Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

moiran

Trådstartare
Jag har ett fyraårigt halvblod/fullblod som blivit lite full i fan sen hon bytte stall. Exempel på dumheter andra i stallet berättat om:
*Hon lägger bak öronen och hugger efter folk i situationer som inte passar henne (antagligen uteslutande vid fodringstillfällena)
*Hon beter sig hispigt - kastar sig, rullar med ögonen
*Hon vägrar ibland att låta någon ta i henne (hon kastar sig och/eller grinar illa) och är allmänt het på gröten.

Nu har hon dessutom påbörjat en utbrytarbana, och går helt sonika rakt igenom staketet så att stolpar, isolatorer och eltråd ryker - även om strömmen är på. Detta när någon av de andra hästarna tas in (även om resterande fyra hästar + hon själv är kvar i hagen, även om det var en av de "ointressanta" hästarna som togs in) eller när hon tycker det är dags för mat.

Det stora problemet är att hon gör inget av ovanstående när jag är i stallet, mer än att krafsa och vandra lite otåligt om jag tar in henne ensam i stallet och lämnar henne ensam boxen. Hon står stilla utan mankemang när jag borstar henne lös i boxen, hon trär själv i huvudet i grimman om jag håller fram den - både i stallet och hagen, lyfter fötterna självmant när jag böjer mig ned och kommenderar "hov upp" och låter mig sadla och tränsa utan att bråka alls. Min uppfattning är att hon skulle aldrig ens skulle få för sig att hota mig. Och jag kan ta in henne sist av alla hästar från hagen utan att hon tar med sig halva staketet och går in själv.

Hon har stått i det nya stallet sedan årsskiftet, och har i nuläget högst rang i hagen, även om det är lite småoroligt emellanåt. I tidigare stallet har hon alltid haft "plastmamma" (ett halvblodssto som övertog mammarollen från biologiska mamman (som nedgraderades till "mjölkautomat") redan ett par veckor efter födseln) som med varsam men bestämd hand visade vart skåpet skulle stå, och där var heller aldrig några hanteringsproblem trots att hon hanterades väldigt lite. Det har även varit en del flockförändringar de här två månaderna i nya stallet på grund av skador/flyttar och sådant.

Min första frågeställning är: vad bottnar problemen i tror ni?
Handlar det om att hon testar gränser och ledarmaterial hos omgivande människor i vanlig unghästanda? Att hon blivit "stöddig" efter att ha fått topprang i hagen att det "bara" är människorna kvar att ta itu med, och att det var "plastmamman" som höll henne på plats tidigare?
Eller känner hon sig stressad i nya stallet? Stressad av att det är fler människor och mer rörelse kring hästarna och i stallet, av flockförändringarna och av miljöbytet?
Hon har stora behov av uppmärksamhet och är väldigt social av sig. Kan hon (precis som små barn) göra dumheter bara för att folk ska ge henne den uppmärksamhet hon tycker hon förtjänar?
Kombination? Eller ska jag fundera på andra problemorsaker?

Min andra frågeställning är: vad ska man göra åt det? Hon ser mig som sin ledare och tar inte ens någon diskussion om det. Säger jag nej förstår hon att det verkligen är toknej och det är bra sen. Så länge jag är i närheten blir det inget strul för andra att hantera henne heller. Det är som om hon noterar när jag kommer och åker från stallet och sköter sig där emellan som det anstår en uppfostrad (men lite hetsig) fyraåring... :smirk:

Jag har gett de andra hästägarna fria händer (inom rimlighetens gränser) att "sätta henne på plats" och komma tillrätta med de problem de har med henne, men ibland upplever jag det som att hon bara blir värre (eller om det är så att övriga hästägare bara blir tröttare och tröttare på henne och hennes nya upptåg - vilket är förståeligt). :( Men så länge hon sköter sig när jag finns i närheten har jag ju svårt att uppfostra henne, så vad gör man? Jag har försökt förändra små detaljer för att underlätta, men jag vet inte om det hjälper. Som det är nu står hon under hotet att få gå ut när sista hästen går ut och in när första hästen tas in, vilket i realiteten skulle kunna innebära att hon får gå ute kanske 4 h på en dag. På en häst med så mycket energi och brist på tålamod så känns inte det som en bra lösning alls, men samtidigt - eftersom det inte går slå ned nya stängselstolpar i 3 dm frusen lera och staketet redan börjar se ut som ett ihopknutet plockepinn så håller det ju inte ha henne ute när andra hästar går in... :(

/Moiran - uppgiven och ledsen för sin snälla(?) hulliganhästs skull
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Jag tror att problemen bottnar i flera, kanske alla, orsaker du tar upp. Hennes beteende är ett resultat av båda stress, osäkerhet och önskan om att klättra i rang/befästa sin position.

Hur många olika mäniskor har hon att förhålla sig till nu? det skulle kanske hjälpa om det var bara en eller två som hade han dom henne förutom dig, och såg till att uppfostra henne enligt dina instruktioner?

Har du tänkt på att hon kan ha hormonstörningar?? Eftersom det är ett sto så är ju det en möjlighet som är värt att kolla upp. Sånt kan ge upphov till aggressivitet och onormalt beteende.
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Kanske korkad fråga men är hungrig? Är det långt mellan måltiderna? Annars låter det lite som tonårstrots, hon är lite osäker på sin rang och vill testa gränser. Mitt sto var lite likadan när jag köpte henne.
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Jag tror inte det är något fysiskt problem så som hormonstörningar - hon visar ju inga som helst aggresiva tendenser och stressar av betydligt när jag grejar med henne.

Stallet hon står i nu är ett kollektivstall med fem hästägare + 2 andra personer (stallägare + engagerad medryttare) som tar fodringar regelbundet, så 7 personer som hanterar henne regelbundet. Eftersom det är kollektivstall så är det så illa tvunget att alla hanterar henne, annars får jag flytta henne. Jag tänkte försöka ge henne ett par månader till i det här stallet i alla fall, men blir situationen inte bättre kommer jag byta. Det är inte bra för varken hästen eller de som tvingas hantera henne med nuvarande situation. :(
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Tycker inte frågan är korkad alls. Det var också en av frågorna jag ställde mig i början, särskilt som hon lagt sig till med att försvara kraftfodret mot boxgrannen sedan flytten. Hemma i förra stallet hade hon ju i princip fri tillgång på grovfoder, så det är ju en omställning att nu få bara fyra givor per dag som hinner ta slut mellan fodringstillfällena. Kanske är hon hungrig på eftermiddagen vid tiden för insläpp, för då kan det ha gått 4 timmar sedan lunchfodringen som i sin tur bara bestått av ca 1-2 kg hö. Dock verkar det som hon är minst lika strulig att hantera på morgonen, och då har hon under natten fått så mycket hö att hon lämnar kvar, så då borde hon inte vara hungrig. Så jag tror inte hunger är hela sanningen även om det kan vara en del i förklaringen kanske?
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Har funderat lite till - en annan orsak kan ju vara att hon nog har mindre att sysselsätta sig med om dagarna i nya stallet - trots att hon fått ett par jämnåriga att busa med. Innan flytten gick hon i blandade skogs-/ängshagar som var tillräckligt stor areal på per häst för att de aldrig var helt nedbetade, så de gick ju och skavde gräs hela dagarna och sprang omkring i skogen och skuttade över trädstammar och bäckar. Lite mer hästliv än nuvarande "förortshagar". Det är svårt att hitta bra ställen att ha häst när man bor i "storstan". :(
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Hej när jag har varit ute på stallet och tagit hand om henne så har jag inte upplevt att hon har gjort något för att vara dum, utan bara lite tonårs fasoner. Lite hispig är hon juh men inget onormalt. När jag spolar hennes fötter eller borstar henne lös inne i boxen så har hon skött sig exemplariskt ;)

Men det kan inte vara bra för henne att vara så orolig hela tiden, hon kanske behöver någon häst som "bestämmer" lite över henne. För nu är det hon som har "ansvaret" för flocken och det kanske blir lite för mycket med henne. Men vi pratade ju på stallet om foderhäckar detta kanske kan bidra till ett lugnare beteende.
Hoppas att du inte behöver byta stall det skulle vara jättetråkigt :cry: :cry:

///Lill Tina
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

:) Skönt att det är någon mer som inte upplever henne som ett problem på fyra ben. :bow: Jag tycker hon är snäll och trevlig, om än lite otålig, mer eller mindre alltid. Men ibland när de andra rapporterar verkar hon vara en riktig odåga. Inte farlig (så när som på det där fodringsrelaterade(?) huggandet), men besvärlig. Och jag tycker otroligt synd om Nadja om hon kommer behöva vara inne mycket mer än hon redan är - hon behöver ju aktivera sig. Men jag vet inte hur man ska lösa det annars. :(

Foderhäckarna tror jag tyvärr inte spelar någon roll så länge den aktuella fodermängden inte ökas, och det tror jag inte den kommer göra - det är nog bara jag och A som skulle vilja det, de andra hästarna får nog tillräckligt ändå. :) Jag vill inte heller byta stall, så jag hoppas verkligen allt kan lugna sig lite på ett par månader, både för Nadjas och alla andras skull... :crazy:
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Om jag får spekulera kan jag nog tänka mig att hon kanske dels blivit lite otrygg med situationen i hagen. En dålig start då hon lärde sig att staket kan man relativt lätt plöja igenom, och eftersom sedan StorMonstret plockades bort från flocken fick hon utrymme att kanske ta FÖR mkt plats.
Sedan är det många olika personer som hanterar hästarna, och alla på olika sätt. Kanske passar inte allas sätt med henne, har en känsla av att hon kanske behöver en ganska genomtänkt hantering. Antingen (som med dig) en hantering som går på åratal av rutin och känsla, eller att man helt enkelt är konsekvent?

I mkt av beteendet känner jag igen Battis som treåring, iaf fodervaktandet samt det faktum att han tog FÖR mkt utrymme och var lite för tuff för sitt eget bästa. Med honom blev det dessutom lite besvärligt eftersom alla som hanterade honom förväntade sig att han betedde sig knäppt och han därmed levde upp till den roll som vi alla (mig inkluderat) lade på honom. Man gick helt enkelt in i varje hanteringssituation med en attityd som var förinställd på konflikt.

Kan det vara understimulans kanske, precis som du är inne på? Överskottsenergi, rastlöshet?
Magproblem? Är hon lös i magen?

Ledsamt att höra att hon uppfattas som ett problem och att hon blivit värre. :( Hon var inte alls besvärlig innan jag flyttade, iaf inte för mig. Men så jämför jag iofs henne med min konstant ouppfostrade och "misbehaving" kuse. :angel:

Hon är klurig din lilla raring, smart, tuff men samtidigt lättstressad. Kan tänka mig att hon har gott självförtroende men inte lika hög stresströskel? Eller så kanske hon väljer att reagera på ett "vimsigt" sätt eftersom hon märkt att det fungerar?

/Sara som skall gå och lägga sig - är snurrigare än vanligt :crazy:
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Jag lider med dig. Jag har precis samma problem med min häst. För mig har det gått så långt att jag nu tvingas flytta stall.
Problemet för mig har varit att min (unghäst) har varit den med högst rang, vilket han inte kan hantera. Det finns en ledare över honom, dvs jag. Alla andra gör han lite som han själv vill med. Jag tränar honom för ledarskap men kan ju knappast betala en NH-kurs för alla i hela stallet. Dessutom har alla hästar ur hans hage flyttat så nu blev han ensam.
jag tror att ett konsekvent beteende är det bästa. En person som tar in och ut, fasta rutiner för allt. Det är svårt i ett kollektivstall.
Jag tror inte din häst är elak eller galen på något vis utan hon är en unghäst med tonårstrots. Det gäller bara att visa henne vad som är acceptabelt och inte - nog så svårt...
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Jag lider med dig. Jag har precis samma problem med min häst. För mig har det gått så långt att jag nu tvingas flytta stall.
Problemet för mig har varit att min (unghäst) har varit den med högst rang, vilket han inte kan hantera. Det finns en ledare över honom, dvs jag. Alla andra gör han lite som han själv vill med. Jag tränar honom för ledarskap men kan ju knappast betala en NH-kurs för alla i hela stallet. Dessutom har alla hästar ur hans hage flyttat så nu blev han ensam.
jag tror att ett konsekvent beteende är det bästa. En person som tar in och ut, fasta rutiner för allt. Det är svårt i ett kollektivstall.
Jag tror inte din häst är elak eller galen på något vis utan hon är en unghäst med tonårstrots. Det gäller bara att visa henne vad som är acceptabelt och inte - nog så svårt...
 
Sv: Varför är hon en monsterhäst, och vad göra?

Ligger nog en hel del i allt du säger. Dock har hon inga magproblemssymptom, så hon mår inte så dåligt av sin stress att hon blir lös i magen och så i alla fall.

Och hispandet är nog ett trick hon kör med. Åtminstone delvis. Eller om hon jagar upp sig så av någon anledning. Hemma har hon alltid varit en tuff kuse som man inte skrämmer eller oroar i första taget. En sån som nyfiket går fram och tittar på allt istället för att fly. Och jag kan inte minnas att hon någonsin inte ville låta sig tas i, snarare tvärt om - all kroppskontakt med människor betraktades som positiv. Oberoende av vem som kom in i hagen såg hon det som självklart att h*n ville klia henne och inte var där av någon annan anledning. :) Särskilt hoppig har hon aldrig varit. Däremot otålig när något ska hända, går det inte så fort som hon skulle vilja att det gick så hittar hon på saker för att försöka få det att gå fortare eller åtminstone visa sin otålighet. Å andra sidan kan hon ju (fortfarande) stå hur länge som helst och bli kliad och allmänt bara tittad på... Hon har många sidor, lilltjejen. Och jag kan inte riktigt sätta tummen på vad det är som är fel, så det är så svårt att veta om det bara är tid som saknas, tid att lära sig och vänja sig vid allt nytt. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 327
Senast: Badger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp