Kirre

Trådstartare
Skulle någon kunna beskriva denna "sjukdom" lite mer ingående för mig. Hur den uppstår, orsaken, symtom, vad man gör för att behandla den (medicinskt, inte "hemmarecept"), sjukdomsförloppet och hur man fastställer, medicinskt igen, att det är just lymfangit.

Tackar på förhand för all hjälp!

/Sara
 
Det finns flera sådanna trådar här, har varit många på sistone, så sök så kommer du nog o hitta svar på alla dina frågor... :)
 
Gjorde en sökning innan jag skrev men fick inte fram något mer vettigt än det jag redan visste dvs inflammation i lymfkärlen vilket ger svullnad. Jag behöver dock mer ingående och omfattande information. Medicinsk behandling tex (alltså inte jodopaxomslag och andra "hemmarecept"), vad i lymfkärlen som blir inflammerat, själva kärlen, lymfvätskan? I så fall vilken substans i lymfvätskan. Lite krångligt alltså... :)
 
mion kompis häst fick lymfangit pga mugg. Hon fick köpa sulfalanidpulver och blanda med torskleverolja till en pasta sedan lägga omslag på benet över natten. Vet. var och kollade på hästen och det var hon som sa det och det funkade jättebra!!//Johanna
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
605
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 427
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp