparat som Inolaxol, visiblin och movicol vara verkningslösa.
Man såg i studier att i början så kunde fröna gå igenom kroppen ganska intakt och då bidra med att mekaniskt kunna få med sand ur magsystemet men efter ca två veckor började kroppen vänja sig och försöka bryta ner fröna och då hade de minskad effekt. (Kroppen är verkligen fantastisk att anpassa sig.) )Slutsatsen var att inte ge fröna regelbundet utan i periodvis för att få bäst effekt.

Man såg i studier att i början så kunde fröna gå igenom kroppen ganska intakt och då bidra med att mekaniskt kunna få med sand ur magsystemet men efter ca två veckor började kroppen vänja sig och försöka bryta ner fröna och då hade de minskad effekt. (Kroppen är verkligen fantastisk att anpassa sig.) )Slutsatsen var att inte ge fröna regelbundet utan i periodvis för att få bäst effekt.
Intressant! Jag vill ta reda på mer. Vet du hur man hittar studierna?

Hade varit spännande om de testade att byta mellan olika frön. Om effekten skulle kvarstå om en först ger loppfrön och sen byter till linfrön eller chiafrön.

Själv är jag uppvuxen med att det kokades linfrön och gavs några gånger/vecka. Inte varje dag.

Lånar tråden lite.
Vår ponny har sedan två veckor tillbaka haft lös avföring, så att vätska rinner längs bakbenen. Hon pruttar en hel del. Avföringen i boxen är mer fast men när hon bajsar tex vid ridning är det som en blaffa..

Har tillsatt loppfrön och proferm sedan ca 1 vecka tillbaka utan skillnad. Ger henne halm vid alla mål blandat med hösilage sedan tre dagar tillbaka men ingen skillnad gällande det ännu.

Har fått hem diarsanyl som jag ska testa att behandla med i tre dagar.

Jag trodde först att den lösa avföringen berodde på att hon får i sig jord då hon går i en väldigt nedbetad hage (hagbyte sker i helgen till en hage som vilat sen i somras).

Ska hämta 20 st balar med torrt hö i helgen för nu börjar jag misstänka att det är hösilaget. Vi bytte till annan skörd för ett tag sedan.
Det blir ingen rolig (dyr…) vinter om det visar sig vara hösilaget som gör att ponnyn blir lös i magen.

Någon mer som kämpar med lös avföring?

Lånar tråden lite.
Vår ponny har sedan två veckor tillbaka haft lös avföring, så att vätska rinner längs bakbenen. Hon pruttar en hel del. Avföringen i boxen är mer fast men när hon bajsar tex vid ridning är det som en blaffa..

Har tillsatt loppfrön och proferm sedan ca 1 vecka tillbaka utan skillnad. Ger henne halm vid alla mål blandat med hösilage sedan tre dagar tillbaka men ingen skillnad gällande det ännu.

Har fått hem diarsanyl som jag ska testa att behandla med i tre dagar.

Jag trodde först att den lösa avföringen berodde på att hon får i sig jord då hon går i en väldigt nedbetad hage (hagbyte sker i helgen till en hage som vilat sen i somras).

Ska hämta 20 st balar med torrt hö i helgen för nu börjar jag misstänka att det är hösilaget. Vi bytte till annan skörd för ett tag sedan.
Det blir ingen rolig (dyr…) vinter om det visar sig vara hösilaget som gör att ponnyn blir lös i magen.

Någon mer som kämpar med lös avföring?
Prova tillskott av grönlera. Ska drickas för bästa effekt, jag har gett i blöt mash. Det hjälper till att förhindra fri fekal vätska. Nafs Haylage Balancer innehåller det bla. Hjälpte min ena riktigt bra när han reagerade på hösilage med låg ts.

Prova tillskott av grönlera. Ska drickas för bästa effekt, jag har gett i blöt mash. Det hjälper till att förhindra fri fekal vätska. Nafs Haylage Balancer innehåller det bla. Hjälpte min ena riktigt bra när han reagerade på hösilage med låg ts.
Vårt hösilage har ett värde på 117 gällande råprotein så det är förmodligen det som är problemet.
Men ska absolut kolla upp det du tipsade om!

Intressant! Jag vill ta reda på mer. Vet du hur man hittar studierna?
Hinner inte leta efter studien nu men vet att flera stora hästkliniker numera rekommenderar att man ger rejäl mängd loppfrön som en kur på en vecka. Bl a Evidensia skriver såhär och jag har hört samma från annan klinik:
Länk

Rekommenderad mängd är 1 g. loppfrön/kg kroppsvikt så till en normalstor häst kan 500 g. loppfrön en gång dagligen i 7 dagar vara lagom. Behandlingen upprepas en gång per månad. Om loppfrön ges kontinuerligt anpassar sig grovtarmen mikroorganismer till att spjälka loppfrönas slem och behandlingen får sämre effekt.

Hinner inte leta efter studien nu men vet att flera stora hästkliniker numera rekommenderar att man ger rejäl mängd loppfrön som en kur på en vecka. Bl a Evidensia skriver såhär och jag har hört samma från annan klinik:
Länk
Jag tycker att det är intressant eftersom jag själv har problem med trög mage, och just chia eller psyllium används för att få bättre konsistens på tarminnehållet. Alternativ är tex movicol, och då blir jag nyfiken på om samma sak gäller människor, och också de läkemedel som ges till människor. Nu ska jag inte kapa tråden mer!

Liknande trådar

• Lös och sur mage
  • Magsår vintertid?
  • Att sortera i alla röster
  • Häst med lös avföring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn