Lunch för en lat och snål

Filmjölk/yoghurt och ett paket musli/flingor/flakes

Knäckebröd med ost och paprika eller kanske gravlax med gravlax-sås?

Pesto pastasallad (soltorkade tomater, oliver, feta, babyspenat mm vad man gillar). Addera grillad kyckling tex om du gillar det.

Matrester från kvällen innan.

Kokta ägg att äta som de är eller skiva på macka (det gillar jag med tex makrillfileer i tomatsås. Min sambo kör på tonfisk på burk, finns oändligt många smaker om man gillar det.)

Mjukostar på tub med olika smak på knäckebröd.

Jag tänker att om du har ett skafferi, kyl och micro så går det mesta att förbereda och håller sig i kylen åtminstone 3 dagar. Torrvaror längre så kan du variera 🤷‍♀️
 
Det hade dugt för mig med men.. jag kommer nog aldrig börja ta med mig matlåda :D Som sagt.

1. Är för lat för att planera lunch dagen innan
2. Vill ej äta samma mat till lunch som till middag p.g.a oftast tyngre mat till middag
3. Gillar ej att släpa matlåda p.g.a liten väska + promenerar till kontor och hem

Så, är alltså ute efter något som jag ej behöver ta med mig hemifrån :) Utan kan ladda upp med på kontoret direkt från affären.
Men "hoppa en dag" framåt, vänta en dag emellan?

Och laga bara lite extra, och ät den där tyngre matresten med mycket grönsaker, så att matresten blir som en "krydda" till grönsakerna?

Om det nu finns ett fungerande kylskåp, som mat inte "försvinner" ur, så går det ju att ta med 2-3 st matlådor/restlådor en dag i veckan när du ändå inte promenerar, och just den dagen ta en en extra kasse eller större väska?

Det är väl inte jobbigare att bära några matlådor, eller "rester som krydda till grönsaker", än att bära en kasse halvfabrikat/råvaror från affären?

Annars så är det ju enkelt att ta med ett hårdkokt ägg/koka ett ägg på plats, och kombinera med grönsaker och kall sås?

Eller kanske lite varmrökt lax, som kombineras med grönsaker, pasta eller t.o.m. kokt potatis och sås.

Om man hanterar kokt potatis "rätt", så fungerar den att värma i mikro, liksom ris.
 
Soppa med knäckebröd+kokta ägg är inte dumt. Spenatsoppa tex är jättelätt och snabbt att göra.

Kan variera med gröt (går snabbt i micro) ibland.

Jag gillar även makrill i tomatsås på mina knäckebröd, det är en del av min vardagsfrukost. Men på kontoret kanske andra hatar att det luktar.
 
Men "hoppa en dag" framåt, vänta en dag emellan?

Och laga bara lite extra, och ät den där tyngre matresten med mycket grönsaker, så att matresten blir som en "krydda" till grönsakerna?

Om det nu finns ett fungerande kylskåp, som mat inte "försvinner" ur, så går det ju att ta med 2-3 st matlådor/restlådor en dag i veckan när du ändå inte promenerar, och just den dagen ta en en extra kasse eller större väska?

Det är väl inte jobbigare att bära några matlådor, eller "rester som krydda till grönsaker", än att bära en kasse halvfabrikat/råvaror från affären?

Annars så är det ju enkelt att ta med ett hårdkokt ägg/koka ett ägg på plats, och kombinera med grönsaker och kall sås?

Eller kanske lite varmrökt lax, som kombineras med grönsaker, pasta eller t.o.m. kokt potatis och sås.

Om man hanterar kokt potatis "rätt", så fungerar den att värma i mikro, liksom ris.

Alltså, jag är inte oförmögen att ta med matlådor om jag vill :D Känner att jag inte riktigt blir hörd i den här tråden 😅 Men jag kommer alltså inte ta med mig mat hemifrån/planera matlådor när jag lagar mat hemma. Det är helt enkelt inte för mig att släpa och diska matlådor och planera i förväg. ICA ligger precis intill jobbet 🙂 Så det är lätt att smita dit snabbt. Promenaden tar 20 min till och från jobb/hem och jag ser det som lite vardagsmotion så håller gärna tempo och bär så lite som möjligt. Annars bra tips!
 
Bön-röra med vinegrette, rödlök och tomat går ju att ha till mkt. Man kan ha kallskuret, varmrökt fisk etc.
Ägg är ju också bra tex på macka eller som det är i en måltid utan så mkt protein.

Ibland äter jag bara fetaost-kuber med uppskuren tomat, röd spetspaprika, inlagda kronärtskockor och tex italiensk salami. Man kan ju ha oliver eller någon frukt etc med i småplock.

Avocado med någon god röra eller macka med god röra(eller kanske avocado, keso etc).

Kvarg med bär/frukt/nötter eller keso med detsamma. Eller keso, kanel och äppelmos.

Caprese kanske kan funka?

Potatissallad och kallskuret eller likn?

Chiapudding med bär?
 
Jag har Spoons soppor/grytor som nödmat. Alltid en hemma i kylen alt i jobbfrysen. Det är 1-2 port. Jag äter alltid hela pga så goda och bli hungrig så lätt igen. Tillagas i Malmö dock så vet inte hur utbudet är uppåt landet men jag har köpt dem både på Ica och Coop här nere iaf. Riktig mat som "fuskmat" ❤
 
Är jag riktigt lat så köper jag en dagens lunch i låda direkt från restaurangen. Gärna buffé om den är fräsch. Dels blir inköpet lite billigare och så räcker det till två mindre portioner. Vill jag fylla ut så har jag lite knäckebröd på jobbet.
 
Köp soppor, antingen enkla baser på tetra och saker att blanda i (ex tomatsoppa och köp ex ost och krutonger) eller de färdiga varianterna (ex Felix soppor i plastburkarna med fisk är riktigt goda)

Fil och müsli är underskattat

Bröd och pålägg

Nudlar

Div halvfabrikat frysmat

Faijitas! kanske inte går att ha alla tillbehör man normalt har hemma men bröd, färdig kyckling på påse, frysta grönsaker är lätt att ha i frysen och guacamole finns på burk.
 
Bön-röra med vinegrette, rödlök och tomat går ju att ha till mkt. Man kan ha kallskuret, varmrökt fisk etc.
Ägg är ju också bra tex på macka eller som det är i en måltid utan så mkt protein.

Ibland äter jag bara fetaost-kuber med uppskuren tomat, röd spetspaprika, inlagda kronärtskockor och tex italiensk salami. Man kan ju ha oliver eller någon frukt etc med i småplock.

Avocado med någon god röra eller macka med god röra(eller kanske avocado, keso etc).

Kvarg med bär/frukt/nötter eller keso med detsamma. Eller keso, kanel och äppelmos.

Caprese kanske kan funka?

Potatissallad och kallskuret eller likn?

Chiapudding med bär?

GOTT! :love:
 
Saker jag alltid har på jobbet och som blir nödlunch om jag ändå har/ska äta en riktig måltid någon annan gång på dagen är knäckebröd, Bregott, färdigskivad ost, sådana små activiayoghurt, frukt, kaffe/varm choklad med mjölk.

Det äter jag normalt sett som ett mellanmål 1-2 gånger en vanlig arbetsdag (några bitar av det iaf) så blir en gång till bara typ.
 
@Voeux: Inte direkt som lunch kanske men jag gillar misosoppa på vintern när jag behöver något som värmer och mättar i stil med ett mellanmål. Det finns ju dashipulver och misopasta går ju att ha i kylen (även om det finns färdiga påsar med misosoppa också men jag tycker inte de är lika goda).

En skål miso och färdiga, färska ramennudlar så blir det en lunch. Jag är typ beroende av färska ramennudlar, så mycket godare än de torkade :D

https://www.mat.se/butik/japanska-ramen-nudlar-sun-shun-fuk-540g

https://www.drakfrukt.se/produkt/ramen-nudlar/

Edit: Jag är typ beroende av miso också :angel:
 
Potatissallad med kallskuret är min nödlunch när jag inte fått med mig matlåda och är less på de frysta färdigrätterna. Går ju att variera det kallskurna, och även ha rökt lax, färdiggrillad kyckling eller liknande till. Och körsbärstomater är ett måste till.

Bra tips! Har handlat det på väg hem från träning ibland när energin håller på att lägga av helt och det är helt orimligt att hinna laga mat innan jag blir hangry/deckar :D
 
Har ej läst hela tråden.

Kycklingsallad? Köp en hel grillad kyckling, koka två ägg, blanda i sallad, gurka, ost och på med dressing?
 
Wraps som du fixar ihop på lunchen? Det går att använda tunnbröd, färdiga pita-bröd eller libabröd. Funkar faktiskt med tacobröd i nödfall.

Fyll med sallad och någon röra som du antingen gör själv (undertecknad är just nu helt insnöad på olika kesoröror) eller köper färdig.

Om ni har micro på jobbet kan du baka potatis in micron. Det tar ca 15 minuter vilket är ungefär dubbelt så lång tid som färdigköpta fryslådor=inte så farligt. Ovan nämnda röror kan användas som fyllning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp