Luftfuktare

MissFideli

Trådstartare
Jag bor i en stuga där golvytan på nedre våningen är ca 30-35 kvm och sen är det loft ovanpå på ungefär samma storlek.

Just nu visar hygrometern 34% ca, vilket känns lågt för en kisse med astma.

Finns det nån bra luftfuktare under 1000 kr för den ytan? Det är tyvärr max för mig.

Tips?
 
Prata även med värden innan. Luftfuktare vintertid kan öka risken för fukt och mögelskador, särskilt om det är ett äldre hus.
 
Prata även med värden innan. Luftfuktare vintertid kan öka risken för fukt och mögelskador, särskilt om det är ett äldre hus
På vilka procent då? Jag ser bara att det kan vara risk över 60%. Och dit kommer jag nog inte komma så länge det är kallt.
 
Senast ändrad:
På vilka procent då? Jag ser bara att det kan vara risk över 60%.
Risken kommer när inomhusluften kyls av och i ett gammalt hus finns det ofta springor det läcker igenom. 60 % luftfuktighet vid 20 grader blir till 100 % vid 10 grader och gör att vatten kondenserar i isolering, väggar och annat om huset inte är helt tätt.

Nya hus tätas enligt konstens alla regler med plastfolier och annat i golv, väggar och tak men i ett gammalt hus finns det en klar risk med att tillföra extra fukt till inomhusluften.
 
Okej. Då får vi hoppas att katten klarar detta då, så vi slipper flytta.
Prata med värden, det är de som avgör och det beror helt på hur ditt hus är renoverat.

En möjlighet är annars att sänka temperaturen i något rum och låta katten bo där, om du har säg 22 grader nu med 35 % luftfuktighet och sänker till 15 grader i ett rum så kommer luftfuktigheten öka till 55 % i det rummet.
 
Prata med värden, det är de som avgör och det beror helt på hur ditt hus är renoverat.

En möjlighet är annars att sänka temperaturen i något rum och låta katten bo där, om du har säg 22 grader nu med 35 % luftfuktighet och sänker till 15 grader i ett rum så kommer luftfuktigheten öka till 55 % i det rummet.

Jag har inga rum, det är öppen planlösning. Så det går inte. Vi får ta det som det är helt enkelt. Hon verkar klara sig okej nu, men hur det blir i längden vet jag inte.
 
Jag bor i en stuga där golvytan på nedre våningen är ca 30-35 kvm och sen är det loft ovanpå på ungefär samma storlek.

Just nu visar hygrometern 34% ca, vilket känns lågt för en kisse med astma.

Finns det nån bra luftfuktare under 1000 kr för den ytan? Det är tyvärr max för mig.

Tips?
Ta in katten i badrummet när du duschar.
Det hjälper mycket.
Hälsningar människa med astma.

Luftfuktare kan ge dig andra problem, typ svartmögel.
Det vill du inte ha.
Hälsningar fastighetsägare.
 
Har du element igång? Om du har det så ställ en skål med vatten ovanför. Jag måste göra det i sovrummet på vintern annars ballar mina lungor ur. Jag har min ovanpå kaminen där.

Har bara ett element, det är på loftet. Nere är golvvärmen enda uppvärmningen. Ingen lust att ställa vattenskålar överallt, skulle garanterat kliva i dom 😁
 
Har bara ett element, det är på loftet. Nere är golvvärmen enda uppvärmningen. Ingen lust att ställa vattenskålar överallt, skulle garanterat kliva i dom 😁

Nä, det kan ju bli lite jobbigt :D men ställ vattenskålar lite här och där där det passar, det blir ju lite mer fukt iaf :) Plus att katterna får något att leka med :angel:
 
Det jag känner också, är att jag inte vågar elda nu när det är så torrt. Rädd att det ska göra allt ännu värre för Chloe.
 
20210114_185049.jpg
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 316
Senast: M-Meduza
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 156
Senast: fredde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp