Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I början så handlar det ju mest om att få en relation. Umgås och lära känna varandra. Jag kallar kanske inte det lydnad utan det kommer senare. Jag brukar fokusera på att få valpen rumsren, umgås i och utanför hemmet, vänja sig vid åka bil, träffa barn, bada etcetera. När valpen är äldre finns det ju valpkurser att gå.Får förmodligen hem en hund i slutet av April. Och skulle vilja lära hunden basic lydnad den första tiden. (8 veckors valp) vill börja i tid och sen kanske avancera uppåt. kikat lite på youtube. Nån här som tränar lydnad med sin/sina hundar. Har ni något bra tips![]()
8 veckor är en bebis. Inte en färdig individ.Får förmodligen hem en hund i slutet av April. Och skulle vilja lära hunden basic lydnad den första tiden. (8 veckors valp) vill börja i tid och sen kanske avancera uppåt. kikat lite på youtube. Nån här som tränar lydnad med sin/sina hundar. Har ni något bra tips![]()
Räknar mig själv som nybörjare fortfarande, men tycker @Bulldoozer lyfter det viktiga! Jag själv att träna in belöningar (både lek och godis, hemma och i andra miljöer) när hunden var ung och det får jag fortfarande sota för.Får förmodligen hem en hund i slutet av April. Och skulle vilja lära hunden basic lydnad den första tiden. (8 veckors valp) vill börja i tid och sen kanske avancera uppåt. kikat lite på youtube. Nån här som tränar lydnad med sin/sina hundar. Har ni något bra tips![]()
Inkallning - eller snarare momentet "komma när man ropar" utan specifikt krav på utförande - är det allra viktigaste och mest grundläggande tycker jag (utöver rumsrenhet såklart). Och det kan du ju träna inomhus också med en så liten - leka kurragömma så att valpen får leta upp dig (och bli rikligt belönad när den hittar dig!!) är en bra grej för både relationen och inkallningen tycker jag! Om er näromgivning utomhus känns osäker pga vägen så går det ju även att träna inkallning med valpen i långlina om du vill. Sen brukar jag också träna på kontakt - dvs belöna när valpen söker kontakt med mig när vi är ute (lite oavsett på vilket sätt - kommer springande spontant, tittar på mig när den går bredvid mig, kommer nära när den blir osäker osv). Det tycker jag också är bra förberedande "lydnansträning".Kanske formulera mig fel, mena inte riktigt som ni tror. utan mer vad behöver valpen lära sig först. det är ju endå lite som lydnad. även om just det ordet låter lite hårt. Just hemma vågar jag inte ha han lös förrän vi hägnat in. då tomten gränsar till 80 väg. men får gärna vara lös i skogen och så. Är ju typ 13-14 år sedan vi hade valp sist, så man har ju glömt bort en del.![]()
![]()
Ja, lydnad är ett konstigt ord.Kanske formulera mig fel, mena inte riktigt som ni tror. utan mer vad behöver valpen lära sig först. det är ju endå lite som lydnad. även om just det ordet låter lite hårt. Just hemma vågar jag inte ha han lös förrän vi hägnat in. då tomten gränsar till 80 väg. men får gärna vara lös i skogen och så. Är ju typ 13-14 år sedan vi hade valp sist, så man har ju glömt bort en del.![]()
![]()