Luktsinne efter covid

Jag har nyss haft covid, blev frisk för typ 1,5 vecka sedan. Men luktsinnet har inte kommit tillbaka, känner alltså inga lukter alls.
Nu börjar jag oroa mig och funderar på att börja träna upp luktsinnet igen efter en guide jag googlade fram. Står att det är bra att göra det så snabbt som möjligt.

Men ni som haft covid och tappat luktsinnet, hur snabbt kom det tillbaka?
Behövde ni träna upp det?
Jag hade covid november 2020, har fortfarande inte samma luktsinne som innan. Känner lukter, men inte så starkt. Tanken har inte slagit mig att jag borde träna upp det dock :meh:
 
Jag hade covid november 2020, har fortfarande inte samma luktsinne som innan. Känner lukter, men inte så starkt. Tanken har inte slagit mig att jag borde träna upp det dock :meh:

För mig har det varit tvärtom, har altid haft luktsinne som har varit lite för bra. Har känt dofter som andra inte uppfattar, eller på längre avstånd än andra etc, vilket inte alltid är så trevligt. Starka dofter gett huvudvärk och illamående.

Nu är jag mer som normalen.
 
Är det bara jag som kan tappa luktsinnet totalt vid vanliga förkylningar också?? Jag skulle kunna ÖSA på mig parfym, sätta näsan precis på fläcken, dra in ett djupt andetag och känna absolut INGENTING. Eller byta bajsblöjor på jobbet utan minsta problem... ;) Vid sådana tillfällen kan lukten vara borta i en vecka-10 dagar. Och det är alltså inte för att jag är täppt i näsan, utan luktsinnet försvinner för mig....

Exakt samma för mig. Värst var när det höll i sig i tre veckor. Lipade för att jag inte kände smak och gick ner massa i vikt pga åt typ bara gröt och tomatsoppa 😅
Jag är tyvärr sån att jag knappt äter när mat inte är gott. Och när ingenting smakar något så är det verkligen inte gott...
Det kan absolut vara praktisk i mitt jobb, men annars värdelöst.

När jag hade covid försvann inte lukt och smak 😅
 
Tog ca 9dagar för mig tills den börja komma tillbaka. Satte näsan i sköljmedelflaskan i varje dag ihopp om få tillbaka lukten, kanske det som hjälpte 😅


Period efter fick jag förändrand smak, så paprika smaka diskmedel, smörpopcorn smakade härsket och lök, samt kött smaka knepigt. Idag och tag tillbaka smakar allt iallafall det mesta normalt igen.

Jag tyckte mycket smakade saltvatten när jag hade haft covid. Inte så jättemysigt! 😅 Tack och lov så blev allt återställt.
 
Är det bara jag som kan tappa luktsinnet totalt vid vanliga förkylningar också?? Jag skulle kunna ÖSA på mig parfym, sätta näsan precis på fläcken, dra in ett djupt andetag och känna absolut INGENTING. Eller byta bajsblöjor på jobbet utan minsta problem... ;) Vid sådana tillfällen kan lukten vara borta i en vecka-10 dagar. Och det är alltså inte för att jag är täppt i näsan, utan luktsinnet försvinner för mig....
Ja men bara om näsan är stockad. Har du så helt utan nässymtom?
 
Mannens och mitt kom gradvis tillbaka inom en 4 veckorsperiod. Sonens är fortfarande inte tillbaka fullt ut 2,5 år senare och han tränar på.
Det värsta för honom är de dåliga dagarna när allt både luktar och smakar sopor.

Jag tappar också lukt och smak när jag är förkyld men jag upplever dem helt olika.
Med coviden kändes det mer som att hjärnan inte var med. Som att tolkningen fattades och sedan blev helt fel. Jag åt t.ex en semla och var superglad att jag faktiskt kunde känna smaken men efter det var det som om hjärnan fick en tilt och allt vitt brödaktigt jag åt, smakade kardemumma. Inte så roligt med rostat bröd och ost som smakade så.

Med förkylning känns det mer som att bihålorna inte tar upp smak och doft, en mer direkt fysisk form av förlust. Men, det är som för @bettysmatte, även efter allt snor är borta.
 
Ja. allt man äter smakar papp. Jag blev lite förvånad när det blev som hajp vid corona om att man tappar luktsinnet. Typ "men det gör man ju när man är förkyld".

Jag upplever det som @Efwa, att lukt och smak blir skruvat och feltolkat efter covid, till skillnad från "känner inget" som uppstår vid förkylning. Framförallt smaker som innehåller någon svavelkomponent (tex lök, vitlök, kål) smakade länge petroleum, gröna äpplen smakade bränt gummi, och många av maillard-aromerna försvann helt. 😢

Som en människa som ägnar stor del av fritiden åt doft och smak så var det katastrof, och trots att jag började träna direkt tog det närmare tre månader innan jag började känna igen mig doftmässigt. Vissa saker är fortfarande (över ett år senare) helt förändrade och tyvärr till det sämre. Smaker jag gillade har nu komponenter som triggar äckel. 😕
 
Jag upplever det som @Efwa, att lukt och smak blir skruvat och feltolkat efter covid, till skillnad från "känner inget" som uppstår vid förkylning. Framförallt smaker som innehåller någon svavelkomponent (tex lök, vitlök, kål) smakade länge petroleum, gröna äpplen smakade bränt gummi, och många av maillard-aromerna försvann helt. 😢

Som en människa som ägnar stor del av fritiden åt doft och smak så var det katastrof, och trots att jag började träna direkt tog det närmare tre månader innan jag började känna igen mig doftmässigt. Vissa saker är fortfarande (över ett år senare) helt förändrade och tyvärr till det sämre. Smaker jag gillade har nu komponenter som triggar äckel. 😕
Skumt!
 
Hittade en gammal tråd men fortfarande aktuellt ämne. Hur har det gått för er som haft problem med lukten efter covid? Så är drygt ett år senare?

Jag fick en omgång covid i slutet av maj i år och insåg i mitten av juni att jag inte hade något luktsinne alls. Det har sakta kommit tillbaka men är ett halvår sen nu och jag kännerfortfarande inte svaga dofter som typ skog och frisk morgon. Har även några förvrängda dofter: urin och cigarettrök luktar som hundens mat 🙈
 
Hittade en gammal tråd men fortfarande aktuellt ämne. Hur har det gått för er som haft problem med lukten efter covid? Så är drygt ett år senare?

Jag fick en omgång covid i slutet av maj i år och insåg i mitten av juni att jag inte hade något luktsinne alls. Det har sakta kommit tillbaka men är ett halvår sen nu och jag kännerfortfarande inte svaga dofter som typ skog och frisk morgon. Har även några förvrängda dofter: urin och cigarettrök luktar som hundens mat 🙈
För mig tog det nog ett år innan allt var som förut. Det värsta var väl ändå fantomlukterna. Jag tyckte att det luktade cigarettrök typ överallt. ☺️
 
Jag fick förvrängt luktsinne, vissa saker luktade så fruktansvärt illa att jag nästan kräktes.
Speciellt minns jag när jag låg inlagd på sjukhuset och de var inne och städade toaletten. Strax efter skulle jag in dit och det luktade ruttet avlopp.
Länge efter var det många lukter jag tidigare inte haft problem med som var jättebesvärliga.
 
Hittade en gammal tråd men fortfarande aktuellt ämne. Hur har det gått för er som haft problem med lukten efter covid? Så är drygt ett år senare?

Jag fick en omgång covid i slutet av maj i år och insåg i mitten av juni att jag inte hade något luktsinne alls. Det har sakta kommit tillbaka men är ett halvår sen nu och jag kännerfortfarande inte svaga dofter som typ skog och frisk morgon. Har även några förvrängda dofter: urin och cigarettrök luktar som hundens mat 🙈

För mig har det blivit nästan normalt igen. Vissa dofter "spökar" och luktar lite fel, men som väl är inte mat längre. Förr hade jag superbra luktsinne, vilket jag ju använt i jobbet. Nu är det mer normalt. :meh:
 
Hittade en gammal tråd men fortfarande aktuellt ämne. Hur har det gått för er som haft problem med lukten efter covid? Så är drygt ett år senare?

Jag fick en omgång covid i slutet av maj i år och insåg i mitten av juni att jag inte hade något luktsinne alls. Det har sakta kommit tillbaka men är ett halvår sen nu och jag kännerfortfarande inte svaga dofter som typ skog och frisk morgon. Har även några förvrängda dofter: urin och cigarettrök luktar som hundens mat 🙈
Jag blev inte av med luktsinnet när jag var sjuk men jag har haft episoder med fantomlukter och förvrängda dofter samt har fattat att jag verkligen inte känt milda dofter. Upptäckte när jag kom ut en sommarmorgon i augusti att det doftade sommar, något jag inte känt sedan jag blev sjuk våren -20. 🤷‍♀️

Vad jag förstått av vänner och forskning så är det vanligaste att det läker ut inom något år eller två, men att det precis som med andra långcovidsymptom finns de som fortsätter ha besvär längre. Har en vän som ätit havregrynsgröt, pannkakor och muffins bara i över 3,5 år. Hon kan inte äta i köket med de andra pga hur illa deras mat luktar för henne, kan inte äta ute osv dvs extremt socialt handikappande. Ibland tror hon att hon har ett genombrott för att hon klarar kokt lax några dagar, men sedan börjar det lukta spya igen. Verkar hemskt!
 
Jag fick en lindrig lukt nedsättning.
Kaffe doftade rostat bröd, andra saker ingenting.
Luktsinnet kom tillbaks på EM, efter lite doftträning.
Vet ej hur mycket det spelar in med doftkänslighet innan covid.
Jag har ett väl utvecklat lukt och smaksinne
Har jobbat med doft och smak hela arbetslivet och gått många organoleptiska träningar och kurser.
 
Jag hade covid i februari och vissa lukter försvann helt. Jag kände till exempel lukten av min handtvål som är ganska mild, men inte alls lukten av medlet jag sprayar på soffan för att hindra katterna att klösa som är väldigt stark. Jag var väldigt känslig för lukter före covid, och har alltid varit. På den nivån att jag fick kräkreflex när jag delade rum med en kollega som var rökare eller luktade väldigt mycket armsvett. Av någon oförklarlig anledning kände jag också flera gånger lukten av brandrök i samband med coviden, trots att det inte brann i närheten.... Smaken försvann också men det kan hända ändå när jag är riktigt genomförkyld.

Efter ett par veckor, lite som efter en normal förkylning, kände jag lukt och smak igen. Tyvärr (enligt vissa familjemedlemmar som tycker att mitt luktsinne är jobbigt) kalibrerades mitt luktsinne till 2.0 efter coronan och är ännu känsligare nu. Kan reagera på att en familjemedlem sitter i soffan och luktar fotsvett när ingen annan ens märker det.
 
Hrm... Jag undrar om jag inte har haft en omgång covid nu i höst igen. Någon av förkylningarna kan ha varit det, för jag tycker att mitt luktsinne är skumt. Det är svagt, och vissa saker luktar märkligt. Som, t.ex, om jag drar upp snor (ursäkta:p) i näsan så förnimmer jag lukten av klor... :confused:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 459
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 428
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 071
Senast: Sasse
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp