Luftstoppade sadlar, ett minne blott?

break_a_leg

Trådstartare
För några år sedan var luftstoppade sadlar väldigt "inne" och var och varannan i bekantskapskretsen köpte sig en sådan. Numera tycker jag de flesta har traditionellt stoppade sadlar igen.

Har de luftstoppade försvunnit från marknaden?

Sv: Luftstoppade sadlar, ett minne blott?

Jag tycker i alla fall att Wintecs luftstoppade sadlar består, tror att alla modeller är luftstoppade nu. Har inte sett en vanlig ullstoppad i butik på evigheter.

Det kommer & går mode i utrustning för varje år, men ja wintec var mer populärt för ngt år sedan även om det fortfarande köps mkt av de sadlarna, funderar faktiskt oxå på en:angel:

det var inte så längesen jag köpte min luftstoppade sadel.
Min häst älskar det.

Jag har en luftstoppad Crown Jessica som är helt underbar, lätt att pumpa i eller ur luft beroende på vad som behövs "för dagen".

Däremot har jag lite svårt för de sadlar som kommer med en sluten luftputa, tycker de är hårda och ger ju inte precis ngn möjlighet att stoppa om.

Jag har en luftstoppad Crown Jessica som är helt underbar, lätt att pumpa i eller ur luft beroende på vad som behövs "för dagen".

Däremot har jag lite svårt för de sadlar som kommer med en sluten luftputa, tycker de är hårda och ger ju inte precis ngn möjlighet att stoppa om.

Håller med dig! de luftstoppade Crown Jessica sadlarna är helt underbara och lätta att pumpa om då de har 4 luftkuddar som inte är beroende av varandra...Perfekt!!! :love:

Jag har en ullstoppad och en luftstoppad wintec. Luftsadeln köpte jag i somras så den är relativt ny. En kompis som köpte ny wintec ungefär samtidigt köpte ullstoppad så de har såna modeller fortfarande.

jag har en luftstoppad Bates, köpte den i januari iår. Hästen älskar sadeln o jag oxå :D

Håller med-.. Det syntes mer förr! Men det var väl främst då de var "nya"!
Fundera själv på en luftsadel faktiskt...

Jag har en Dressyr county competitior luft sadel..min pålel har alltid tyckt om den men nu har vi övergåt till bomlöst så den ska säljas.
Min pålle provade vi massa sadlar på med denna luft sadel var den enda han acepterade..

När vi hade sadelutprovare ute (nån känd, sten**nånting, är kass på sånt) sa han att luftstoppade sadlar var en modegrej, och att de traditionella är bättre..

Jag köpte nyligen en luftstoppad men kan nog hålla med om att de syntes mer förut.

Både jag och hästen älskar vår sadel. Det jag tycker är bra också är att den kan inte bli sne i stoppningen. Min gamla sadel blev det så hästen var ojämn och sadel satt snett... men nu kan de ju i så fall bara hamna snett för stunden. Vid nästa ridningen är ju luften fördelad igen.

Det finns ju två sorters luftstoppade sadlar, dels Cair och sedan Flair. Det är väll alltid så att folk köper mest när saker är "inne" och när det är nytt och fräscht s.a.s . Många verkade ju tycka att cairstoppning var revlotionerande när det var nytt på marknaden. Jag tror visst att
det säljs många sådana sadlar fortfarande men kanske inte fullt så många som det gjorde förut när de var nya, nu är det ju så himla många som redan har dessa sadlar och det finns väldigt stort utbud av dem även på begagnatmarknaden.

Själv ska jag antagligen köpa mig en sadel med Flairsystemet om ett par månader (när jag har tillräckligt med pengar).

Hej!

Det har jag också hört av sadelmakare, som inte var "bunden" till visst märke (dvs om han ville kunde han ta in luftsadlar och sälja).

Enligt honom var luftsadlarna (om jag nu minns rätt, det var ett par år sen) ungefär som en uppblåsbar madrass och alla som sovit en hel natt på en sån eller för den delen stått på en vet att luften flyttar sej för tryck, dvs när du sitter i den knuffar din tyngd undan luften och hästen får ett punkttryck under din ända, som pga att du "sitter fast" i sadeln blir väldigt konstant på just punkten där du sitter.

Denne sadelmakare var emot barbackasadlad och bomlöst av samma orsak, att man sitter "som baracka" men fastlåst, så trycket blir på samma ställe.. (men han har ju inte sett mej rida, jag studsar omkring oavsett sadel eller utan, så här blir inget fast punkttryck, inte :angel: )

/ Lavinia, vars häst föredrag fårullsstoppade sadlar och vägrar gå med bomullsstoppad

För några år sedan var luftstoppade sadlar väldigt "inne" och var och varannan i bekantskapskretsen köpte sig en sådan. Numera tycker jag de flesta har traditionellt stoppade sadlar igen.

Har de luftstoppade försvunnit från marknaden?

Dom finns kvar och dom har kommit och gått sedan början av 1900-talet.

det är en flair jag har och min häst muskladesig direkt över ryggen när jag bytte ut min gamla traditionellt stoppade sadel mot denna med flair...och alla hans ömmheter försvann också.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 544
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka