Lydnadsträning *film*

R

Raderad medlem 19815

Här tränar vi momenten i Lk1.

Efter nästan 1,5 års av allt annat än disciplinerad träning har vi nu kommit så här långt.

Hur tycker ni att det ser ut? Kan vi åka och tävla i vår utan att skämmas? Både positiv och negativ kritik tas tacksamt emot. Men snälla, ge konstruktiv kritik.

Det jag kan säga själv är följande.

Jag vet att jag tittar ner för mycket, jag jobbar på det men tycker det är jobbigt att sluta ge henne det stödet.

Kontakten kan bitvis bli bättre, tips?

Hoppet är inte med för jag har inget hinder. Men det är ett av våra starkaste moment.

Platsliggningen är inte heller med, där har vi lite kvar att jobba på...

Man ser inte mig när jag kommenderar inkallning. Jag tror inte att jag ger dubbelkommande med kroppen för jag har verkligen försökt att träna på detta.

Sedan är det ingen som dirigerar, husse kan inte filma och dirigera samtidigt.;)

http://www.youtube.com/watch?v=hUgybl00KGM



Bring it on!:D
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Jag tycker det ser fint ut, går hon så på tävling och fixar hoppet och platsliggningen så ska ni inte ha några problem att få ett förstapris!
Jättesöt hund förresten:love:
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Om platsliggningen, tandvisningen och hoppet fungerar så tror jag absolut att ni kan ta ett första pris i lkl 1. Sedan blir det ju något helt annan när det är tävling, du kanske beter dig annorluna, det blir andra störningar osv, men ser man till momenten så ser det bra ut. Sedan kan det nog bli poängavdrag för att hunden "skällpiper" lite ibland.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Det ser ju jättefint ut. Fin följsamhet och fin sittning de flesta gånger. Det jag hade försökt finslipa på lite är tuggandet på appotrbocken. Det ser iallafall ut på filmen som hon tuggar på den? Det kan ge några poängs avdrag om man har en petig domare. Jag lärde in min hund kommandot håll så fro han tuggade och la en finger under munnen samtidigt som jag sa kommandot. Nu håller han det stadigt.
Går det så här så kan ni ju tävla utan problem i första klass och få ett första pris med detta ekipaget =) All lycka till
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Jättekul att se! Jag blir lite extra glad när folk pysslar med sina småhundar :)

Du har redan fått kommentarer på det mesta, det enda jag tänkte på är att du skulle kunna sakta ner ditt steg liiite för att lilla vovven ska ha en chans att bli stadigare och inte vingla. Annars såg det superfint ut! :bow:
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Jag har en seg uppkoppling så jag orkar inte vänta på filmen. Däremot vill jag lobba lite för att hundägare ska vara modigare att ge sig ut och tävla trots att det inte är perfekt.

Jag tycker att det är jättesynd att det inom hundvärdel bara är 1:a pris som räknas. Så är det faktiskt inte: 50% är godkänt resultat! Du behöver inte vara stjärna för att få ihop 50% och det är faktiskt tillåtet att tävla även om man inte får ihop 50%. Våga utmana de invanda åsikterna om vilka som "hör hemma" på hundtävling! Alla ska få vara med! Och det gäller framförallt att det ska kännas att alla får vara med!

Det är jättenyttigt att komma ut och tävla för både en själv och hunden blir annorlunda. Man ser sina svagheter på ett helt anant sätt och man kan ge sig ut och tävla utan att ligga plats, man kan hoppa över det. Precis som med hästar så får man ett bra kvitto på VAD man måste jobba lite extra med.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Jag tycker det ser fint ut, går hon så på tävling och fixar hoppet och platsliggningen så ska ni inte ha några problem att få ett förstapris!
Jättesöt hund förresten:love:

Tack! Kändes bra att höra.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Om platsliggningen, tandvisningen och hoppet fungerar så tror jag absolut att ni kan ta ett första pris i lkl 1. Sedan blir det ju något helt annan när det är tävling, du kanske beter dig annorluna, det blir andra störningar osv, men ser man till momenten så ser det bra ut. Sedan kan det nog bli poängavdrag för att hunden "skällpiper" lite ibland.

Tack för kritiken! Ja, håller med dig om att tävlingar är en annan sak. Man får ta den första som en övning tror jag.

Och sedan har hon lite svårt hålla tyst ja. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag är inte säker på att hon märker det själv.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Det ser ju jättefint ut. Fin följsamhet och fin sittning de flesta gånger. Det jag hade försökt finslipa på lite är tuggandet på appotrbocken. Det ser iallafall ut på filmen som hon tuggar på den? Det kan ge några poängs avdrag om man har en petig domare. Jag lärde in min hund kommandot håll så fro han tuggade och la en finger under munnen samtidigt som jag sa kommandot. Nu håller han det stadigt.
Går det så här så kan ni ju tävla utan problem i första klass och få ett första pris med detta ekipaget =) All lycka till

Tack!:laugh:

Ja, visst tuggar hon. Ska prova med ditt tips. Sådana här saker blir väl dessutom mer och mer viktiga ju högre upp i klasserna man kommer, så det är väl lika bra att jobba med det från början antar jag.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Jättekul att se! Jag blir lite extra glad när folk pysslar med sina småhundar :)

Du har redan fått kommentarer på det mesta, det enda jag tänkte på är att du skulle kunna sakta ner ditt steg liiite för att lilla vovven ska ha en chans att bli stadigare och inte vingla. Annars såg det superfint ut! :bow:

Tack!

Ska absolut försöka sakta ner lite.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Jag har en seg uppkoppling så jag orkar inte vänta på filmen. Däremot vill jag lobba lite för att hundägare ska vara modigare att ge sig ut och tävla trots att det inte är perfekt.

Jag tycker att det är jättesynd att det inom hundvärdel bara är 1:a pris som räknas. Så är det faktiskt inte: 50% är godkänt resultat! Du behöver inte vara stjärna för att få ihop 50% och det är faktiskt tillåtet att tävla även om man inte får ihop 50%. Våga utmana de invanda åsikterna om vilka som "hör hemma" på hundtävling! Alla ska få vara med! Och det gäller framförallt att det ska kännas att alla får vara med!

Det är jättenyttigt att komma ut och tävla för både en själv och hunden blir annorlunda. Man ser sina svagheter på ett helt anant sätt och man kan ge sig ut och tävla utan att ligga plats, man kan hoppa över det. Precis som med hästar så får man ett bra kvitto på VAD man måste jobba lite extra med.

Ja, det tycker jag är en bra inställning. Man kan ju inte ha krav på perfektion från början.

För mig har det dock mest handlat om att jag inte litat på henne så mycket att jag vågat ha henne lös. Detta har dock lossnat på sista tiden och jag litar helt på henne på planen nu. Förut har hon mycket väl kunnat sticka rejsa runt bland de andra hundarna om hon fått en chans.

Jag hade inte tyckt att det var kul om hon gjort så på tävling!

Jag antar att det varit en kombination av ledarskap, terriermentalitet samt det faktum att hon inte är så gammal (blir 2 år i maj).

Men nu känns det som sagt jättebra så i vår ska vi ut och tävla!
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Nog räcker de till ett första pris allt.. :laugh:

Insättningarna skulle jag träna lite snea+att du sätter om hunden nåra gånger.. De blir snabbt varje gång så pass på att träna bort de nu. +tuggandet (ytterst viktig grej att träna bort).
Ska själv ut på elitbanorna o de finns mkt att finslipa på.. Önskar att jag tränat en del saker mer ordentligt från början. Så börja nu! ;)

Visst skäller h*n till när du sätter om?
Kanske frustration.. ?

Lycka till!
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Tack!

Ska absolut försöka sakta ner lite.

Och på tävling har man en tendens att öka farten lite för att man är nervös :D

BTW, det såg väldigt, väldigt fint ut :). Det hade varit roligt att vara tävlingsledare/domare för dig på en tävling om tävlingen går lika bra som det du visade!
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Det ser jättefint ut.

En liten petitess som kan underlätta för hunden bara. Jag ser att du startar alltid med vänster fot/ben. Det är helt rätt att göra det när hunden ska med. När däremot hunden ska stanna kvar bör man starta med höger fot/ben. Om man konsekvent gör så lär sig hunden att om du säger stanna kvar så menar du det om du tar högerfoten först.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Tack så mycket!

Ja, hon gnäller till i frustration. Vet inte riktigt hur jag ska jobba på det.

Tipsen är noterade!
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Tack så mycket!

Ja, hon gnäller till i frustration. Vet inte riktigt hur jag ska jobba på det.

Tipsen är noterade!

Min guru Eva Bodfält jobbade en gång med en hund som ljudade mycket mer än din. Hon var inne på att vi var för dåliga på att variera berömmet och att ett statiskt beröm gav en förväntansfull och ljudande hund.

Den vet ju precis, att "nu kommer det" "nu är jag duktig- ge hit den där apporten ska du få se!"

Just när du ska ge apporten blir det ju klockrent, om du sträcker apporten mot hunden och den gnäller till så tycker jag att apporten ska försvinna tillbaka till mattes ficka. Ingen ögonkontakt, invänta lugn och tyst hund, vilket även kan verka positiv mot tuggandet.

Och i övriga "gnissel-situationer" så är det viktigt att ett moment som utförs korrekt med med ljud kan aldrig berömmas. Plus att när du berömmer så måste de ske med variation. Dela upp momentet och beröm med något som i princip gör hunden förvånad.

I övrig tycker jag att det ser jättebra ut, och sträck på dig och var stolt över dig och din fina hund!
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Ser fint ut :) Dock så undrar jag lite över varför du har handen med kopplet mot bröstet i början av filmen i linförigheten? Ner med handen ;) Inte har du handen uppe under fritt följ, eller hur? Oavsett vart du har handen så ser det följsamt ut, orkade dock bara kolla början av filmen ;)
 
Sv: Lydnadsträning *film*

va fint ställandet har blivit! hur gjorde du? klart ni ska ut och tävla! burlöv har väl någon tävling i mars tror jag, det brukar ha ordning och reda och bra planer.
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Tycker det såg fint ut :) önskar bara min hund kunde lägga all sin uppmärksamhet på mig och vara så lydig! :D Hehe men träning ger färdighet eller hur säger man :P
 
Sv: Lydnadsträning *film*

Vad glad jag blir!

Och visst är jag stolt!:love:

Noterat att jag ska sträcka på mig.
 

Liknande trådar

H
Övr. Hund Tänkte uppdatera om min svartvita fina tjej och hur vinden bara kan vända bara man släpper taget och inte bara fokuserar på...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: Hjalti
·
Hundträning Hej, jag är väldigt ny på det här med agility, jag har tränat lite på olika hinder som jag har gjort själv med fantasins hjälp:D jag har...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: MinIan
·
L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: liten82
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 046
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp