lösa benbitar (försäkring)

G

gogglen

Hur funkar det med lösa benbitar? Står försäkringen för detta? Om man behöver operera bort dem, står försäkringen för det?
Eller är detta olika från bolag till bolag?

Sv: lösa benbitar (försäkring)

Beror lite på hur länge hästen haft sin försäkring. Tror att det nästan alltid krävs att den haft den sedan den var liten. Det är ju så att försäkringen inte täcker något som fanns innan den tecknades.

De flesta försäkringsbolag står för konstnaden tror jag.
När min förra häst opererades för det stod däremot inte agria för något. Han blev utdömd efter operationen, och jag fick inte ens ut livförsäkringen då han tydligen, enligt agria, fått den här skadan i knäleden innan han var försäkrad.
Utan häst, och inga försäkringspengar alls, så nu har jag aldrig mer Agria!

Har hästen haft sin fösäkring obruten sedan den var föl så betalar nog bolaget för det mesta.

Ni som opererat bort lösa benbitar, vad kostade det?

Jag vet inte om det beror på var den sitter, men när vår uppfödning opererades för 7-8 år sedan tror jag att det kostade runt 11.000 kr (fast f-bolaget betalade den fakturan eftersom hästen var försäkrad från födseln).

Hur funkar det med lösa benbitar? Står försäkringen för detta? Om man behöver operera bort dem, står försäkringen för det?
Eller är detta olika från bolag till bolag?

OCH knapplån

Men måste inte hästen ha besvär av benbitarna för att bolagen ska betala för dem ?
De betalar väl inte om man "bara" hittar dem...

De betalar nog inte operation om hästen inte har problem, vår häst hade det.

Senast ändrad:

OCH knapplån

Men måste inte hästen ha besvär av benbitarna för att bolagen ska betala för dem ?

Vår häst hade inga direkta besvär av sina bitar, pyttelite gallig i ena hasen vid en vanlig besiktning, därför togs beslut om röntgen. Hittade lösa bitar i båda bakhaserna som opererades bort och Agria stod för kalaset. Hästen hade haft försäkring där sedan han var 5 månader (var 3 år vid operationen)

Min häst importerades 2000 och har varit försäkrad sedan dess men alltså inte sedan han var liten. För sju veckor sedan opererades en lös benbit bort och Agria har betalat utan knot. Operationen kostade 9000.

jag opererade min häst i okt förra året, men jag hade inte fått operera om han inte hade haft besvär av benbitarna, det var mycket årdnade innan jag fick klartecken av försäkringsbolaget att försäkringen täckte operationen. men som sagt jag hade inte fått operar om inte hästen hade besvär av benbitarna. hade inte försäkringen täckt så hade jag fått betala 12000! men nu behövde jag bara betala 4300.

Min är opererad för lösa benbitar 2005. Försäkringsbolaget stod för allt och ifrågasatte inte något kring operationen. Hästen var halt & hade haft 2 inflammationer i leden, så det var ingen tvekan om att den behövdes.
Tror operationen gick på ca 12000 kr + en del till för återbesök och sådant.

Jag köpte en 5 åring 2005 som var importerad från Ungern, 2007 opererades han för en lös benbit. Hade då haft honom inne 2 ggr för kotledsinflammationer. Försäkringsbolaget stod för hela kostnaden, jag funderade aldrig ens på att fråga dem om de skulle betala eller inte det tog jag för givet. :o (tur jag hade) :laugh:

Har en annan häst som jag ska in och röntga för ev lös benbit, får se om de står för det också, FYI det är ett annat bolag än jag har min första häst i.

OCH knapplån

Min häst hade inte besvär av sina lösa benbitar (som var kotsenbensfrakturer) men mitt bolag betalade ändå. Kanske berodde det på att han fick en diagnos som lät värre än vad den var.

Hela operationen kostade 15 000 kr och jag betalade ca 2000 kr inkl bandage material.

*KL*

Jag vet att tråden är över 2år gammal men vill ha lite svar.

Ni som hade Agria hade ni någon tilläggsförsäkring då?
Var och röntgade min Unghäst (5år) i torsdags och han hade lösa benbitar i båda haserna bak, som han har besvär av. Vet inte riktigt hur länge han har varit försäkrad i Agria men ska kolla upp det.

Opererade min i höstas för lös benbit och OCD i knäleden. Han hade en liten rörelsestörning pga av detta. Först ville inte Agria betala operationen som skulle gå på 14 000 kr då dom påstod att han inte var införsäkrad innan han var 1 år. Men efter lite om och men lyckades vi bevisa att han var försäkrad utan uppehåll sen 1 dygns ålder och Agria betalade hela kalaset. Jag har Agria maximal utan några tillägg. Uppfödaren hade han försäkrad för dolda fel men tror inte det spelade in.

Okej tack för svar så snabbt. Min är ju bara försäkrad i Agria Bas. Men vad är det för skillnad på Maximal och Bas?
Vet som sagt inte hur länge han har varit försäkrad där men ska kolla upp det så fort som möjligt. Men vet att Agria kan va lite kinkiga :grin:

Vi opererde för flera år sedan, men reglerna var unefär detsamma då. Eftersom vår häst var införsäkrad redan när den låg stoets mage så täckte försäkringen operationen (hästen opererades som ung).

Har din häst haft försäkring obrutet sedan den var föl så lär bolaget betala operationen annars får du kanske betala själv...

Verkar som bas och maximal är samma sak... Jag har A1 på vet delen och liv delen, har för mig att det hette maximal ett tag. :confused:

Okej. Jag har fått reda på att han bara haft Agria försäkringen sedan början av sommaren 08, alltså när han var tre. Men han har varit och blivit kolla på klinik i Juni förra året och då var han helt ren.

Liknande trådar

Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Stinaxkatt
·
Juridik & Ekonomi Visste inte vad jag skulle lägga för prefix, men men. Hur har ni det med försäkringar på er själva? Jag har en livförsäkring som...
Svar
8
· Visningar
367
Senast: escodobe
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka