Lunch för hästar i hage?

Våra får lunch i hagen. Har en granne som går och ger dem varje dag! :) Det är ju inte heller helt fel att någon tittar till dem under dagen. (sjåpig? jag?)

Enda problemet är att de inte ska ha lika mycket, så på de stora får man hålla igen lite under dagen. De får istället mer till natten.
 
Hej!

Vi ger våra lunch i hagen runt 13 tiden. Då får de hö eller hösilage, alla har fri tillgång på halm i hagarna.
 
Vi fodrar lunch i hagen. Blir lite långt för dom att gå utan mat från tidig morgon till eftermiddagsmaten.
 
Jag fodrar våra hästar kl. 11.00 -12.00.
Men för dem som inte kan göra det så är ju automater en bra investering :d
 
Jag jobbar bara 80% så jag kommer hem tidigt på em. De får hö i hagen på morgonen så de har att äta större delen av fm.

Så får de lunch när jag kommer hem.

Lena
 
Min häst går ute ca 8 till 18-19tiden.
Vi har personal i stallet som fodrar lunch-hösilage vid ca 13:30 och då 2 kg per häst. Det brukar ta dem 1-2 timmar att äta upp men då har de iaf fått i sig något. Tyvärr har vi en ranghög kaxig häst i flocken som gärna stjäl flera högar och min häst är lägst i rang så jag ger hellre mer mat när hon kommer in. De har en stor hage med en del gräs kvar (ingen näring iofs men nåt att pilla i sig) och en skog med träd och buskar de brukar äta på.

Ska de vara ute så länge måste de ju få lunch ute! Tycker jag absolut. Skulle gärna gett min häst mer vid lunchen men dels måste då alla andra hästägare till flockens hästar gå med på det, dels måste jag lunchfodra med hösilage för det är det enda gemensamma alla hästarna i flocken äter (många har eget hö och alla från olika bönder...) och det jäkla hösilaget är rejält proteinfattigt och ställer till min foderstat nog så mycket med bara de där 2 kilona...

Krångel.

Men i mars/april ska vi flytta till nybyggt mindre kollektivstall där alla hästar ska äta samma hö/hösilage och då ska vi antingen hjälpas åt att åka ut och lunchfodra eller ev. köpa automatisk grindöppnare. Men lunch ska de ha. Och ute ska de gå ;) Länge. Förhoppningsvis ända till 20-21tiden om vintern.

:bump:
 
Våra får lunchhö i hagen av den som har stallet den dagen (vi är 3 som turas om). Skulle ingen av oss kunna lunchfodra en dag gör vår snälla bonde det.
 
Vi fodrar lunchhö själva, det blir normalt vid 15-tiden (jag pluggar och hagkompisens ägare jobbar inte heltid, så någon kan alltid ge vid den tiden).
De får även frukost ute, vid 9.30.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 523
Senast: Santoxen
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 208
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp