Loss i sidorna!-hästen.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare axel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 363
Sv: Loss i sidorna!-hästen.

Jamne, då menar vi väl ungefär samma sak. Bara det att jag menar att vikthjälperna också hör till hjälpgivningen.

För starka hjälper är aldrig bra. Jag brasklappade ju också lite i mitt inlägg och skrev "korrekt hjälpgivning". Till det hör även att hjälperna ska vara väldoserade, tycker jag.

majola skrev:
Jamne, då menar vi väl ungefär samma sak. Bara det att jag menar att vikthjälperna också hör till hjälpgivningen.

För starka hjälper är aldrig bra. Jag brasklappade ju också lite i mitt inlägg och skrev "korrekt hjälpgivning". Till det hör även att hjälperna ska vara väldoserade, tycker jag.

Ja vikten är en del av helheten, och den svåraste att hålla koll på också. Oftast är det "ofrivilliga" vikthjälper som saboterar (för hästen)

Men visst, vikten är en del av din kropp ju. Men det är inte vikthjälper jag fokuserar på i första hand. Jag tänker inte så riktigt.
Utan det kommer mer automatiskt med att jag tänker på hur jag gör med min kropp dvs "visar"rörelsen med huvud, axlar höfter mm.

Det är inte passiv ridning. Absolut inte. Kanske låter det så?

flashlight skrev:
Jag visste det.:D

Men hur?

En gång eller fler gånger och var och hur då? Nyfiken om det blev så stor effekt.
Det var nog bara en gång i ena varvet, men hon vet ju hur mkt o vad hon vill ha ut av det-erfarenhet.

hästarna ser så glada ut när hon rider dem:bow:
(Även hästar mår bra av att stretcha ut muskler, precis som vi, förstås. )
Tror jag det.
mina hästar ids inte klia sig själva utan hjälper varandra eller visar matte:crazy:

axel skrev:
hästarna ser så glada ut när hon rider dem:bow:

Jag har en idé om att hästarna ska tycka det är roligt, och se glada ut, annars rider jag sämre.

Om hästen inte verkar ganska nöjd, och har en glad uppsyn, då kan jag börja tappa ridningen helt för att jag inte kan koncentrera mej.

Fast arg kan den få bli om vi tycker olika, men det ska snabbt gå över. Lika glad igen.

Ang böja, hur, som en kanelbulle eller som en liten/stor volt?

SofiaOfSweden skrev:
Gosh vad abstrakt ni skriver...

Oj jag som trodde det blev löjligt konkret med exemplen. :crazy:

Det är inte alls abstrakt, tycker jag. På vilket sätt menar du?

En gång när jag hade börjat komma på det här så sa en tränare:

"Vad har du gjort, har du behandlat hästen i kroppen på något sätt, det har hänt något med den" :rofl:

Det var min kropp det hade hänt nåt med, att jag försökte ha mer fokus på hur jag gjorde med min kropp.

Kan det bli tydligare?

Tyvärr har jag tappat mycket sen dess, men jag kämpar. Ridning är inte enkelt. Det är väldigt svårt. Och jag är ingen stjärna på kroppskontroll. Även om jag vet kan jag ofta inte låta bli att hamna fel i alal fall. Automatiska reaktioner som är så svåra att påverka. Som att vika i sidan, dra ner/upp axeln, hålla huvudet på sned, osv

Vad är det som blir svårt att förstå, om jag ska undvika att vara abstrakt?

Senast ändrad av en moderator:

Stretcha är en sak, böja en annan, därför att det beror ju helt på hur man böjer om det blir stretching eller något annat.

Susan beskriver det så bra i andra tråden, om vad som fysiskt händer.

Sedan är loss flera olika "känslor".

Loss i sidorna - eller stel,spänd, mm etc.
Loss i handen - hänger på bettet, statisk hand, spänd ryttare mm , etc.

Jag är nog lite inne på fios förklaring.
Lätt öppna tänk.

Att rida många halvhalter, tempoväxlingar, förvänd galopp med öppna tänk. Jag tror grunden egentligen är lika lite oavsett häst och temperament, däremot så måste man variera sig och nyansera mera beroende på vilken hästtyp/temperament man sitter på.

Och visst, sitsen ack så viktig, dock har vi väl snackat igenom det och dissikerat den hundratals gånger redan, känns det som.

Jo, men både vi o hästen har en svagare/ stelare sida o för att undvika överträning åt ena hållet(det svåra), så kan man göra ett understödjande tygeltag- som är till för att komma åt den med skänkeln bättre.

axel skrev:
Jo, men både vi o hästen har en svagare/ stelare sida o för att undvika överträning åt ena hållet(det svåra), så kan man göra ett understödjande tygeltag- som är till för att komma åt den med skänkeln bättre.

Ja men ibland har jag nog överdrivit hästens problem pga det är mina egna.

Jag har en svagare vänstersida, helt klart. som de flesta. Men det har varit extra problem för mej (ursäkt:o vill g'ärna tro att det är så) eftersom jag i grunden är vänsterhänt och tvingades av lärare skriva även med höger. Jag blev både och.
Vissa saker gär jag automatiskt med vä vissa med häger. Min bild av mej själv har varit liksidig, länge. Så är det inte. Vä sdian har blivit svagare, pga att mycket är anpassat för högerhänta och jag gör mycklet med höger.
Extra rpoblem är att min hjärna blir totalkaos pga den är i grunden vänsterinriktad s a s men jag är mycket hö inriktad i vardagslivet och ja det blir ibland toatlt kaos. Jag kan tänka häger men göra vänster.:crazy: :crazy: Stora problem med det.
Så jag kan sitta på hästen och tänka att föra fram inner hö häft men i praktiken gära tvärtom. :eek: :crazy:

Jag är väldigt medveten om det. Men ibland rusar hjärnan och kroppen före i reaktioner.

Jag inser i alla fall att vänster måste jag ha koll på, lättare att vika tex. Svårare att få till med egna rörelser, tex tygeltag. Men känner mej ibladn hopplös som ryttare.

Kunde vä'l i o f s besöka gymet oftare (=någon gång alls) finns ett på jobbet men har aldrig varit där:o

Tänk er att vara häst åt mej:crazy:

Flash, jag tror att de flesta hästar skulle vara glada över att få vara kompisar med dig. Det du beskriver om din oliksidighet är något som vi alla är drabbade av i mer eller mindre utsträckning. Du har brutit ner dina fysiska möjligheter och svagheter i sina beståndsdelar vilket gör att du är medveten om hur detta påverkar dig som ryttare. Så mycket bättre för hästen!

Många har inte kommit på det klara över vilket fysiskt register de har som ryttare och utgår därför inte från det i sin ridning. Vägen till ett samspelande och korrekt arbetande ekipage blir fantastiskt mycket mer komplicerad då - och ridningen mycket mer ad hoc! :)

Jag var förr så medveten om min starkare hö. sida att jag blev tvärtom.
Inget mittemellan lixom.

Jag tror att vi är starkare i hela den ena sidan än den andra.
Hästarna leds från tidig ålder på vä. sida, vilket jag tror kan påverka dem.

axel skrev:
Jag tror att vi är starkare i hela den ena sidan än den andra.
Hästarna leds från tidig ålder på vä. sida, vilket jag tror kan påverka dem.

Det där är intressant, att det är så mycket som görs från hästens vänstra sida. Å ena sidan innebär det en trygg rutin för dem, å andra sidan bygger vi på deras oliksidighet.

På mig händer det olika saker i bålen om jag gör vad min hjärna uppfattar som samma rörelse med mina respektive axlar. Men mina axlar - axel :D - är ett kapitel för sig.

C.Pate sa att hästar är som karlar:D o inte kan koppla saker i hjärnan beroende på om den berörs på de olika sidorna.
Därför skulle man träna samma sak på bägge sidorna.

Jag tror också på att göra saker från olika sidor på hästen. Sitta upp, leda, sadla. Nyttigt för hästen och nyttigt för ryttarens koordination. :angel:

Min minimoffla (som jag brukar kalla henne) har börjat sätta sig jättefint i galoppfattningarna. För att jag har börjat låta henne göra det med min kropp. Det går ju så mycket lättare om man inte viker sig som en fällkniv i fattningen (möjligen en lätt överdrift men i a f). :angel: Koordination, koordination, koordination. Jag borde nog börja på aerobics.

Va kul!
Oftast om man siktar uppåt istället för att titta ner i marken eller på bogen så blir de bättre.
Har du kunnat ha sadeln kvar- lite länge bak?

Jag sadlar långt bak, men den glider fram lite när jag rider. Den är kollad av två av varandra oberoende sadelmakare och ska passa henne jättebra. Men den glider fram. Sparar till en ny sadel.

Idag gjorde vi vårt första enkla byte! Skulle bara testa, och hoppsan, det funkade visst.. :D

Menade du byte i språnget?
Annars tid för det i vinter om inte annat.

Tror att sadeln ligger bättre sen när hon är ngt samlad

Senast ändrad:

Nej inte byte i språnget (fast det har hon provat när hon missförstått min hjälp när jag ska "tänka" förvänd sluta). Utan enkelt byte som i LA:5. Men vi gjorde det i ganska god balans, utan att jag fick henne i handen.

LinnéaL skrev:
Flash, jag tror att de flesta hästar skulle vara glada över att få vara kompisar med dig. Det du beskriver om din oliksidighet är något som vi alla är drabbade av i mer eller mindre utsträckning. Du har brutit ner dina fysiska möjligheter och svagheter i sina beståndsdelar vilket gör att du är medveten om hur detta påverkar dig som ryttare. Så mycket bättre för hästen!

Många har inte kommit på det klara över vilket fysiskt register de har som ryttare och utgår därför inte från det i sin ridning. Vägen till ett samspelande och korrekt arbetande ekipage blir fantastiskt mycket mer komplicerad då - och ridningen mycket mer ad hoc! :)

Åh, tack du är snäll du, men sen är det ju det där med teori och praktik:crazy:

Ja, man kan ju säga så att det kunde vara värre om jag inte ens visste om det. OM man vill vara positiv. :D

axel skrev:
Jag var förr så medveten om min starkare hö. sida att jag blev tvärtom.
Inget mittemellan lixom.

Men det är väl konstigt att man är så enkelspårig:confused: Jag tycker också det blir lite så ibland, att det ska vara så svårt att samordna allt samtidigt:mad: och bli lagom.

flashlight skrev:
Jag tycker också det blir lite så ibland, att det ska vara så svårt att samordna allt samtidigt:mad: och bli lagom.

Ja, då måste man ju tänka på (och göra :eek: ) flera saker samtidigt.

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 076
Senast: cili
·
Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 72 73 74
Svar
1 469
· Visningar
114 771
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 594
Senast: skiesabove
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 659
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka