Bukefalos 28 år!

F

Fjäril

Hej!
Har någon lust att berätta lite mer om lymfangit för mig?

sen några följd frågor
- hur vet man att en häst har lymfangit?
- hur påverkar detta träningen av hästen?
:bow:
 
Sv: Lymfangit

Har hästen ett sår på benet och det kommer in bakterier i det så kan hästen få lymfangit.

Hela/delar av benet svullnar upp totalt och hästen blir halt eller har svårt att röra sig. Antibiotikabehandling krävs.
 
Sv: Lymfangit

Vad är lymfangit?
Lymfangit är en inflammation av ett eller flera av hästens lymfkärl. När ett lymfkärl eller en lymfknuta blir inflammerad stoppas cirkulationen upp och ett överskott av lymfvätska samlas i området kring kärlet. Är kärlet placerat i hästens ben svullnar detta i regel upp rejält. På bakbenen återkommer problemet lätt och kan utvecklas till ett kroniskt tillstånd kallat "elefantben".

Lymfkärlsinflammation kan också uppstå som en komplikation till mugg/karledsinflammation. Då angriper den inflammation som finns i karleden också de lymfkärl som finns i hästens ben. Därför är det viktigt med noggrann behandling av mugg/karledsinflammation, t ex med rengöring för att lindra inflammationen. I vissa svårare fall av mugg/karledsinflammation kan veterinären välja att behandla med något antibiotikum.

Vilka symptom ger lymfangit?
Lymfangit är en inflammation i något av hästens lymfkärl. När kärlet blir inflammerat försämras cirkulationen av lymfvätska genom kärlet och vätska kan "stoppas upp" och också träda ut omkring kärlet. Inträffar detta i något av lymfkärlen i ett ben, svullnar benet i regel upp. Eftersom hästen har en allmänt sämre cirkulation i benen kan det ta tid innan all vätska transporterats bort och svullnaden likaså.

Hur behandlas lymfangit?
Inflammationen behandlas i allvarliga fall med antibiotika, eventuellt i kombination med kortison. Bandagering kan förhindra att vätska samlas i benet, men har ingen egentlig effekt på det som stör lymfans cirkulation dvs infektionen.

Lymfödem, dvs svullnad med lymfvätska, kan uppstå när lymfsystemet inte klarar av att transportera bort vätska tillräckligt snabbt, t ex vid en akut infektion. Det kan ta tid för lymfkärlen att återfå sin normala storlek.

Ett kroppsdel med försämrad lymftransport, har en ökad risk för infektioner, i och med att till-/fråntransport av immunförsvarsämnen är sämre. Ett sår i karleden på en häst med försämrad lymfcirkulation kan alltså lättare disponera för segdragna mugg/karledsinfektioner.

Ett bra sätt att undvika störningar i lymftransporten är att se till att hästen får regelbunden motion och rörelse. Bandagering kan hindra lymfvätska från att träda ut i benen. Bandage kan också skydda mot småsår när hästen arbetar, sår som kan bli inflammerade och förvärra situationen.

Massage i form av lätta strykningar av först områdena gränsande till svullnaden, och sedan den svullna kroppsdelen, kan också underlätta borttransport av överflödig vätska. Observera dock att om det finns värme och/eller smärta i området, indikerar detta en akut inflammation - då skall området EJ masseras.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 285
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Kan en häst med kronisk lymfangit leva ett gott liv tycker ni? Tänker på ev smärta t.ex. Känner ni till ngt fall från verkliga livet...
Svar
3
· Visningar
678
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 306
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp