Lunch för hästar i hage?

C

Catinca

Hur gör ni som har hästarna ute i hage större delen av dagen? Fodrar ni i hagen eller har ni automater? Sommartid är det oftast bra bete i hagen men så är ju inte fallet på vintern.

Hästarna måste ju ha mat mitt på dagen också, eller?
 
Unghästarna har fri tillgång
Övriga får lunchhö på "foderbänkar" i hagarna
 
Min sambo är för det mesta hemma vid lunch vardagar och då fodrar han vid 12-14 i hagen och sen ger vi middag vid 17-18 (antingen i hagen eller inne). Får för det mesta mat 4ggr/dag.
 
Jag eller nån i familjen åker hem och fodrar hästarna i hagen på lunchen. Blir mellan 11.30-13.00 ungefär.
 
Hästarna som äter hösilage har fri tillgång. Min häst äter hö och får lunch hö i hagen mellan 12-14.
 
Vi fodrar våra hästar kl 12.00 ungefär. Den som är i stallet fodrar, vi turas om varje dag.
Funkar jättebra!


"Naturen skapar föllungen men tränaren gör hästen" :banana:
 
Dom jag har hästarna hos matar, eller deras mormor och morfar gör det. Mycket praktiskt! :)
 
Vi lägger ut ensilage i hagen! Funkar jättebra, de står och väntar på lunchen, de kan nog klockan tror jag! :confused:
 
Våra hästar får hö-silage i hagen vid lunchtid nån gång mellan 12-13 ungefär :)
 
Står i ett kollektivstall där vi byggt en lunchhage i hagen. Sedan stänger morgonfodrare grinden (eller fjädern som vi har nu) på morgonen och lägger ut hö. Vid 12 öppnar sig grinden och hästarna rusar in. Funkar perfekt :idea:
 
Alltså det går ström till en liten magnet som håller i fjädern eller grinden, och vid 12 har vi en timer (i ett skåp utanför hagen)som kopplar bort strömmen en minut, då släpper magneten
 
Det låter ju perfekt! Vem fixade den konstruktionen? Är det en lösning som man kan köpa?
 
Jag har ingen möjlighet att åka hem mitt på dagen, så jag slänger ut hö i hagen redan på morgonen. Först får hästarna (4 st) frukost inne (kraftfoder och en liten högiva, 1-2 kg beroende på häst, som de hinner äta upp på en timme). Vid utsläpp vid halv åtta lägger jag ut 2 balar hö (ca 14 kg allt som allt) i många högar i hagen. Då har de att äta på till långt fram på dan, ofta finns det t o m hö kvar när det är dags att ta in dem o ge em mat vid 15.30-16.

AKO
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 520
Senast: Santoxen
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 200
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp