Bukefalos 28 år!

Lusern hackat strå...

caradan

Trådstartare
Öppnade första säcken nu strax efter att jag köpte det och ska det verkligen vara så torrt/dammigt/fnasigt?
Luktar precis som lusern i pellets form och är ganska grönt till färgen.
Hästen tyckte om det i allafall....

Köpte fyra balar/säckar iom att det var 50 % på dem. Så 4 st för 240kr..bra pris :rofl:
 
Bra pris!! Balarna jag köpt har varit olika. En har varit ganska torr, den kanske var lite äldre än de andra? De andra har varit lite fuktiga men torkat varefter säcken stått öppen.
 
Jag tömde över det i en tunna för jag har gott om möss på logen!
Men då ska de väl vara sådana då..

Priset berodde på att "mitt" granngården hade häst kväll och ville att folk skulle testa hacken i stället för pelletsen.

Och hacken är nog smidigare för man slipper blöta dessa pellets hela tiden??
 
Var du på samma ställe som jag ?! Jag har oxå köpte för halva priser vid en hästkväll men valde Mixen istället. Var Eclipse Biofarmab där oxå ?
 
Jag var där precis då de öppnade (17.00) så det hade inte kommit igång alls ännu...så jag vet inte om de var där.
Balarns med hack fanns i allafall strax utan för ingången där jord mm brukar vara på sommartid.
 
Jag tror det varierar från säck till säck. Förra säcken innehöll fuktig lucern hack, det jag använder nu är dock mycket torrt. Om det bli för torrt vattnar jag det bara lite! Pållen tycker om det oavsett :d
 
Lusern Hack innehåller förutom lusern gräsfröhalm som hackats, d.v.s riktigt gammalt hö och melass + möjligen nåt mer. Tar du riktigt gammalt (övermoget) hö och hackar sönder blir det smuligt och bossigt, även om höet är fräscht Spelar ingen roll att man häller i fräsch lusern eller melass.
 
Gräsfröhalm är hö som de tagit fröna ur (för att så om nästa år). Många gamla "hästkarlar" häromkring ger detta som ett komplement till den andra foderstaten. Det innehåller inte så mkt näringsmässigt och är mest bukfylla och sysselsättning. Behöver dock inte vara sämre hygienisk kvalitet för det.
 
Jodå, jag vet, det är inget dåligt med det, okej fiberfoder. Men det är likafullt riktigt övermoget gräs.
 
Det är inte Lusern Hackade strå som innehåller gräsfröhalm. Utan det är Lusern Mixen som gör det. Iaf enl Kraffts sortimenstguirde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 099
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 951
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 933
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Har nu kämpat i flera veckor med att få tag på hö/hösilage/ensilage till hästarna men inte hittat något som passar (nej jag vägrar att...
2
Svar
27
· Visningar
4 023
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp