Lydnadstävlan och belöning?

Turali

Trådstartare
Kom att tänka på en sak häromdagen när jag och vovvan lekte som bäst; hur mycket får man egentligen belöna efter moment på lydnadstävling?

Jag känner till att leksaker, ätbart och dyl. inte har på planen att göra - men är det bara berömmande röstläge och klappar som tillåts i övrigt?
Unghunden tycker nämligen det är riktigt roligt att ha dragkamp med min arm. Hon är följsam och blir överlycklig av ett "braaa", men skulle nog uppskatta kampen mer.

Sv: Lydnadstävlan och belöning?

Det vill jag ocksa veta. I USA kan man inte leka eller ge godis under tavling. Manga lar hunden att rora vid handen och kan gora det mellan moment for att fa up aktiviteten mellan momenten, men bita och kampa ar inte tillatet.
Jag far vara lite forsikting innan jag gar in sa jag inte har henne for uppskruvad da hon "forge" och gar snett framfor under fritt folje.

Tror inte det är så populärt med en kampandes hund mellan momenten. Vissa domare bryr sej säkert inte men det finns dom som gör det. Jag själv har fått tillsägelse då jag lekt/berömmt för mycket mellan momenten med hunden. Tror inte domarna bryr sej så mycket i kl 1 men sen så kan dom säga till.

Men det är klart jag har lyckats få till igenom alla klasser tills jag kom till elit att Bella fick leka/kampa med kopplet när vi gick ut från plan. Helt klart belöning (inget jag eller någon annan tänkte på) men i 15 starter var det ingen som sa något innan vi kom upp till elit. Där höll vi på att få gult kort.

Lite kamp efter momentet är slutfört har jag aldrig hört någon säga till om, men det beror ju hur mycket man kampar/härjar kanske? ( har aldrig sett någon sväva ut så denne riskerade en åthutning av domaren ).

När jag har tävlat mina hundar (även unghundar) Har jag bara klappat om dom lite "livligare" typ början till bus el hur ja ska förklara och sagt "bra/duktig" och sen är det bra.

När alla momenten är över har vi busat loss ordentligt. Detta fungerar suveränt på mina hundar i allafall!

*KL* Det ligger väl lite i lydnadstävlandets natur att man ska träna upp sin hund till att inte bara klara momenten men att även klara momenten i följd och utan överdrivet beröm där emellan. Det kan man sedan ha åsikter om vid sidan av men så ser det ut.

Själv blir jag konstant betraktad med fördömande blickar för att jag busar loss med min hund när han har utfört ett moment riktigt bra. I regel är det platsliggningen som belönas med hej vilt busande, det verkar inte finnas i hans värld att ligga still nämligen. Kunde inte bry mig mindre om vad andra tycker, jag utgår ifrån vad min hund behöver för att hålla motivationen uppe. Han saknar på inget sätt motor och arbetsvilja, det har han i överflöd men det ska vara roligt också annars packar han ihop och går hem.

Har filosofin att om vi tränar med massor av glädje så kan vi tycka att det är så roligt att vi kan bita ihop när det kommer till tävling - jag kanske gör fel enligt gängse praxis men det fungerar för oss och vi har nu pusslat ihop 3 moment i följd utan att tappa rolighetsfaktorn men då krävs det megabus efteråt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 820
Senast: mmbot
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 893
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka