Lösa hästar!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 350
R

Rambolina

Hoppas att denna tråden hamnar rätt måste få lite synpunkter på detta!
Vi har precis köpt en gård med underbara ridvägar, kortsidan av våran mark gränsar till annans mark och grusvägen fram till den är till 90% våran. Över hans mark fortsätter grusvägen och går sedan över i en tredje ägare. Nu har det vid två tillfällen blivit kalabalik i skogen pga att han har tre hästar inne på sin mark, den ena är hingst och det är han som är problemet då det bara finns en bäck som avskiljer från grusvägen. I mina ögon är vägen allmän och vem som får rida, gå och vistas på denna. Vi har nu fått hela vägen "avstängd" pga av att vi inte kan rida förbi hans mark då hans hästar hotar med att hoppa över bäcken som för övrigt är cirka 40 cm bred på smalaste stället. Två av mina medryttare har blivit avslängda där pga av hästarna har reagerat när hans hingst kommit dundrandes och stått och halvstegrat innanför bäcken, dvs 2 meter från vägen. Jag litar inte ett skvatt på att han inte hoppar, han har varit lös ett flertal gånger:( Nu till min fråga, får man ha en häst på det sättet? Han kan ju vara en fara för andra trots allt:(

Sv: Lösa hästar!

Kontakta kommunens djurskyddsinspektör och förklara situationen så får h*n åka ut och titta på hur det ser ut med hagar, staket mm

Ska göra det med en gång. Var lite nyfiken på om någon kände till om det överhuvudtaget är tillåtet att ha sina hästar så:cry: I praktiken skulle jag kunna riva mina staket hemma och säga samma sak om någon passerar över våran gård...."näe de rymmer aldrig...."

Stängsel skall hållas mot annans mark om man har häst (lagstadgat). Sedan blir det klurigt när det gäller vägar genom den hägnade marken. Inte alls självklart att markägaren behöver ta hänsyn till att någon vill rida genom om h*n äger marken på ömse sidor. Finns exempel där stugägare varit tvungna att acceptera gå/cykla genom hage med nötboskap.

Har du pratat med honom om problemet? För grannsämjans skull måste det ju vara bättre att försöka komma överens utan att dra in komunen.

ja men i det här fallet är det en allmän större grusväg som går igenom hans mark endast en kortare sträcka, vägen i sig är en allmän väg där till och med bilar kör. Hästen märks oftast inte men när vi kommer blir det jakt av bara dess like!:mad:

N ja vi bor ju cirka 2 km från honom, vi har 41 HA mark så det är ju en liten bit:smirk: Mellan våra gårdar ligger andra hus och riksväg 41 löper också mellan våra marker.

kan inte tänka mig att man får ha hästar lösa, dessutom en hingst....
det finns ju dom hingstar som river vilketstaket i världen om dom känner lukten av ett brunstit sto, och då tror inte jag en bäck håller denna tillbaks.

Precis vad vi sa till ägaren av hästen men han menade att hästen inte har och aldrig kommer att hoppa över bäcken:devil:

men man ska ju aldrig säga aldrig, De finns dom som säger att min hund har aldrig bitit någon men det har ju hänt både en och två gånger

Nu får du bestämma dig om det är en allmän väg eller att du anser att det är en allmän väg. Finns inget som säger något om storleken på väg avgör om den är allmän eller inte. Du får helt enkelt kolla upp vem som äger vägen. Det kan vara så att om den går genom hans mark att han äger vägen. Du får också undersöka om det utgår kommunalt bidrag för vägen eller inte. Finns inga bidrag så är det en privat väg kanske med en vägförening.

Som jag sa innan så ägs den av oss med servitut och den ingår i en vägsamfällighet, jag har aldrig sagt något om att det är storleken som bidrar till om den är kommunal eller inte, just vid hans hus övergår vägen till hans ägo med servitut precis som för våran del. Detta är väl trots det ointressant läser du min fråga så är den måste man ha stängsel kring sina hästar eller får de ströva fritt allt efter vad ägaren tycker. DET är kontentat av det hela och inget annat:mad:

just vid hans hus övergår vägen till hans ägo med servitut precis som för våran del. Detta är väl trots det ointressant läser du min fråga så är den måste man ha stängsel kring sina hästar eller får de ströva fritt allt efter vad ägaren tycker. DET är kontentat av det hela och inget annat:mad:

Beror på hur servitutet är formulerat. Du har rätt: han måste ha stängsel runt sina hästar så att de inte lämnar hans mark. Det låter dock som om vägen faktiskt var hans mark. Lämplig åtgärd för att möjliggöra trafik av fordon och gående (som brukar vara det som servituten stöder) är att han har en färist i vägen som förhindrar hästarna att lämna hans mark. Tyvärr kan du inte rida där då.

Precis vad vi sa till ägaren av hästen men han menade att hästen inte har och aldrig kommer att hoppa över bäcken:devil:

Det enklaste vore kanske att försöka jämka, om ni på ett lugnt och sansat sätt förklarar att ni är oroliga för att hingsten ska hoppa över, och påpekar att det redan hänt incidenter kanske tex grannen kan stå för material om ni hjälps åt att sätta upp staket utmed vägen?

Ni kan ju aldrig bevisa att hästen inte kommer att hoppa över bäcken (förrän det kanske händer), så jag tror det vore bättre att försöka få honom att se det ur ert perspektiv.

1 vägen är inte allmän.
En allmän väg ägs av staten, länet eller kommunen.
2 vem som helst får inte rida eller köra på den.

Tag reda på vad som gäller för den vägen.
Vem har vilket servitut på vilken del av vägen?
Har er fastighet verkligen servitut på hans väg över hans gård?

Och det är mycket möjligt att ett dike kan räknas som inhägnad av häst.

Svenska Ridsportförbundet har gett ut en folder med byggråd för stall-ridhus-ridbana-hage.

Där kan man läsa om hingststaket: "Staket för hingstar ska vara lika högt som hästens mankhöjd, och bör inte enbart bestå av elband eller tråd."

Nu är det visserligen bara råd men det säger ändå lite om vad som anses lämpligt för hållande av hingst.

När det gäller vägar så vill jag verkligen påpeka att jag inte är någon expert men är det så att får man statsbidrag för en väg så kan ägaren inte stänga vägen ens för motorfordon.

När det gäller en privat väg som har motorfordonsförbud så är det ändå tillåtet att gå, cykla, åka skidor och rida.

Här är ju också allemansrätten inblandad, även fast det är tillåtet att rida på vägen så får man inte skada den. Man får alltså vara försiktig med ridningen när det är mjukt på vägen.

Våran fastighet har inte servitut på hans väg det har hans fastighet, precis som jag skrev tidigare. Servitutet är att den är cykel och gångväg alltså tillåten för allmänheten. Den ingår också i en vägsamfällighet och i detta fallet är det cirka 50 meter som förstör en ridsträcka på 1.5 mil totalt:eek: Finns inget dike utan som jag tidigare nämnde en bäck med helt slät mark på båda sidor, bara att kliva över egentligen. Hästen har varit lös ett antal gånger, ytterligare en granne har fått sätta upp extra staket runt sina ston eftersom hingsten tar sig dit för att uppvakta deras ston. När han smiter springer han dessutom hej vilt på VÅRAN mark och trampar sönder:devil:

Blanda inte ihop dina två problem.

* Din granne är skyldig att hägna så att inte hästen lämnar marken. (Se Lag om ägofred http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM). Har du mark som gränsar mot hans mark så kan du bli tvungen att betala din del av uppförande och underhåll och mot samfälld mark (vägföreningen) så är det samfälligheten som får ta kostnaden. Hur stor andel av kostnaden ni får betala beror på om ni har djur på er sida eller inte.

* Servitutet KAN innebära att han får använda en färist som gör att ni inte kan rida där ändå.

Ursäkta mig men det kan inte stämma att jag ska betala hans staket. Då ska vägsamfälligheten betala våra 1.5 km som gränsar mot vägen trots att den ligger mellan stallet och huset....:confused: :confused: Har man häst får man väl för tusan se till att hänga in den, vilka problem skulle vi inte ha runt om i Sverige i andra fall?!
Han har ju marken på andra sidan vägen cirka 10 meter innan våran mark tar vid.
Har pratat med div olika organisationer idag och han gör fel som inte har sina hästar inhägnade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 113
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 319
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 453
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 888
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka