Lunch på jobbet

Jobbar centralt i liten stad, har oftast med mig matlåda, men ibland har jag ingen och då går jag till affären och köper någon färdigrätt.
Tyvärr är restaurangutbudet inte så hävligt här, de få vegetariska alternativen som finns går att räkna på en hand.. - totalt -.
Har lunch Någon gång mellan 11 och 14, minst 30 minuter.

Jag hittar många goda, helt osunkiga luncher för under 100-lappen. Göteborg är bra, på så vis.

Linköping teknikparken dålig på så vis. Det finns ett riktigt bra ställe och då får man lägga 150 kr. Skillnaden mellan lunch ute och medhavt beror ju också på hur mycket tid och kärlek man lagt på det medhavda.

Kraven är olika. Nej tack till servering a la skollunch, då slocknar aptiten. Gärna bordsservering och varje tallrik ska läggas snyggt. Då kanske jag får acceptera merkostnaden.

Linköping teknikparken dålig på så vis. Det finns ett riktigt bra ställe och då får man lägga 150 kr. Skillnaden mellan lunch ute och medhavt beror ju också på hur mycket tid och kärlek man lagt på det medhavda.

Kraven är olika. Nej tack till servering a la skollunch, då slocknar aptiten. Gärna bordsservering och varje tallrik ska läggas snyggt. Då kanske jag får acceptera merkostnaden.
Så är det med Chalmers tekninpark. Bra om det får kosta, annars sunkigt.

Sen är ju vissa rätter och vissa råvaror osv lättare att hålla fina i enkla serveringar än andra. Linssoppan på persiskinspirerat hål i väggen, är lätt värd sina 69 kronor. Sunkkött och tråkpotatis är inte värt sina runt 100.

Första dagen på ett nytt jobb tar jag inte med lunch. Man kan reka första dagen, fråga kollegorna hur de brukar göra och kolla in kyl med mera i lunchrummet. Vi brukar alltid gå ut och äta ihop med den nyanställda första dagen.

Jag har oftast matlåda trots att jag jobbar centralt med massa bra lunchställen omkring. Dels gillar jag att laga mat, dels tycker jag ofta min egna mat är godare än utelunch (hej hybris :angel:) och dels sparar jag pengar som jag hellre lägger på middagar på trevliga restauranger än luncher. Lunch ute blir det oftast om det är något särskilt eller om jag träffar en vän och lunchar med hen. Eller om jag ätit ute på kvällen innan och inte hade någon mer matlåda i kylen. Eller om jag är sugen på Malmös bästa falafel som finns 50 meter från kontoret :D
Jag som är nybliven malmö pendlare pga jobb måste nu veta vad detta fantastiska stället ligger :D

Jag jobbar 50/50 på två olika ställen.
Jag har ibland matlåda och ibland köper jag något som jag tar med tillbaka till lunchrummet oavsett vilken av arbetsplatserna jag är på. På båda mina jobb så är det ganska standard att man äter i lunchrummet oavsett om man värmer eget eller om man varit iväg och handlat.

Vi går alltid ut och äter med nyanställda första dagen, samt visar var kylskåp mikro etc finns så man själv kan välja. Vi är ju drygt 70 personer och de flesta tar lunch samtidigt så de som tar take away och de som har matlåda brukar äta tillsammans. Själv har jag ofta med mig matlåda då jag brukar träna på lunchen och då hinner jag inte med att äta ute med. Annars har vi bra take away ställen precis i närheten.

Jag tycker precis tvärtom , sunkig dagens för hundralappen istället för vällagad hemlagad mat. Tips , man måste inte äta direkt dagen efter.

Sen finns det goda alternativ ute också , men då hamnar prislappen på 140-180 kr för lunchen. Och då blir det mer sällsynt, än vardagligt .

Det är få rätter jag tycker behåller smaken och rätt konsistens. Matlagning är ingen hobby helt enkelt. 140 är inte ovanligt för mig, under 100 lappen snudd på omöjligt.

Micromat! Relativt billigt och bekvämt.

Första dagen skulle jag ta med mig någon typ av lunch, en sallad eller baguette eller något som inte behöver värmas. Alla platser jag jobbat på har haft lunchrum och micro.

Hur äter ni lunch på jobbet? Medhavd matlåda? Lunch ute? Själva eller med kollegor?

Jag har bara haft två jobb, ett i butik där det var helt uppenbart att vi fick äta i mån av tid, där, och bara i undantagsfall tillsammans med en kollega. Eller ja, självklart hade vi fått gå därifrån på lunchen (en och en) men enda matstället i närheten är donken och det vill man ju ändå inte göra varje dag, så det var absolut lättast att sitta kvar.

Andra jobbet hade vi 45 minuter fast lunchtid, alla tillsammans. Men det ligger ute på vischan, så matlåda var självklart även där. Chefen visade personalrum och berättade om det redan på intervjun, så där var aldrig några frågetecken.

Nu ska jag börja ett nytt jobb, kontorsjobb inne i stan med betydligt större utbud. Och jag är helt förvirrad, jag vet ju inte hur man "brukar" göra. Hur gör ni när ni börjar nytt jobb? Jag vet inte ens om det finns kylskåp.
Jag FÖRSÖKER ha matlåda, vill ha kontroll över vad jag äter och är så ruskigt trött på lunchmaten runtomkring. Vill inte heller lägga så mkt tid som krävs för att gå ut och äta så vill kunna köpa med mig upp och äta snabbt på kontoret, lunchen får endast undantagsvis ta mer än 30 min och då är en lunchlåda toppen.
Jag kör oftast på att vi gör en extra portion på kvällen, eftersom vardagsmiddagarna just nu till 80 % består av typ "grillad fisk eller kyckling" med en matigare sallad så funkar det fint att ta med. Proteinet värms och salladen öser jag bara över på en tallrik. Med det sagt så åker jag ofta ifrån maten på morgonen (som idag :o ) och då är jag förvisad till att gå och handla. Blir oftast en hämtsallad, men till ohemult höga priser i förhållande till vad man får för pengarna. En icke-pastabaserad sallad med sjyssta ingredienser för att stå sig på i många timmar inför stall och träning går lätt på 110 kr. Vansinnigt och jag blir lika snål varje gång.
Försöker därför att alltid ha typ havregryn, några NJIE och bär på jobbet, så att jag till nöds kan käka något snabbt istället för att ösa ut pengar på mat jag egentligen inte vill äta och som ger alldeles för mkt kalorier. Vill jag äta så mkt kalorier så gör jag det hellre kvällstid och på mat som jag verkligen vill ha.

Jag äter i jobbets lunchrestaurang :). Det kostar 25 kr för salladbuffé, kallt bord och två olika varma rätter. Om man hellre vill ha en matig macka eller bara salladsbuffén kostar det ynka 17 kr. Maten är mestadels ekologisk och väl sammansatt!

Skulle nog säga att det ör orimligt billigt :eek:
Går företaget in och betalar mellanskillnaden kanske?
Det tror jag inte (utan att veta säkert). Men Fazer, som är företaget som har restaurangen, har nästan monopol på fasta lunchrestauranger i DK. Det kanske är deras chokladförsäljning som delfinansierar det, vad vet jag ;)?

Jag vet verkligen inte :eek:. Det är en stor kedja och jag jobbar på en stor arbetsplats, men det är ändå sjukt billigt!

För ett antal år sedan kunde vi köpa lunch billigt, ca 40 kronor per lunch. Det var inte okej med de svenska reglerna kring förmånsbeskattning så priset höjdes förhållandevis kraftigt.
Intressant att det inte funkar likadant i Dk.

För ett antal år sedan kunde vi köpa lunch billigt, ca 40 kronor per lunch. Det var inte okej med de svenska reglerna kring förmånsbeskattning så priset höjdes förhållandevis kraftigt.
Intressant att det inte funkar likadant i Dk.
Samma där jag jobbar. De fick höja priserna eftersom att intilliggande restauranger klagade på att det var orättvist.

Nu har jag googlat ;).

Det finns tydligen prejudikat som säger att, om en medarbetare betalar mer än 15 kr i "egenbetalning" i lunchrestaurangen så slipper man förmånsbeskattning, då det ses som en personalförmån eller vad man nu säger på svenska :).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 465
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 321
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 608
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31