hola

Trådstartare
Hej!
Pga lågt proteinvärde måste jag lägga till mer protein i min dressyrponnys foderstat. Tips på bra proteinkällor?

Funderar också på det där med lucerne. Det finns ju olika sorter. Min kompis köpte in en ponny från irland som fick chopped, men han var även underviktig.
Jag har inte koll på skillnaderna mellan pellets och hackad. Some one explain please :confused:
 
Den största skillnaden är ju formen, pellets är pelleterade vilket blir billigare att transportera eftersom det är mer kompakt. Hack är hårdpressade korta strån. Sen kan det vara olika bindemedel, inblandning av melass eller andra vallväxter - men det behöver man kolla upp för respektive märke. Samma med näringsvärdet, kolla upp för varje märke.

Pellets behöver generellt sett blötas. Hack kan man fodra som det är, men vissa hästar tycker att det är sticksigt att äta eftersom lusernstjälkarna är rätt hårda.
 
s
Den största skillnaden är ju formen, pellets är pelleterade vilket blir billigare att transportera eftersom det är mer kompakt. Hack är hårdpressade korta strån. Sen kan det vara olika bindemedel, inblandning av melass eller andra vallväxter - men det behöver man kolla upp för respektive märke. Samma med näringsvärdet, kolla upp för varje märke.

Pellets behöver generellt sett blötas. Hack kan man fodra som det är, men vissa hästar tycker att det är sticksigt att äta eftersom lusernstjälkarna är rätt hårda.
stort tack!
 
Andra protein källor kan vara potatisprotein, soja eller andra pelleterade protein foder som krafft protein.
Vilket jag hade alt beror ju på hur illa det är med energi. Hästarnas hull osv. Jag behöver foder med så mycket protein i sig som möjligt, men så lite energi som möjligt. Då passar soja eller potatisprotein bättre till mina lättfödda.
 
Jag själv kör 2 kg Vitafor lucernepellets utan melass till fullblodet, blötlägger det eftersom han gillar att plaska runt med maten och det blir billigare än hackat. Den andra som behöver lite extra i stallet kör dock med hackat eftersom hon är mer kräsen och inte gillar blötlagt.
 
Andra protein källor kan vara potatisprotein, soja eller andra pelleterade protein foder som krafft protein.
Vilket jag hade alt beror ju på hur illa det är med energi. Hästarnas hull osv. Jag behöver foder med så mycket protein i sig som möjligt, men så lite energi som möjligt. Då passar soja eller potatisprotein bättre till mina lättfödda.
vart hittar du potatisproteinet och hur mycket utfodrar du?
 
Olika foderbutiker. Börjes har haft ibland, Wollerts har tex.
Men det är häromkring. Var det finns hos dig vet jag inte.
Hur mycket jag fodrar beror på höet. Lättast är väl om du räknar ut en foderstat?
Här finns ett program som enligt mig ger en rätt okej koll på energi, protein, Ca/P kvot tex.
http://apps.novasoft.se/webfoder2/
 
Hej!
Pga lågt proteinvärde måste jag lägga till mer protein i min dressyrponnys foderstat. Tips på bra proteinkällor?

Funderar också på det där med lucerne. Det finns ju olika sorter. Min kompis köpte in en ponny från irland som fick chopped, men han var även underviktig.
Jag har inte koll på skillnaderna mellan pellets och hackad. Some one explain please :confused:
Tänk på att om du väljer lucern så innehåller det också mycket kalcium och magnesium.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: ameo
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·
K
Foder & Strö Hej på er! Jag undrar om det är någon som är bra på det här med gallor? :bow: Jag har en maxad C-ponny som jag har haft i 4...
Svar
10
· Visningar
2 788
Senast: Mania87
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp