Lösa hästar!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 350
Sv: Lösa hästar!

Våran fastighet har inte servitut på hans väg det har hans fastighet, precis som jag skrev tidigare. Servitutet är att den är cykel och gångväg alltså tillåten för allmänheten. Den ingår också i en vägsamfällighet och i detta fallet är det cirka 50 meter som förstör en ridsträcka på 1.5 mil totalt
När det gäller servitut så finns det alltid en fastighet som är belastad med servitut och en fastighet (eller annan) som har förmån av servitutet.
Är det vägföreningen som har förmån av detta servitut på vägen över grannens mark?
Om det inte är vägföreningen, vem är då förmånstagare av detta servitut?
Är ni medlemmar i vägföreningen?

Hästen har varit lös ett antal gånger, ytterligare en granne har fått sätta upp extra staket runt sina ston eftersom hingsten tar sig dit för att uppvakta deras ston. När han smiter springer han dessutom hej vilt på VÅRAN mark och trampar sönder:devil:
Det är ett annat separat problem.
Och ni borde Polisanmäla detta varje gång som det händer.

Ursäkta mig men det kan inte stämma att jag ska betala hans staket.

Lagen är mycket tydlig, om än något "gammaldags". Normalt förfarande, i alla fall där vi bor, är att samarbeta kring stängslingen. Självklart är att hålla sina djur stängslade så att de inte kan skada annans gröda eller djur, precis som lagen säger.

Vi har både stängsel mot grannar med djur och mot vanliga hus och allmän väg. Vår kostnad för att sätta upp stängsel mot en granne med villa motsvarar kanske 800:- (40 meter á 20:-/m). Enligt lagen ska jag då kunna utkräva 200:- av villaägaren för hans del i stängslet. Fast så gör man ju inte i praktiken av flera orsaker.

Har jag däremot gemensamt stängsel mot grannen så går det åt att vara litet smidig och praktisk också. Vi har hästar och grannen kanske har kor eller får i sin hage. Vi får då enas om stängseltyp som fungerar för bägge, vem ska utföra arbetet, vem som håller elaggregat. När väl stängslet är upp så ska det underhållas och det ska putsas så att det inte växer igen. Lagen är skriven så att man nästan kan kräva millimeterrättvisa men jag tror att de flesta i praktiken försöker vara mycket smidiga för att inte komma på kant med sin närmaste granne.

Senast ändrad:

Lagen är mycket tydlig, om än något "gammaldags". Normalt förfarande, i alla fall där vi bor, är att samarbeta kring stängslingen. Självklart är att hålla sina djur stängslade så att de inte kan skada annans gröda eller djur, precis som lagen säger.

Vi har både stängsel mot grannar med djur och mot vanliga hus och allmän väg. Vår kostnad för att sätta upp stängsel mot en granne med villa motsvarar kanske 800:- (40 meter á 20:-/m). Enligt lagen ska jag då kunna utkräva 200:- av villaägaren för hans del i stängslet. Fast så gör man ju inte i praktiken av flera orsaker.

Har jag däremot gemensamt stängsel mot grannen så går det åt att vara litet smidig och praktisk också. Vi har hästar och grannen kanske har kor eller får i sin hage. Vi får då enas om stängseltyp som fungerar för bägge, vem ska utföra arbetet, vem som håller elaggregat. När väl stängslet är upp så ska det underhållas och det ska putsas så att det inte växer igen. Lagen är skriven så att man nästan kan kräva millimeterrättvisa men jag tror att de flesta i praktiken försöker vara mycket smidiga för att inte komma på kant med sin närmaste granne.

Jag undrar vad som skulle hända om folk började använda denna lag igen !!! Hade jag vetat om den när vi bodde på vår förra gård (med vägsamfällighet mm OCH stängsel längs med väg 225) då hade jag klockrent försökt använda den :devil:

Jag undrar vad som skulle hända om folk började använda denna lag igen !!!

Grann-krig!
Ett klockrent sätt att bli osams med sina grannar för evigt.
Om man är snäll så brukar det jämna ut sig.

Jag har däremot skramlat med att jag motsätter mig taggtråd och färist som stängsel i min fastighetsgräns.
Jag vill ha elstaket och grind över vägen.

Detta håller det hela tyst och snällt samt har givit mig grind bredvid färisten.
Krånglar det så åker färisten upp.
Och det blir skitjobbigt för dem att öppna den f-b-de grinden varje gång de skall åka dit.
Terrorbalans i litet format.
JAg trodde aldrig att man skulle behöva hålla på med sådant.

KL

Lagen som Strajder hänvisar till används rätt ofta. I vår by förra året. Ibland blir rättegång eftersom vissa inte tror på att lagen finns. Jag tycker det är en utmärkt och rättvis lag. (Jag vann rättegången alltså)

Enl samma text har Rambolina rätt att ta in den förrymda hingsten på stall och få ersättning för vad den förstört. HH

Det har säkert tagit hundratals år av funderingar för att få till denna lag. Bygger nog på erfarenheter av gränstvister sedan vikingatiden. Att den är ålderdomligt skriven förändrar inte sakinnehållet. Men man ska observera att lagen inte gäller inom eller gränsande till planlagt område!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 113
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 319
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 453
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 887
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka