Lunchgrind/höautomat

Z

Zeita

Letar efter praktiska lösningar för lunchfodring i hagen för två hästar. Vi har möjlighet att dela av ett hörn av hagen för att ha en "fålla" med elband som släpper in hästarna till höet. Sköts av en förinställd timer som går att vrida upp 6 h som max. Har du några andra praktiska lösningar att dela med dig av?

Vår tilltänkta lösning idag kommer kosta ca 2 000 kr, men jag söker billigare eller bättre alternativ.

Vi har ingen el nere vid hagen då elen till staketet tas från stallet en bit bort.
 
Sv: Lunchgrind/höautomat

Detta funderar jag också på, fast jag vill ha möjlighet att ställa timern upp till ett dygn helst (skall främst användas till att släppa ut den feta hästen på lite rejälare bete innan jag kommer till stallet). Jag har insett att min eventuella installation kommer att innehålla ett bilbatteri.
 
Sv: Lunchgrind/höautomat

Vi har en högrind sen ungefär två år tillbaka. Vi gav en tusenlapp för hela paketet. Timern går tyvärr bara att ställa upp till sex timmar, men det fungerar för oss då det är lunchfodringen som är problemet.
Det fungerar väldigt bra, vi slipper bekymra oss för lunchfodringen, hästarna får sin mat ordentligt, och jag upplever också at hästarna är väldigt lugna i samband med att grinden öppnas. Det blir inga sura miner som när man delar ut höet, utan de går lugnt till varsin hög.
Vi har shettis och varmblod i hagen, och det har lett till att ström är absolut nödvändigt. Vår grind har bara en tråd (det tror jag de flesta har), och vi kan varken sätta den högt eller lågt pga hästarnas storleksskillnad. Shettisen gick under direkt om vi inte hade ström. Men nu fungerar det utmärkt.
 
Sv: Lunchgrind/höautomat

*kl*

Är intresserad av oliak lösningar. Grinden tex, vad har ni köpt för delar och i så fall vad? Har ni köpt ett "paket" och i så fall var?
 
Sv: Lunchgrind/höautomat

Jag har höautomater i plåt respektive trä med en botten som ramlar ner, när strömmen i magneten som annars håller den uppe bryts. Det finns en höautomat till varje häst i hagen som sedan är sammankopplade till ett bilbatteri. Våra hagar ligger en bit från stallet, annars går det ju gräva ner en elkabel. I den ena hagen har vi en 12timmars timer som fungerar super. I en annan hage har vi en 24 timmars digitaltimer som har varit krångligare att få att fungera, å andra sidan kan man packa höautomaterna nästan ett dygn i förväg utan att behöva tänka på att vrida fram. En av höautomaterna köpte vi först in dyrt av ett företag. Sedan använde vi den som prototyp när vi tillverkade de andra själva, men då krävs det ju att man är lite händig. Jättebilliga kan man ju inte påstå att dessa höautomater är men det är den absolut bästa investering jag gjort som hästägare. Önskar bara att jag in förskaffat dem tio år tidigare än jag gjorde. Så mycket tid jag hade sparat in på!!!
 
Sv: Lunchgrind/höautomat

vi har en lösning som inte är riktigt lika hightech men som funkar väldigt bra men det förutsätter att man kan tänka sig att ha sina hästar på fri tillgång.. vi har tagit gallrena till stora vattentankar, i dem har vi satt spånskivor som sluttar mot gallret och sedan ett lock uppe på.. funkar mycket bra eftersom att det inte är så stora hål så kan dom inte hetsäta.. till och med vårat ena sto som har lite tendens till att bli lite tjock fungerar det på för dom äter tills dom blir mätte sen äter dom inte mer eftersom att det i princip aldrig tar slut..
 
Sv: Lunchgrind/höautomat

Har nog samma grind som din. Det är som en äggklocka som man ställer in på morgonen och efter x antal timmar släpps grinden. Den har hjälpt mig otroligt mycket. :bow:

Sen har jag testat en lunchbox till en häst som går själv. Men tycker inte denna är alls så bra som grinden. I och med att det blir en begränsad mängd med hö man får plats med.

:laugh:
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Träning Jag har ett fyraårigt halvblod/fullblod som blivit lite full i fan sen hon bytte stall. Exempel på dumheter andra i stallet berättat om...
Svar
11
· Visningar
1 473
Senast: moiran
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp