Bukefalos 28 år!

Lydnads träning

Rotterö

Trådstartare
Hur lägger ni upp ett tränings pass i lydnad.
Hur länge tränar ni åt gången
Går ni igenom alla momenten, eller tar ni bara det som skall läras in.
Hur länge tränar ni 5 10 15 ca min

Jag vill bara se om jag gör ungefär som ni
 
Sv: Lydnads träning

Mina lydnadspass är ganska strukturerade.
Jag tränar sällan mer än 30 minuters pass, med pauser inräknade. Ofta tränar jag på de moment som jag håller på att lära in, med jämna mellanrum "träningstävlar" jag också, där jag kedjar ihop ett par moment och en stor belöning efteråt.

Men oftast ser det ut så här:

* Klockar med timer varje "träningspass" så jag inte tränar mer än 3 minuter i taget. Timer is the shit! :D

*Under pauserna är han bunden och jag själv går ofta iväg och kollar på något annat för att göra honom mer intresserad

*Jag börjar alltid varje pass med basic övningar för att friska upp minnet, och sen stegrar jag snabbt upp till den nivån där vi slutade förra gången

*Jag tränar aldrig mer än två moment på samma pass (som är under inlärning dvs). När momenten är befästa tränar jag sällan hela moment ändå, utan tar dom delarna jag tycker vi behöver träna på och sätter då och då ihop momenten i sin helhet. Allt för att han aldrig ska veta när belöningen kommer..

Alla pass börjar med en kampstund och avslutades oftast på samma sätt. Tilläggas bör väl att jag har en svårmotiverad hund, så struktur och intensitet är A och O för att få honom att göra nånting.

Detta är väl ungefär så jag brukar tänka vad gäller min hund lydnadsträning. Däremot klickar vi mycket inomhus och tränar en hel del spår, upplet och budföring när vi ändå är på klubben.
 
Sv: Lydnads träning

Mina lydnadspass är ganska strukturerade.
Jag tränar sällan mer än 30 minuters pass, med pauser inräknade. Ofta tränar jag på de moment som jag håller på att lära in, med jämna mellanrum "träningstävlar" jag också, där jag kedjar ihop ett par moment och en stor belöning efteråt.

Men oftast ser det ut så här:

* Klockar med timer varje "träningspass" så jag inte tränar mer än 3 minuter i taget. Timer is the shit! :D

*Under pauserna är han bunden och jag själv går ofta iväg och kollar på något annat för att göra honom mer intresserad

*Jag börjar alltid varje pass med basic övningar för att friska upp minnet, och sen stegrar jag snabbt upp till den nivån där vi slutade förra gången

*Jag tränar aldrig mer än två moment på samma pass (som är under inlärning dvs). När momenten är befästa tränar jag sällan hela moment ändå, utan tar dom delarna jag tycker vi behöver träna på och sätter då och då ihop momenten i sin helhet. Allt för att han aldrig ska veta när belöningen kommer..

Alla pass börjar med en kampstund och avslutades oftast på samma sätt. Tilläggas bör väl att jag har en svårmotiverad hund, så struktur och intensitet är A och O för att få honom att göra nånting.

Detta är väl ungefär så jag brukar tänka vad gäller min hund lydnadsträning. Däremot klickar vi mycket inomhus och tränar en hel del spår, upplet och budföring när vi ändå är på klubben.

Det låter ju bra.
Ungefär liknande som jag gör. Lek kort träning o åter lek.
Den lilla gillar att kampa.
Den äldre tiken får jag leta godis eller något. Hon gillar inte bollar eller dyligt
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
854
Senast: Krumben
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
777
Senast: Josefineeee
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp