Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gillar hästar äppelmos?Ge det mellan tandkött och kind på sidan av nederkäken. Det ska tas upp av slemhinnan så det går lika bra där som under tungan. Domosedan ska inte sväljas.
Och ta det lugnt och stilla, bråka inte med hästen utan lirka lugnt.
Går inte det får du ringa ut en veterinär som får ge sedering i injektion.
För framtiden kan det vara bra att träna på det hela, genom att t ex dagligen ge äppelmos i spruta i munnen.
Blanda ut med lite vatten.Följdfråga, går äppelmos att spruta i med en vanlig 10-20 ml spruta eller är det för trögflytande?
Det är olika konsistens på olika äppelmos. Bob i ”refillkorv” går bra att spruta med stor 50 ml spruta.Följdfråga, går äppelmos att spruta i med en vanlig 10-20 ml spruta eller är det för trögflytande?
Den kommer ju inte få domosedan på tungan. Äppelmosträning är bara för att den ska bli van att du petar i och kring munnen. Obs att du inte kan ge domosedan direkt efter äppelmos. Munnen ska vara tom när du ger domosedan.Är värt ett försök risken är ju dock att hästen kommer märka direkt det är något annat än äppelmos i sprutanDen tar glatt emot äppelmos men märker den att det är domosedan vägrar den.
Du kan inte kombinera domosedan med att lura med mat, eftersom de inte ska svälja domosedan. Det ska absorberas av munslemhinnan.Jag har tränat med spruta med vatten i men det har inte hjälpt alls ända som funkat är att lura hästen och göra ett hål i en morot där man sticker in sprutan då man ger den själv är jag dock inte så bra på det brukar va nån annan som får göra det skulle gärna ha nåt enklare sätt.
Behöver hästen det då? Kanske går det okej med plegicil istället som ju inte verkar smaka någonting enligt min häst iallafall. För tänker att om hästen blir stressad när du ger det så är risken att du får motsatt effekt och då hjälper det ju inte ändå.Nån som har nåt tips hur man ger hästen domosedan då den inte gillar att få en spruta i munnen? Hästen hoppar undan slänger med huvudet och stegrar. För känslig för att man ska få röra munnen helt enkelt.
TS häst verkar dock anti sprutor i munnen överhuvudtaget. Men det är ju även i ett sånt läge lättare med något som ska sväljas. Men det är ju samma problem med plegicil att hästen ska vara lugn vid givan. Dock kan det ju gå att blanda den i mat t exBehöver hästen det då? Kanske går det okej med plegicil istället som ju inte verkar smaka någonting enligt min häst iallafall. För tänker att om hästen blir stressad när du ger det så är risken att du får motsatt effekt och då hjälper det ju inte ändå.
Jag gav min hästs plegicil i maten, fungerade lika bra som att spruta in det. Klart om inte hästen är matglad går det ju inte kanske.TS häst verkar dock anti sprutor i munnen överhuvudtaget. Men det är ju även i ett sånt läge lättare med något som ska sväljas. Men det är ju samma problem med plegicil att hästen ska vara lugn vid givan. Dock kan det ju gå att blanda den i mat t ex
Jag är inte säker på om pleg är smaklöst eller om min ponny lärde sig att koppla samma det med sederingen. Men han fick över 40 dagar Gastrogard (som är enormt beskt) och över 20 dagar Flunipaste (som smakar fan) utan att protestera. Men han ville inte alls ha plegicil. Nu var han snäll så inga större problem ändå, men pleg var det enda han hade åsikter om
Det används vid skoning lika besvärligt varje gång ju.