Bukefalos 30 år!

Hörde på P1 att det finns lösenordsmönster som gör det enklare att hacka sig in i våra konton.
Och kände mig omedelbart skyldig.

Våra lösenord ser i allmänhet ut såhär, i den här ordningen:
- stor bokstav
- text
- siffror
- specialtecken.

Hur många känner igen sig :D
Skyldig. Men ibland händer det att jag svävar ut och har specialtecknet (utropstecken!) innan stor bokstav.

Det är också denna typ av lösenord jag alltid glömmer :p

Visserligen använder jag stor/liten bokstav, specialtecken och siffror i mina lösenord, men enligt bilden i inlägget #8 så skulle t ex mitt lösenord till jobbdatorn ta 15 000 år att knäcka med dagens teknik.

Hörde på P1 att det finns lösenordsmönster som gör det enklare att hacka sig in i våra konton.
Och kände mig omedelbart skyldig.

Våra lösenord ser i allmänhet ut såhär, i den här ordningen:
- stor bokstav
- text
- siffror
- specialtecken.

Hur många känner igen sig :D
Skyldig (ish) till lösen som inte behöver vara så säkra, som hit. Till jobbet har jag något lite mer varierat som inte följer den ordningen (och byts regelbundet enligt ett för mig förutsägbart mönster) för det är ju hyfsat allmänt känt att fantasin tryter och att det är svårt/omöjligt att komma ihåg ett stort antal unika lösen utan någon form av system

Njae. Alltså typ, fast inte riktigt. Jag har ett system som ser ut så här; första delen är ett gäng ord som är personliga där varje ord börjar med stor bokstav. Sen kommer namnet på tjänsten med stor bokstav. Sen siffror och specialtecken. Så har jag samma grund men byter bara ut den specifika sidan/tjänsten jag loggar in på. Typ:

JagBorPåLiljevägenBukefalos86!

Så i grunden är det väll det mönstret, men ska enligt IT-säkerhetsexperter vara ett väldigt säkert system. Alternativet är att begära nytt lösenord varje gång jag loggar in, det gör jag på ställen som jag sällan använder.

När jag försökte den varianten så hade jag plötsligt för många tecken. Suck…

Men jag har iaf olika lösenord för olika ställen. På jobbet har jag ett lösenord jag inte använder nån annanstans och det byts ut ofta.

Nja, jag har ett system men det är ungefär nåt sånt här: bokstäver där tredje bokstaven är versal, siffror, versal, specialtecken, bokstäver där tredje är versal. Sen har jag såklart olika på olika ställen men samma "mall". Eller ett lösenord som lösenordshanteraren föreslår.

Jag är skyldig. Men om någon vill läsa alla mina mail så varsågod.
Just till e-postadressen skall man vara extra noga med bra lösenord. Då de flesta har lösenordsåterställning till den adressen, vilket då i princip innebär att kommer de in där kan de komma åt väldigt många lösenord.

Tipsar om Bitwarden. Ett bra lösenord dit och kanske även ett till e-posten som du memorerar sedan behöver man inte komma ihåg fler :)

Icke skyldig. Jag jobbar istället med ord kombinationer med insprängda siffror + specialtecken och sen lite variation av stora och små bokstäver. Samt lösenordshanterare för vissa sajter

Ofta är det längden på lösenord som avgör hur lätta de är att knäcka, så ibland kan det vara bättre att ha ”flera vanliga ord i rad” i kombination med siffror och specialtecken än x!3kr& om man tycker det är lättare att komma ihåg.

Visa bifogad fil 175891

Standard är 53 år för min del, inget likadant. Känns ok. Men jag kan inte ge ut ett enda (och har aldirg gjort heller) för då kan man lista ut hela standarden 🙃

Inte skyldig.

Jag har ett system med stora, små, specialtecken och siffror som gör att jag kan lista ut mitt lösenord baserat på vad det är jag ska logga in på. Hade aldrig funkat att ha olika överallt annars.

Samma här. Och behöver man byta ofta lägger jag till en variant av månad och år!

Det här med lösenordshanterare är ett litet problem, och det är att den brukar ha kontakt med Internet, och därmed kan ha aktiviteter för sig som du inte har kontroll på. Ovanpå det är dess databas därmed exponerad och hackningsbar.

Därför ska ett riktigt säkert lösenord endast finnas i huvudet på folk.

Sträcker upp en hand. Har typ 1-4 lösenord som varieras beroende på vad det är man jag ska logga in på :D

Lite "tuffare" för lite viktigare och absolut nödvändigaste för enklare som till exempel Bukefalos

Där är det typ Hejsan123 och det används flitigt på på sådan här sajter :rofl:

Det här med lösenordshanterare är ett litet problem, och det är att den brukar ha kontakt med Internet, och därmed kan ha aktiviteter för sig som du inte har kontroll på. Ovanpå det är dess databas därmed exponerad och hackningsbar.

Problemet för mig där att då måste det finnas i huvudet hos andra människor eftersom mitt huvud har en tendens till att gömma sån info för mig :D

Ofta är det längden på lösenord som avgör hur lätta de är att knäcka, så ibland kan det vara bättre att ha ”flera vanliga ord i rad” i kombination med siffror och specialtecken än x!3kr& om man tycker det är lättare att komma ihåg.

Visa bifogad fil 175891
Intressant att det som krävs på många ställen - alla sorters symboler och både små och stora bokstäver samt minst 8 tecken totalt - ändå knäcks på 5 minuter. Och att det ökar tiden enormt mycket att utöka lösenordet till 10 tecken!

Ja det har ju förekommit ett antal hackerattacker där just lösenord läckt!

Så fick vi lära oss att komplexa lösenord skulle göras. Och många webbplatser eller tjänster kräver fortfarande att lösenord ska se ut så. Det är bättre att göra ett så långt lösenord som möjligt.

bUke1999? är ett sämre lösenord än BordsbenUltraloppKatastrofaltEgendomligt.

Visa bifogad fil 175891
Tittar på mina lösenord på 32 tecken och mer. Naturligtvis med siffror, versaler, gemener och symboler.

Men som tidigare sagts så är det flera ord i rad, ibland en fras som bara är logisk för mig, där vissa bokstäver byts ut mot siffror eller symboler. Tänk leetspeek. Relativt lätt att komma ihåg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka