Sv: "luftsadlar"
Min förra sadel, en Stubben siegfrid, hade flair när jag köpte den och hästen. Ägaren hade relativt nyligen varit hos en sadelmakare och kollat upp sadeln. Då hade man fixat luftkuddar och kollat sadelläget. Inga anmärkningar alls, sadeln skulle ligga bra sa dom.
Efter ca 1 veckas ridning sa min tränare att sadeln låg snett på min häst. Jag trodde inte att det var sant! En nyköpt sadel! Visade sig att bossorna var sneda och behövde mera luft. Det var bara att leta efter en ny sadel. Red barbacka under tiden
Hade tur, en sadel i stallet användes inte och låg bra på min häst!

Jag fick låna den tills vi kunde köpa en ny sadel.
Vi åkte till ett populärt sadelmakeri en tid därefefter och tog med min gamla sadel och lånesadeln. Fick ett chockerande svar om att min sadel inte bara var i stort behov av mera luft utan även låg riktigt dåligt på hästen!

Det var väldigt konstigt eftersom hästen hade varit på samma sadelmakeri med den tidigare ägaren och då hade den legat jättebra. Det är klart att en häst kan ändra sig i muskulaturen men här var det inget snack om saken, sadeln passade inte alls!
Däremot blev jag lugn när dom sa att lånesadeln låg perfekt, dock skulle den behöva en omstoppning.
Köpte en ny dressyrsadel, Kentaur medea, efter att stropparna dragits om och den blivit nystoppad. Min gamla Stubben byttes in och blev senare såld.
Jag har väl inte fått det bästa intrycket av flair sadlar, mest pga att jag nu vet hur ofta man måste kolla upp dem och fylla på luften. Det varierar från sadel till sadel men det blir några gånger per år. Jag känner inte att jag har den tiden då sadelmakeriet ligger ganska långt bort från oss.
Men jag vet också att vissa hästar som är svåra att hitta sadlar till blir hjälpta av att ha en sadel med flair. Min häst hade det för att mildra stötarna av landningen efter hinder.
Men om du funderar på att skaffa en flairsadel, tänk på att kolla upp den med jämna mellanrum så att din häst slipper gå med en sned sadel. Och om du har en sadel som ligger dåligt, byt sadel istället för att skaffa flair, det är tänkt som en hjälp för att förbättra sadelläget och är alltså inte ett sätt att få en dålig sadel att ligga bra.