Lunch för en lat och snål

Voeux

Trådstartare
Efter 10 år i arbetslivet har jag insett att jag inte kommer att bli en person som tar med lunchlåda. Jag är också för snål för att köpa mat ute varje dag. Så i perioder har jag handlat på mig diverse saker att ha i köket på kontoret, någon period åt jag enbart filmjölk och mackor och någon annan period hade jag fullt med salladsgrejer som jag plockade ihop. Men jag tröttnar snabbt, och behöver variation. Jag behöver dessutom ganska lätt mat dagtid då jag äter med sambon på kvällarna och han behöver tyngre mat för att stå sig, så då lagar vi alltid.

Jag behöver alltså tips på vad jag kan inhandla till kontorets kök/mitt eget lilla skafferi på egna kontoret som gör att jag alltid kan slänga ihop en snabb lunch? Tänkte bunkra upp lite här men är helt fantasilös. Tänker att det kanske är fler som vill strama åt sin budget lite såhär efter sommaren och är lika matlåde-lat som jag så vi kan spåna ihop lite?
 
Weight Watchers soppa på burk har jag som nödmat på jobbet. Linssoppan är okej bara det inte blir för ofta.

De har rätt goda soppor men är det inte typ bara 200 kcal i en burk? :D Skulle bli hungrig igen innan kl. 14. Kanske går bra tillsammans med macka dock!
 
I våras åt jag ofta tacos som lunch, väldigt smidigt och går ju att variera oändligt mycket. Jag brukar ha kidneybönor (+ krossade tomater och tacoskryddor) istället för köttfärs. Om man lagar bönröran söndag kväll (min variant tar max 5 min :D) så håller den ju nästan hela jobbveckan i kylen sen och så värmer man bara upp det man ska äta just den dagen. Bönorna gör att iaf jag håller mig mätt men iom att det är mycket grönsaker som blir det inte för tungt heller :) Jag körde oftast mjuka bröd till, värmde så många bröd jag ville ha till (oftast två) och hade de andra i en tät påse - då höll bröden lika länge som bönröran räckte.

Bakad potatis gillar jag också. Värmer i mikron. Har typ keso, kanske en bit skinka, lite kryddor och något grönt till.
 
Jag äter ofta keldasoppor med typ riskakor och sånt. Ibland köper jag lufttorkad skinka och fyller ut med för min kropp gillar proteinet., det brukar bli billigt i förhållande till köpemat
 
+ @FengurLaugar Vi får oftast inga matrester, med andra ord vi lagar inte mer än två portioner. Sen skulle jag inte vilja äta samma mat till lunch som hemma heller. Har redan gått upp 10 kg sen jag träffade sambon så.. behöver lättare lunchmat för att det inte ska fortsätta stiga :D

Tråkigt att äta samma igen håller jag med om, men det är lättvindigt och det väger upp det rejält för mig :D
Tänker annars att man kan ta proteinet från middagen och sen sallad och/eller grönsaker som tillbehör. T.ex köttbiten eller kycklingen, så blir lunchen lättare. Men det beror ju på vad man lagar för middagsmat.
 
De har rätt goda soppor men är det inte typ bara 200 kcal i en burk? :D Skulle bli hungrig igen innan kl. 14. Kanske går bra tillsammans med macka dock!
Ja det stämmer, macka eller extra protein till blir det här. En klick kvarg 10% brukar jag ofta ha i.
 
De har rätt goda soppor men är det inte typ bara 200 kcal i en burk? :D Skulle bli hungrig igen innan kl. 14. Kanske går bra tillsammans med macka dock!
Felix soppor då? 400 kcal, de är goda och jag blir lagom mätt på en. Keldas soppor däremot, uäh.
 
ICA har olika sorters risotto och penne som kostar typ 37 som är goda. De värmer du 2 min i micro. Komplettera med en tomat och lite gurka så är det nästan en komplett måltid...
 
Min nödmat är pyttipanna. Har alltid minst en stor påse hemma i frysen ifall det inte blir mat över.

Är osäker men tror inte vi har möjlighet att laga mat i vårt kök. Mest micro, vattenkokare, kanske nån platta? Ska kika. Men är nog mest ute efter sådant som är färdigt/går att plocka ihop snabbt.
 
Weight Watchers soppa på burk har jag som nödmat på jobbet. Linssoppan är okej bara det inte blir för ofta.

Jag kör också med linssoppan, mest varje dag på kontoret (2-3 dagar i veckan) hade en period när jag inte kunde äta den efter ett allt för massivt och långvarig intag, men nu går det bra igen :)

Linssoppan är den bästa tycker jag - mycket mat och mer än 200 kcal även om jag inte på rak arm kommer på hur mycket den innehåller just nu (har inte kontorsdag i dag så jag har inget bunkerlager att kolla på)

Annars kan jag ibland varva med knorrs köttsoppa, blir dock rätt fort less den.

Jag kan också rekommendera over night oats. Gör en sats när jag åker till kontoret, klar när det är lunch. Eller chiapudding - samma sak där.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp