Lucern= grovfoder?

moli

Trådstartare
Eller..? Jag pratar om Kraffts hackade strå alltså. Att få "mycket" av det borde väl inte vara skadligt, likaväl som det inte är skadligt att ge mycket av ett väldigt näringsrikt hö?

Men kan proteinrikt "kraftfoder" vara skadligt och varför, och i hur stora mängder för att det verkligen skall vara ohälsosamt osv. Är det skillnad på olika foersorter på den punkten? Vilka anses vara "snällare" mot hästmagar?

Hippo Alfa är baserat på Lucern står det på säcken om jag inte missminner mig, men det innebär väl inte att Alfa nästan är lucern, och alltså nästan ett grovfoder, och överskott från det inte lagras i kroppen utan kommer ut på ett eller annat sätt?

Någon som vet? Det blev lite konstigt formulerat, men kanske ni begriper ändå?
 
Mitt halvblod har fått luzern hackat strå förra senvintern då jag tänkte att näringen började gå ur höet och ville komplettera med lite luzern. Men det blev lite för mycket protein för henne trots att jag bara gav knappt 1 kg, hon fick "proetinknutor". Men jag vet många andra som gett detta och är jättenöjda. Bara min pålla som är lite för lättfödd...

/Maria
 
"Proteinknölar"

I andra diskussioner från iår har det konstaterats att knölarna högst sannolikt inte beror på överutfodring av protein i allmänhet, utan har andra orsaker.

Mvh Lisa
 
Som moli säger; det är inte proteinet i sig som ger knutor, utan en reaktion på fodret i sig. Många hästar reagerar på just lusern, och även korn.
 
Mycket möjligt, jag har inte så stor erfarenhet av detta själv. Vet + övriga tillfrågade trodde det berodde på för proteinrikt foder, men det kan kanske mycket väl vara så att det var fodret i sig och inte proteinet... vad vet jag? :confused:

Mvh Maria
 
Men en veterinär är tyvärr inte någon expert på foder, visst finns det ju såklart veterinärer som kan mkt om det, men alltför många är inte det. Fråga en agronom när du undrar något om foder. :)
 
:bow:

Håller med.... veterinärer är inte experter på allt möjligt, de är bra på att spruta, ge medicin och kolla benen från knät och neråt. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 916
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 231
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 898
Senast: MonteRose
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp