Exakt vad håller min mage på med?!

Bukefalos 30 år!

Crossline

Trådstartare
Jag har sedan i somras haft nya problem med magen och skulle gärna höra om någon känner igen sig.

Jag har alltid haft tendens till förstoppning, och därmed haft ”mycket med magen”, men det här är något annat. Måste ha börjat i slutet av augusti - jag var på massage 28/8 och det var obehagligt att ligga på mage. Jag har annars en mage av stål, kan äta vad som helst utan att magen blir speciellt upprörd.

Det känns som att det är två olika problem:
  1. Jag känner en molande värk och ömhet i magen dagligen - hela tiden. Det sitter högt upp i mitten av magen och svider (lite magkatarr-känsla), känns som jag har en gigantisk uppblåst falukorv liggandes längst upp mot revbenen. Inga kräkningar, lite lätt illamående ibland. Trycköm och aldrig skarpa smärtor, utan mer ett obehag. Blir inte bättre av Novalucol eller gaviscon. Provade Omeprazol ett par veckor utan resultat.
  2. Tarmarna är också ömma emellanåt. Som jag nämnde har jag alltid en trög mage, men nu kan jag då och då få totalt magras med diarré från ingenstans. Där emellan är jag antingen hård eller bara lös och smetig. TMI, sorry. Inget blod, men en del slem ibland.
  3. Kom på en tredje punkt. Jag vet inte om jag går och spänner mig av obehaget, men det känns som att musklerna är påverkade också. Runt naveln och över magsäcken känns spända och har svårt att slappna av. Jag springer två gånger i veckan, på passet igår fick jag halvvägs typ kramp i musklerna ovanför magsäcken.

Jag har ingen feber, är frisk annars, är inte tröttare än vanligt. Kan koncentrera mig på jobbet och springa 5 km. Jag har medvetet gått ner i vikt, 4-5 kg, sen semestern, vilket leder mig vidare till kosten:

Jag har ätit någon form av baljväxter (linser, bönor, kikärtor, edamame) till lunch nästan varje vardag sedan mitten av augusti. Jag börjar fundera på om magen helt enkelt reagerar på mängden fiber, men tycker ändå det är märkligt att jag har ont/ömhet nästan hela tiden. I övrigt har jag sällan ätit socker, skräp eller annat godis under denna tiden. Kan magen verkligen bli såhär öm dygnet runt av baljväxter och mycket fibrer, och vänjer aldrig magen sig?

Var hos läkaren igår som klämde och kände och skrev ut en starkare slags Omeprazol och konstaterade gastrit. Och jag trodde jag hade haft magkatarr innan - men detta är next level i så fall.

Någon som haft liknande symtom? Vad visade det sig vara för er? Bara skönt att få ner det här i text, jag är faktiskt ganska uppgiven nu… :(

Jag har haft liknande i typ två månader, de gjorde en gastroskopi på mig utan några fynd och sa att det var gastrit. Ökade själv till tre omeoprazol om dagen i ett par månader. Vet inte om det var det som gjorde det, men blev bättre och efter det har det inte återkommit. Bara haft vanlig magkatarr då och då efter det.

Baljväxter har ju också lektiner som man kan vara mer eller mindre känslig mot. Jag klarar av någon anledning inte riktigt av linser men andra bönor går ok om jag köper färdigkokta eller lakar ur väldigt noga.
Magkatarr är ju också en "slaskdiagnos" och kan vara rätt många olika typer av egentliga problem.

Jag har haft liknande i typ två månader, de gjorde en gastroskopi på mig utan några fynd och sa att det var gastrit. Ökade själv till tre omeoprazol om dagen i ett par månader. Vet inte om det var det som gjorde det, men blev bättre och efter det har det inte återkommit. Bara haft vanlig magkatarr då och då efter det.
Jag har fått Ulcerex 20 mg morgon och kväll, hoppas det hjälper - jag pallar inte mycket mer. Hade du ”bara” magkatarr eller var det tarmtjaffs också?
Baljväxter har ju också lektiner som man kan vara mer eller mindre känslig mot. Jag klarar av någon anledning inte riktigt av linser men andra bönor går ok om jag köper färdigkokta eller lakar ur väldigt noga.
Magkatarr är ju också en "slaskdiagnos" och kan vara rätt många olika typer av egentliga problem.
Abolsut, det vet jag. Har inte ätit sånt regelbundet förut, men aldrig regerat på enstaka måltider vad jag kan minnas.
Justja, kräktes också och hade så ont ett par gånger att jag svimmade. Men som sagt, det gick över med omeoprazol, eller av sig själv då.
Oj, vad jobbigt för dig! Jag har som sagt inga skarpa smärtor, utan bara en molande och obehag. Plus öm för tryck då. Skönt att det gick över för dig till slut!

Jag har fått Ulcerex 20 mg morgon och kväll, hoppas det hjälper - jag pallar inte mycket mer. Hade du ”bara” magkatarr eller var det tarmtjaffs också?

Abolsut, det vet jag. Har inte ätit sånt regelbundet förut, men aldrig regerat på enstaka måltider vad jag kan minnas.

Oj, vad jobbigt för dig! Jag har som sagt inga skarpa smärtor, utan bara en molande och obehag. Plus öm för tryck då. Skönt att det gick över för dig till slut!
Hade problem med magras också, främst på sena kvällar.

Liknande trådar

• Erfarenhet av gallstenar?
  • Inte min vårdcentral
  • Dålig mage av spiral?
  • Söka vård?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat