Mac eller Pc

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare jan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 742
Sv: Mac eller Pc

Som boren bessersmith så vill jag gärna påpeka att en PC (även om det i dagligt tal oftast menas Windows) kan vara både en Mac, Windows eller Linux.

Mac
Fördelar
* Lättanvänd (efter ett litet insteg om man är van annat)
* Stabil
* Krånglar sällan
* få virus
Nackdelar
* Dyr
* Sämre utbud på program

Windows
Fördelar
* billigare än Mac
* hyffsat stabil (numera)
* Många program
Nackdelar
* Många virushot
* Ingen imponeringsfaktor :)

Linux
Fördelar
* Billigast
* hyffsat stabil
* Många program (även enkelt att installera via pakethanterare)
* Få virus
Nackdelar
* Kan vara besvärlig när den krånglar (kräver då oftare djupa kunskaper)
* Oftast färre personer som har kunskaperna
* Ibland ej användarvänliga användargränssnitt

Sånna här trådar slutar aldrig nå bra. :p

Till syvende och sist beror det helt och hållet på ens egna preferenser - varför väljer vissa att köra Volvo och andra Audi? Varför bor en del i villa och andra i lägenhet? Storstad eller på landet? Vad föredrar du, sommar eller vinter? Vilket som är BÄST av dessa alternativ går ju inte att säga, det beror ju helt på omständigheter och preferens.

Själv föredrar jag Mac.

Jag föredrar Mac!

Tycker den känns jättebra, lyxig med. Ingen billig skit, plus att den är så lättanvänd! Känner mig verkligen hemma på min lilla macbook. Snygg design! Programutbudet räcker för mig. ..sedan har jag en datanörd till pojkvän som gärna hjälper till om det saknas något.

Om pengar inte var något problem skulle jag välja Mac då det idag både är lättanvänt samtidigt som det ligger Unix i botten.
Om man är "normalanvändare" och tycker att allt över 10 000 är dyrt skulle jag välja Windows
Är man lite mer intresserad av datorer i sig med 10 000 eller lägre som gräns skulle jag välja Linux (OBS! gränssnitten som sådana är idag lika lättsamma som Windows och Mac, ja nästan i alla fall :) .).

@Stereo, tror inte att det är så mycket flamewar (datamässigt i alla fall) på Bukefalos :)

Om man tycker en dator över 10 000 är för mycket så köper man en begagnad mac ; )
(Köpte min svarta macbook för 4000 kr då använd ett drygt halvår (dessutom med massa massa musik kvar) jippie!)

Tycker att windows försök att likna mac bara gör den mer komplicerad, windows 7 är bara rörig.. om jag blev tvungen att ha windows skulle det bli xp! Vista var uppenbarligen inte trevlig.

det här var nog ett halvt knapplån : P

Som boren bessersmith så vill jag gärna påpeka att en PC (även om det i dagligt tal oftast menas Windows) kan vara både en Mac, Windows eller Linux.

Mac
Fördelar
* Lättanvänd (efter ett litet insteg om man är van annat)
* Stabil
* Krånglar sällan
* få virus
Nackdelar
* Dyr
* Sämre utbud på program

Windows
Fördelar
* billigare än Mac
* hyffsat stabil (numera)
* Många program
Nackdelar
* Många virushot
* Ingen imponeringsfaktor :)

Linux
Fördelar
* Billigast
* hyffsat stabil
* Många program (även enkelt att installera via pakethanterare)
* Få virus
Nackdelar
* Kan vara besvärlig när den krånglar (kräver då oftare djupa kunskaper)
* Oftast färre personer som har kunskaperna
* Ibland ej användarvänliga användargränssnitt

det här är lustigt.

Linux är väldigt stabilt, windows är väldigt stabilt, osx är väldigt stabilt.. det är bara en fråga om att ordna rätt drivrutiner och göra saker och ting rätt..

Jag har windowsmaskiner som stått på mer än 300 dagar i sträck utan problem likväl som linux och macar.. ingen skillnad egentligen sålänge man hållit sig borta från XP.

inget av operativsystemen är särskillt svårjobbat heller om man bara är van vid det. En windowsmänniska hittar inte i osx eller linux, en osx användare hittar inte i windows, möjligen i linux, en linuxmänniska hittar i linux, möjligen osx men inte i windows.

macen är inte dyrare än någon annan dator, om man jämför jämbördiga konkurrenter. Att titta på en macbook pro för 15 tusen och jämföra med en toshiba för 5 tusen är inte rättvist, det är inte många komponenter som är likvärdiga.

Jämför du en lenovo thinkpad eller dylikt med en macbook pro så är skillnaderna i kvalité, prestanda och funktion marginell, det är en fråga om tycke och smak.

en intel Mac (dvs de som är gjorda sedan 07 iaf) klarar windows precis lika bra som vilken annan dator som helst, och således är programbiten inget problem.. du får skilja på mac och osx, en "mac" är en vanlig pc om man ser till hårdvara.

angående användarvänliga gränssnitt så har såväl windows som linux som osx sina styrkor och svagheter. Det är inte alltid som grafiska gränssnitt är av godo likväl som att terminal inte alltid är av godo.

Det jag däremot motsätter STARKT är huruvida något krånglar eller inte. Jag sitter i alla 3 plattformar dagligen nästan och det är inget som krånglar mer än annat, om man vet vad man gör... Jag har haft mycket strul med min bärbara mac, en hårddisk som varit dålig, inte har den sagt att hårddisken varit dålig förens man gått in i diskhanteraren, i windowsmaskinen och linux så får jag upp ett stort fönster med en varning, per automatik.

• Linux är väldigt stabilt, windows är väldigt stabilt, osx är väldigt stabilt.. det är bara en fråga om att ordna rätt drivrutiner och göra saker och ting rätt..

Rätt men beroende på att drivrutiner för Linux inte alltid finns och lösningen för detta är ett avancerat hack så anser jag fortfarande att Linux kräver högre datakunskaper än Mac och Windows

• Jag har windowsmaskiner som stått på mer än 300 dagar i sträck utan problem likväl som linux och macar.. ingen skillnad egentligen sålänge man hållit sig borta från XP.
Med statistik från en/två maskiner kan man visa mycket men jag skrev också att Windows numera är väldigt stabil. Vista var inte så mycket bättre än XP när det gäller stabilitet :) och ME låter vi vara historia

• inget av operativsystemen är särskillt svårjobbat heller om man bara är van vid det. En windowsmänniska hittar inte i osx eller linux, en osx användare hittar inte i windows, möjligen i linux, en linuxmänniska hittar i linux, möjligen osx men inte i windows.
Ingen avvikande åsikt där än att jag tror inte du hittar många som inte är van vid Windows även om dom har Linux som förstahandsval. Windows är vad man än tycker om detta dagens standard både hemma och i arbetslivet (jag pratar inte serverhallar :) )

• macen är inte dyrare än någon annan dator, om man jämför jämbördiga konkurrenter. Att titta på en macbook pro för 15 tusen och jämföra med en toshiba för 5 tusen är inte rättvist, det är inte många komponenter som är likvärdiga.
    Jämför du en lenovo thinkpad eller dylikt med en macbook pro så är skillnaderna i kvalité, prestanda och funktion marginell, det är en fråga om tycke och smak.
Har aldrig jämfört hårdvarukvallitet på de olika alternativen, bara instegspriserna och där ligger Mac i top.

• en intel Mac (dvs de som är gjorda sedan 07 iaf) klarar windows precis lika bra som vilken annan dator som helst, och således är programbiten inget problem.. du får skilja på mac och osx, en "mac" är en vanlig pc om man ser till hårdvara.
PC skrev jag om i mitt första inlägg. Jag tyckte jag skilde på Mac, Windows, Linux väldigt bra, tänk på att detta är Bukefalos ej IDG, dvs. dom flesta här är inte "datornördar" Programbiten är ett problem i Mac, ska du köra Windowsprogram i Mac krävs en Windowslicens (Om det finns någon sandboxvariant i Mac så rätta mig om jag har fel :) )

• angående användarvänliga gränssnitt så har såväl windows som linux som osx sina styrkor och svagheter. Det är inte alltid som grafiska gränssnitt är av godo likväl som att terminal inte alltid är av godo.
Över lag så är en terminal av ondo för någon som bara "använder" datorn

• Det jag däremot motsätter STARKT är huruvida något krånglar eller inte. Jag sitter i alla 3 plattformar dagligen nästan och det är inget som krånglar mer än annat, om man vet vad man gör... Jag har haft mycket strul med min bärbara mac, en hårddisk som varit dålig, inte har den sagt att hårddisken varit dålig förens man gått in i diskhanteraren, i windowsmaskinen och linux så får jag upp ett stort fönster med en varning, per automatik.
När jag skrev krånglar menade jag inte hårdvara utan just ex.vis avsaknad av drivrutiner i Linux.
När det gäller Mac skrev du själv att det är bra kvallitet på hårdvaran vilket brukar betyda MTBF :)

Hej!

Som användbarhetsperson älskar jag min Mac. Som utvecklare älskar jag också min Mac.

Linux funkar också- men kräver mer av användaren (inte alls särskilt utformat för användare- även om det blivit mycket bättre).

Windows har jag så dåliga erfarenheter av, både användbarhetsmässigt och utvecklingsmässigt att jag faktiskt avstår.

Men vill man bara ha en dator att "leka" med tror jag egentligen att det kvittar vilken man har.

/Lavinia

Jag föredrar PC, främst för att jag haft PC sen jag växte upp och inte fått någon positiv syn på Mac, verken prestanda, pris eller funktionalitet.

Senast ändrad:

Jag föredrar Mac!

Tycker den känns jättebra, lyxig med. Ingen billig skit, plus att den är så lättanvänd! Känner mig verkligen hemma på min lilla macbook. Snygg design! Programutbudet räcker för mig. ..sedan har jag en datanörd till pojkvän som gärna hjälper till om det saknas något.

Jag med det ör mycket säckrare och bätre :D

Ska nog skaffa en Mac har en i book men den är inte så bra ska ha en bättre

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: AlinaT
·
  • Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 317
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
454
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: elendril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka