Lunchgrind

Bukefalos 30 år!

Användare86

Trådstartare
Jag sitter och planerar nästa vinter där vi ska gå tillbaka till att fodra hästarna potionsvis och inte med fri tillgång. Är det någon som har byggt egna foder grindar som fungerar bra? Annars vilket märke bör man satsa på som fungerar även vid ihållande kyla? (Norrlands inland)
Tanken nu är en grind för frukost och en för lunch och bägge lägger man ut på kvällen innan (lösdrifts hästar).
Någon med en smart planering för två fållor?

Jag har en feedx och en buffé. Vi har inte lika kallt eller ihållande kyla här, båda har funkat bra ned till runt -20 nån vecka i sträck, dock får man ladda batterierna till buffén något oftare om det är kallt. Fördelen med den är att man bara ställer in tiden när man laddat, om man vill ha samma tid varje dag. Fördel med feedx om man vill slippa ladda.
Till buffén har jag haft deras egen grind och har nu beställt deras med två trådar. Till feedx byggde jag först en med bara en elastisk tråd efter samma design som buffé, och har sedan byggt en av trä för att få dubbel, då med tyngd i änden. Anledningen att ena nu börjat gå igenom grindarna efter att enkel tråd funkat i flera år tidigare, så enkel eller dubbel beror på hästarna. Upplever att båda grindar fungerat bra hittills, har inte haft trävarianten så länge. Elastisk tråd kan vara lite svår om det kommer blötsnö som sedan fryser på tråden, det verkar vara ett problem även med upprullande tråd vad jag har hört, har inte hunnit testa trägrinden i det än.
Jag hade en utbuktning på hagen som passade bra till att göra två rutor bredvid varandra med varsin grind, storleken skulle jag säga beror mycket på flocken, hur många och om de kan vara bråkiga vid maten.

Problemet i kyla brukar vara tråden när is fryser på den.

Jag gillar Buffé eftersom man slipper att räkna och dra upp, bara haka på grinden. Gör det även enkelt om man ber någon om hjälp att ladda maten.

Dock hade jag ett helvete med buffé i början när jag monterade grinden som de ville - den släppte åt helvete för hårt då och saker slogs sönder.

Det enda jag saknar med buffé är det som mina battlatch hade - en varningssignal innan tråden släpper.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka