"Löst ben" vad kan det vara?

Jag kommer att tänka på patellahakningar, som hästar kan ha. Min häst hade tendenser till det på båda bakben som ung. Patella är visserligen knäet, och du skriver inte om knäet. Men ändå. Patellahakningar som inte är alltför allvarliga, yttrar sig tex genom att hästen "tappar" bakbenet i steget ibland.

Jag tror inte att människor kan få det. Vi är inte konstruerade för att stå och sova (även om man kan tro det ibland när folk står i vägen i dörröppningar och trappor). :D
 
Ja det kanske kan vara det! Dock hör jag inget klick och det gör verkligen väldigt ont. (men jag kanske är ovanligt klen, men det tror jag inte) Jag har också varit rädd att jag inte ska kunna springa mer. Men när det håller på som värst kan jag knappt gå.
Jag hör inte heller nåt klick, men det känns som ett plötsligt snäpp, som att benet bara viker sig. Det gör ont just då och lite en tid efteråt.

Men jag hittar inte infon jag tänkte på först, läste det i ett forum för triathlontjejer. Men jag återkommer när jag hittat det!
 
Ja alltså "nerv i kläm" är väl ungefär så det känns. Men varför? Och hur hamnar den i kläm och för att sen försvinna?
Kläm kanske är fel ord egentligen.
Men för ischiasproblem tex sags en av orsakerna kunna vara mekanisk irritation av ischiasnerven, vilket borde kunna ske med alla nerver när "saker" hamnar i vissa lägen för att sedan lätta när det sedan hamnar i andra lägen?
 
Då och då drabbas jag av en märklig åkomma som jag brukar kalla "löst ben" eftersom det liksom känns att benet "lossnar" i leden upp mot höften. Det kan komma blixtsnabbt t.ex om jag går i en trappa att i ett steg så gör det plötsligt väldigt ont, det känns som om benet lossnar och det liksom viker sig eller tappar all kraft. Det brukar hålla på ett par dagar till och ifrån och sedan försvinna helt.

Efter några veckor eller månader dyker det upp igen. Alltid lika överraskande och oväntat. Ibland är det i höger ben, ibland i vänster. Ingen verkar fatta vad jag menar när jag beskriver mina symptom. Någon gång när jag varit på vårdcentralen i annat ärende har jag frågat läkaren, men ingen har tagit det på allvar eftersom jag aldrig haft symptom precis då.

Någon som har en teori eller är drabbad av något liknande?


Jag! I knät, främst höger.
Uppstår ibland när jag kliver på stegar, vilket gör att jag dråsar i backen. Numer kommer jag oftast ihåg att känna att knät bär mig innan jag kliver.
 
Har så i höfter och knän. Sen har jag problem med leder som ”hakar fast” och måste knäckas loss typ lite överallt, så jag antar att det har med spända/slappa muskler/senor att göra. Gör ont och kan ha värk efteråt men inget jag sökt för då jag trott att det är hyfsat vanligt.
 
Jag har så i min ena fotled. Ibland när jag lyfter foten är det som att foten lossnar och vill vara kvar på marken. Sätter jag ner foten innan jag har skakat allt rätt igen så brukar det göra väldigt ont.
 
Jag! I knät, främst höger.
Uppstår ibland när jag kliver på stegar, vilket gör att jag dråsar i backen. Numer kommer jag oftast ihåg att känna att knät bär mig innan jag kliver.
Samma här , ramlade i min trapp och fick nån fot under mig så jag kom inte upp utan hjälp. Det känns efteråt som underbenet vridit sig ett kvarts varv åt höger. Sen kom jag på av nån konstig anledning om jag knäböjde djupt med stöd så jag inte ramlar bakåt åker det tillbaka. Håller alltid i ledstången om det finns nån.
 
Jag har så i min ena fotled. Ibland när jag lyfter foten är det som att foten lossnar och vill vara kvar på marken. Sätter jag ner foten innan jag har skakat allt rätt igen så brukar det göra väldigt ont.
Jag med!
Fått förklarat för mig av en ortoped att det beror på att jag har så dålig stabilitet i fotlederna att de går ur led. Gör det om jag sitter på fotlederna eller sitter i skräddarställning också. Enligt ortopeden är det att träna upp stabiliteten som är lösningen. :)
 
Fotleder går inte ur led utan rejält våld.

@Miran du kanske ska kontakta en snäll ortoped i närheten?

Jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna med, faktiskt. :) (och i så fall är jag ännu mer intresserad av hur jag ska göra för att min fd brutna fotled ska sluta göra ont. )

Det kan jag ju också fråga nu när ni är här och ger så bra svar. Alltså, jag fick en liten fraktur i vänster fotled i början av året + uttänjda ledband. Allt läkte himla bra alltså och jag kunde börja löpträna lite smått redan efter tre månader. Men nu får jag ont när jag INTE tränar. Då blir fotleden stel och värker. Det blir alltså bättre när jag springer, så vila känns ju inte som någon lösning.

Men det känns ju också knasigt att gnälla över att man har ont i en fotled som man kan springa med???.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 175
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp