Lucern och muscle up?

Moa

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som hästen ätit innan.
Han äter lucern, för att hålla hullet och kraft muscle up för att bygga muskler och ge extra energi enligt ägaren.
Både lucern och muscle up är ju protein rikt? Ska han verkligen va båda? Är det bra alltså?
Eller är motiveringen helt rimlig tycker ni? Alltså lucern för Hull och muscle up för muskler och energi


Mitt hö har varken brist eller överskott på protein
 
Nej det går ju inte att jämföra foderstat om inte du och förra ägaren har exakt samma hö. Jag hade räknat ut en foderstat utifrån det hö du har och sen sett hur hästen svarar på det. Om du behöver lägga till protein så har jag klart bättre erfarenhet av lucern. ”Muscle Up” tycker jag har noll eller mkt liten effekt och då har jag fodrat mååånga hästar med det....
 
Nej det går ju inte att jämföra foderstat om inte du och förra ägaren har exakt samma hö. Jag hade räknat ut en foderstat utifrån det hö du har och sen sett hur hästen svarar på det. Om du behöver lägga till protein så har jag klart bättre erfarenhet av lucern. ”Muscle Up” tycker jag har noll eller mkt liten effekt och då har jag fodrat mååånga hästar med det....
Jo det förstår jag såklart. Har räknat med mitt hö och proteinbehovet är mer än tillgodosett. Lucern tror jag är bra och har bra erfarenheter av det. Har inga erfarenheter alls av muscle up men intressant att höra din åsikt. Känns lite överflödigt. Om energin är ett problem, (vilket jag inte märkt när jag ridit då jag tycker hon har för mycket) så borde väl detta gå att tillgodose på annat sätt? Tycker dock att de flesta hästar klarar sig på bra grovfoder och mineraler. Ska tilläggas att detta är en hobby häst, vi ska bara ut i skogen och enklare pass på bana
 
Kan ju vara bra att fråga förra ägaren hur hästen behöver ligga i foderstat. Kan ju vara att förra ägaren haft hö med lågt protein eller så vet förra ägaren att hästen måste ligga betydligt högre än tabellen säger.
 
Muscle up består främst av potatisprotein och lusern, jag ser inte heller så stor anledning att ge båda men förra ägaren kanske hade något skäl.
Muscle up innehåller ju betydligt mer protein än lusern, typ 3 gånger så högt proteininnehåll så det är ju mer kostnadseffektivt än lusern.
 
Se upp så hästen inte får för mycket protein bara, de tenderar då att lägga på sig mycket fettvalkar på obekväma ställen (nacke, runt manken, bog osv). Har fodrat med lusern och muscle up i många år utan problem (+müsli), sen bytte vi grovfoder och hästarna började helt plötsligt få valkar både här och där och bli tunga och trötta, trots mycket motion (tävlingshästar). Vi trodde vårt grovfoder hade låg proteinhalt (därav både lusern och mucle up) men visade sig att vi fått fel analys och hästarna fått ett stort överskott på protein (bara grovfodret i sig täckte dagsbehovet på de flesta hästarna).

Tog bort muscle up och lusern i den mån det gick och på bara någon vecka eller två var hästarna i toppskick igen. Idag ger vi bara muscle up om vi får en ny häst som behöver en proteinboost, men slutar ge fodret så snart de satt muskler och kommit upp i hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp