Lugna ner galoppen på ridtravare

alextheasparagus

Trådstartare
Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det nästan inte ens att trava utan att hon började springa på, men nu kan vi trava lugnt och i form. Jag känner att det börjar bli dags att gå vidare och träna på galoppen. Jag har galopperat på henne förut, men tycker att det känns jätteläskigt att göra det eftersom hon blir så fruktansvärt stark, snabb, och näst intill omöjlig att stanna. Senast galopperade vi ute i skogen på en grusväg (det var inte helt avsiktligt att det skulle bli galopp) och det slutade med att vi gick omkull för att jag inte kunde få stopp på henne och hon halkade på en stenhäll.... Det gick ju bra, ingen av oss skadade sig speciellt allvarligt men hästen har fått vila ett tag eftersom hon fick ett stort sår. Det är snart dags att börja rida henne igen, men nu är jag väldigt nervös eftersom den senaste incidenten skrämde mig rejält. Jag ska ta hjälp av en instruktör som jag har ridit för innan (som är väldigt duktig och har hjälpt oss med traven) men vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig att få öva på, och är inte riktigt mentalt förberedd. Så är det någon annan som haft liknande galopproblem (speciellt kanske med ridtravare) och hur har ni löst det? Och hur kommer jag över den här rädslan över att galoppera?
 
Jag red kallblodstravare hos en vän en gång och hon berättade att hon helt enkelt lät dom galoppera i en monsterbacke. Vi hade en sådan brant och lååång backe i det området. Även några andra rejäla backar. Hon brukade enbart galoppera med dom i backarna i början.Annars är det väl som med alla hästar. Träna lydnad lydnad lydnad så hästen lyssnar på det du ber om oavsett vad den vill. Rida för tränare ? Har du någon kolugn häst ni kan rida med ? Som har högre rang? Brukar vara bra stoppklossar om inte din häst springer i panikstress.
 
Först och främst skulle jag lära in galoppfattning. Från marken eller från ryggen så att hon vet vad du vill.
Håll dig i paddocken och på böjt spår :)

Sen gäller det bara att träna, fatta och galoppera bara några språng och bryt sedan av.
Hon ska lyssna på dig och drar hon iväg sådär ute skulle jag inte gå vidare där förens du har kontroll på henne och hon förstår vad du vill.
 
Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det nästan inte ens att trava utan att hon började springa på, men nu kan vi trava lugnt och i form. Jag känner att det börjar bli dags att gå vidare och träna på galoppen. Jag har galopperat på henne förut, men tycker att det känns jätteläskigt att göra det eftersom hon blir så fruktansvärt stark, snabb, och näst intill omöjlig att stanna. Senast galopperade vi ute i skogen på en grusväg (det var inte helt avsiktligt att det skulle bli galopp) och det slutade med att vi gick omkull för att jag inte kunde få stopp på henne och hon halkade på en stenhäll.... Det gick ju bra, ingen av oss skadade sig speciellt allvarligt men hästen har fått vila ett tag eftersom hon fick ett stort sår. Det är snart dags att börja rida henne igen, men nu är jag väldigt nervös eftersom den senaste incidenten skrämde mig rejält. Jag ska ta hjälp av en instruktör som jag har ridit för innan (som är väldigt duktig och har hjälpt oss med traven) men vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig att få öva på, och är inte riktigt mentalt förberedd. Så är det någon annan som haft liknande galopproblem (speciellt kanske med ridtravare) och hur har ni löst det? Och hur kommer jag över den här rädslan över att galoppera?

När du börjar rida igen så håll dig till skritt och trav tills du har fått upp självförtroendet igen.

Ta galoppen från marken. Om hästen har svårt för galopp och inte orkar på longerlina kan du löslongera i inhägnad paddock. Sätt upp lite studs. Detta kommer stärka hästen i längden.
Fortsätt tills hästen är stark nog att kunna hålla en galopp på lina.

Ta uppsutten galopp enbart först när du har instruktör med dig.


Du skriver att hästen inte kunde trava normalt förut men nu går fint så det är samma med galoppen. Låt det ta tid :)
 
Har ingen monsterbacke tyvärr... Och galoppfattning fattar hon, det är bara att galoppera i långsammare tempo så att hon inte går omkull som är problemet. Galopperar vi på volt t.ex blir det typ att hon bara lutar sig mer och mer inåt för att det går så jäkla fort och nästan går omkull. Brukar gå bättre från marken men även där blir det alldeles för fort att jag känner att jag inte har kontroll och i värsta fall sliter hon sig och springer iväg med tömmarna eller longerlinan.... (ja det har hänt) så lite hjälp av någon annan även från marken hade nog varit bra haha.
 
Har ingen monsterbacke tyvärr... Och galoppfattning fattar hon, det är bara att galoppera i långsammare tempo så att hon inte går omkull som är problemet. Galopperar vi på volt t.ex blir det typ att hon bara lutar sig mer och mer inåt för att det går så jäkla fort och nästan går omkull. Brukar gå bättre från marken men även där blir det alldeles för fort att jag känner att jag inte har kontroll och i värsta fall sliter hon sig och springer iväg med tömmarna eller longerlinan.... (ja det har hänt) så lite hjälp av någon annan även från marken hade nog varit bra haha.
Låter som att hästen inte riktigt har styrka att bära sig, och då gärna försöker springa ikapp sin balans.
Ingen mening att galoppera längre sträckor på en sån häst i dagsläget - det är själva galoppfattningen och första galoppsprången därefter som är byggande!

Galoppera 2-3 språng, sakta av och få hästen avslappnad. 2-3 språng igen och sakta av. Tempoväxlingar överlag ger dig en lyhörd häst som väntar på nästa kommando. Träna in halten ordentligt från både backe och rygg. Har hästen gått på trav så är skallen inställd på full fart framåt, att dra i båda tyglarna och skrika :eek: ger hästen bara mer stöd att öka farten. Träna in en ensidig tygelbroms istället, och framför allt passa hästen så att den aldrig kommer upp i svårkontrollerade farter, se stycket om tempoväxlingar igen.

Inhägnat område.
Halter.
Tempoväxlingar - heeela tiden! Låt inte hästen gå och fundera - ge den nya uppdrag hela tiden.
 
Har ingen monsterbacke tyvärr... Och galoppfattning fattar hon, det är bara att galoppera i långsammare tempo så att hon inte går omkull som är problemet. Galopperar vi på volt t.ex blir det typ att hon bara lutar sig mer och mer inåt för att det går så jäkla fort och nästan går omkull. Brukar gå bättre från marken men även där blir det alldeles för fort att jag känner att jag inte har kontroll och i värsta fall sliter hon sig och springer iväg med tömmarna eller longerlinan.... (ja det har hänt) så lite hjälp av någon annan även från marken hade nog varit bra haha.
Men då är hon nog inte redo för galopp än.
 
Håller med @caballus , med undantag för de sk tempoväxlingarna. Växling mellan gångarter - visst - men med tempoväxling avses ju oftast är ju inom en gångart och det fixar inte en oskolad häst.

En helt grön obalanserad häst som nog inte heller riktigt förstår grunderna som jag läser det, kan man inte rida tempoväxlingar på. Den måste få rulla på .
Tänker att hästen i fråga är grön, oskolad som ridhäst och inte alls van att galoppera under ryttare.

Kallblodstravarna brukar ju dessutom vara ganska heta i skallen, så ständiga gångartsväxlingar ute på en sån under förhållandena så blir det nog stor risk för spänning och ökad hets .

TS: eftersom den även i galopp utan ryttare inte kan balansera och bära sig, så jobba den från backen med det på töm i detta läge. Ta hjälp av en tränare som kan ta den på töm :) och sen vidare hjälpa dig uppsuttet med den på ridbana :)
 
Ja precis, tänker att det nog är bäst att öva på töm först! Vågar inte ta det uppsuttet heller. Ska kontakta hon som jag ridit för innan och fråga om hon kanske skulle vilja hjälpa mig även med det, eftersom jag själv inte är så jätteerfaren när det gäller tömkörning.
 
Ja precis, tänker att det nog är bäst att öva på töm först! Vågar inte ta det uppsuttet heller. Ska kontakta hon som jag ridit för innan och fråga om hon kanske skulle vilja hjälpa mig även med det, eftersom jag själv inte är så jätteerfaren när det gäller tömkörning.
Fast det är ju inte ditt ansvar som medryttare att lära hästen galoppera rätt
 
Ja precis, tänker att det nog är bäst att öva på töm först! Vågar inte ta det uppsuttet heller. Ska kontakta hon som jag ridit för innan och fråga om hon kanske skulle vilja hjälpa mig även med det, eftersom jag själv inte är så jätteerfaren när det gäller tömkörning.

Håller med @caballus och @mackan angående träning - och ta det lite lugnt själv, du är väl bara medis och inte ansvarig för hästens utbildning? Blir du rädd så strunta i galoppen och låt ägaren ta den biten.

Du beskriver en oskolad häst som inte har koll på sin kropp. Du kan hjälpa den bygga upp sig och hitta sin balans i skritt och trav. Galoppen blir så mycket lättare om hästen orkar fatta ordentligt utan att bara ramla iväg.

Vill du ta ut nån som kan ta den på töm så gör det för all del. Är ägaren inne på din linje? Jobbar ni på samma sätt?
 
Jag tränade min travare så som @caballus och @mackan beskriver. Han var en sådan som löste både brist på kunskap, tålamod och styrka med fart. Även när han förstått vad han skulle göra så smygökade han traven om man inte sysselsatte honom under ridingen. Man fick vara påhittig och lägga in övningar lite då och då så han fick något att tänka på. Halter, flytta fram- eller bakdel några steg, sidosteg, böjning osv så han inte fastnade i "rakt fram=springa snabbt".

Vad gäller galoppen övade vi så som @caballus skriver: fattning och 1-3 språng innan avsaktning. Och många upprepningar. Fattningen gjorde vi från skritt, från en sluta där vikten var placerad på rätt bakben för galoppen. Jag tyckte aldrig att fattning från trav gav samma bärighet i galoppen som fattning från skritt med min häst. Han hade generellt svårt för galoppen och lyckades aldrig få den bra på rakt spår, men massor av övning så blev den riktigt fin på volt åtminstone.

Lycka till!
 
@Ingela_S jag minns din ridtravarherre 💜

Vad roligt att du kommer ihåg honom. :heart Han var verkligen halvt galen när jag fick honom, men när man jämför med ridskolehästarna nu, som visserligen är lugna men ganska stela, så inser man hur mycket han faktiskt lärde sig och utvecklades under våra aktiva år. Jag kan fortfarande känna känslan av en klockren galoppfattning och hur han åmade in i en sluta utan att det var min avsikt, bara för att han var så taggad på att galoppera. :p
 
@Ingela_S jag kommer ihåg honom för att han blev så fin ändå utifrån förutsättningar :heart

och utifrån allt du delgav och vilket fint liv allmänt han hade hos dig som du delade med dig av ibland på buke tillräckligt att man fick bilden av hur fint han och du hade det tillsammans 😄💜
 
Senast ändrad:
@mackan Å, tack! Jag blir helt tårögd här... :heart
Jag saknar honom varje dag och är oerhört tacksam för den tid jag fick ha honom och för allt han lärde mig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: Lager
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: lytesout95
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp