Lunch för en lat och snål

Alltså, jag är inte oförmögen att ta med matlådor om jag vill :D Känner att jag inte riktigt blir hörd i den här tråden 😅 Men jag kommer alltså inte ta med mig mat hemifrån/planera matlådor när jag lagar mat hemma. Det är helt enkelt inte för mig att släpa och diska matlådor och planera i förväg. ICA ligger precis intill jobbet 🙂 Så det är lätt att smita dit snabbt. Promenaden tar 20 min till och från jobb/hem och jag ser det som lite vardagsmotion så håller gärna tempo och bär så lite som möjligt. Annars bra tips!
Jag fattar hur du menar! Jag är inte heller bra på matlådor, de tar plats, ska diskas och kommas ihåg, både att tas med på morgonen, och tas hem på kvällen.

Vill också gärna ha tips på luncher som går att kombinera direkt från butiken. Inte färdigmat typ färdiga soppor. Jag har inte möjlighet att tillaga något, det finns micro så att det går att värma, men inte koka eller steka. Kylskåp finns.
 
Jag fattar hur du menar! Jag är inte heller bra på matlådor, de tar plats, ska diskas och kommas ihåg, både att tas med på morgonen, och tas hem på kvällen.

Vill också gärna ha tips på luncher som går att kombinera direkt från butiken. Inte färdigmat typ färdiga soppor. Jag har inte möjlighet att tillaga något, det finns micro så att det går att värma, men inte koka eller steka. Kylskåp finns.

Återigen, havregrynsgröt. Går utmärkt att göra i mikron. Latlunch nr 1. Billigt och nyttigt dessutom.
 
Wraps som du fixar ihop på lunchen? Det går att använda tunnbröd, färdiga pita-bröd eller libabröd. Funkar faktiskt med tacobröd i nödfall.

Fyll med sallad och någon röra som du antingen gör själv (undertecknad är just nu helt insnöad på olika kesoröror) eller köper färdig.

Om ni har micro på jobbet kan du baka potatis in micron. Det tar ca 15 minuter vilket är ungefär dubbelt så lång tid som färdigköpta fryslådor=inte så farligt. Ovan nämnda röror kan användas som fyllning.
Vad är det för röror du gör? De färdiga typ kycklingsallad är ofta väldigt onyttiga, men det lät som du gjorde dem själv? Vad är det du blandar med keson?
 
Vad är det för röror du gör? De färdiga typ kycklingsallad är ofta väldigt onyttiga, men det lät som du gjorde dem själv? Vad är det du blandar med keson?
Det går att variera på alla möjliga sätt, men jag har tre favoriter (keso är huvudingrediensen i samtliga):

1) Hackat kokt ägg, lite majonäs (typ 1 msk till en hel liten burk keso), salt och peppar och så kryddgrönt i form av antingen krasse (original) eller hackad gräslök. Denna röra har jag modifierat enligt en engelsk traditionell egg & cress sandwich. Jag älskar egg & cress, men vill ha bort för mycket majonäs och började därför blanda i keso. Jag äter den här röran på lämpligt bröd till frukost.

Övriga två är mer lunch/middagsalternativ, gärna till bakad potatis. Men de går bra i wraps, baguetter etc också. Då kan gärna sallad läggas till.

2) Hackad rökt quorn/rökt skinka/rökt kalkon/ Pärsons vegoskivor med paprikasmak, hackad rödlök och/eller gräslök, lite riven, lagrad ost, nymalen svartpeppar, lite senapspulver (alternativt lite majonäs) och ganska mycket rökt paprikapulver.

3) Stenbitsrom/tångkaivar, en skvätt majonäs, hackad rödlök och/eller gräslök, lite citron och om man vill nymalen svartpeppar.

Sen går det alltid att blanda med tonfisk med lämpliga kryddor, men jag har slutat äta tonfisk.
 
Omelett i mikro kanske kan fungera? Med en knäckemacka eller sallad tex. Finns omelettformar för mikro om man vill, Går ju att ha i lite tomat och något annat gott och ägg klarar sig länge i kylen.

Tonfisk eller bönor kan ju annars bli en bra sallad och går att bunkra. Finns också grynblandning med bönor på burk. På mitt jobb köper många en bit färdiggrillad kyckling och äter med sallad.
 
Blir du mätt på det? Det låter mer som ett mellanmål.

Jag äter inte så mycket till frukost, och sen middag vid 8 ungefär, så att klara mig hela dagen på en varma koppen och en knäckemacka, det räcker inte.

Samma här! Gillar dock varma koppen så kan funka ibland med en matigare macka + frukt till.
 
Tetrapack med färdig bönsalsa + bröd el. couscous el. valfritt annat.
Risgrynsgröt i plastkorv =2 portioner för 10 kr.
Äpple, banan (ev. annan frukt) + turkisk yoghurt + nötter/mandel/solroskärnor/pumpafrön...
 
Blir du mätt på det? Det låter mer som ett mellanmål.

Jag äter inte så mycket till frukost, och sen middag vid 8 ungefär, så att klara mig hela dagen på en varma koppen och en knäckemacka, det räcker inte.

Äter frukost 05.30 - tre fullkornsskorpor utan pålägg, vitaminbrus och kaffe. Frukost kl. 9.00, vaniljkeso med lite müsli. Varma koppen med macka och rejäl middag vid 17.
 
Blanda dina favoritnötter o frön i en stor burk. Valnötter, hasselnötter, mandel, linfrö, solrosfrön, pumpakärnor med mera. Köp en burk turkisk yoghurt. Om där finns tillgång till frys så ha en påse hallon eller blåbär där.
Ta sen efter behag. Men minst 1 dl yoghurt och 1 dl blandning och någon matsked hallon. Väldigt mättande, enkelt och gott.
Blandningen är ju bra mellanmål också.
Det enda negativa är att en del kollegor tycker att lite nötter kan en väl få ta...Göm burken.
 
Soppor går också att få lite matigare med snabbnudlar i. Jag brukar "koka" snabbnudlarna genom att koka upp vatten i vattenkokaren, slå det över nudlarna (krossa dem i paketet först) och kryddpåsen i en skål, låt stå fem minuter ungefär. Slå av vattnet från nudlarna och lägg dem i soppan du värmt under tiden. (Jag lovar, all min matlagning innefattar faktiskt inte vattenkokaren! Men den är praktisk och jag är lat :laugh:)

Annars är chiapudding något man kan röra ihop på jobbet innan man går hem på kvällen och låta stå i kylen över natten. Finns massor av recept på nätet, går säkert att hitta något där man kan förvara ingredienserna smidigt på jobbet.
 
Äter frukost 05.30 - tre fullkornsskorpor utan pålägg, vitaminbrus och kaffe. Frukost kl. 9.00, vaniljkeso med lite müsli. Varma koppen med macka och rejäl middag vid 17.
Då förstår jag! Då blir ju lunchen mer som ett mellanmål för dig. Jag äter frukost kl 8, lunch kl 12, och sen ingenting fram till middagen kl 20.
 
Jag brukar också ha varma koppen som nödlösning, har man något macka eller frukt också så tycker jag de fungerar helt dugligt😊
 
Bär och frukt med keso, kokt ägg och macka. Jag köper frysta hallon och mango, fyller en låda tillsammans med keso och banan. sen macka och ägg till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp