Sv: Mac eller Pc
Som boren bessersmith så vill jag gärna påpeka att en PC (även om det i dagligt tal oftast menas Windows) kan vara både en Mac, Windows eller Linux.
Mac
Fördelar
* Lättanvänd (efter ett litet insteg om man är van annat)
* Stabil
* Krånglar sällan
* få virus
Nackdelar
* Dyr
* Sämre utbud på program
Windows
Fördelar
* billigare än Mac
* hyffsat stabil (numera)
* Många program
Nackdelar
* Många virushot
* Ingen imponeringsfaktor
Linux
Fördelar
* Billigast
* hyffsat stabil
* Många program (även enkelt att installera via pakethanterare)
* Få virus
Nackdelar
* Kan vara besvärlig när den krånglar (kräver då oftare djupa kunskaper)
* Oftast färre personer som har kunskaperna
* Ibland ej användarvänliga användargränssnitt
det här är lustigt.
Linux är väldigt stabilt, windows är väldigt stabilt, osx är väldigt stabilt.. det är bara en fråga om att ordna rätt drivrutiner och göra saker och ting rätt..
Jag har windowsmaskiner som stått på mer än 300 dagar i sträck utan problem likväl som linux och macar.. ingen skillnad egentligen sålänge man hållit sig borta från XP.
inget av operativsystemen är särskillt svårjobbat heller om man bara är van vid det. En windowsmänniska hittar inte i osx eller linux, en osx användare hittar inte i windows, möjligen i linux, en linuxmänniska hittar i linux, möjligen osx men inte i windows.
macen är inte dyrare än någon annan dator, om man jämför jämbördiga konkurrenter. Att titta på en macbook pro för 15 tusen och jämföra med en toshiba för 5 tusen är inte rättvist, det är inte många komponenter som är likvärdiga.
Jämför du en lenovo thinkpad eller dylikt med en macbook pro så är skillnaderna i kvalité, prestanda och funktion marginell, det är en fråga om tycke och smak.
en intel Mac (dvs de som är gjorda sedan 07 iaf) klarar windows precis lika bra som vilken annan dator som helst, och således är programbiten inget problem.. du får skilja på mac och osx, en "mac" är en vanlig pc om man ser till hårdvara.
angående användarvänliga gränssnitt så har såväl windows som linux som osx sina styrkor och svagheter. Det är inte alltid som grafiska gränssnitt är av godo likväl som att terminal inte alltid är av godo.
Det jag däremot motsätter STARKT är huruvida något krånglar eller inte. Jag sitter i alla 3 plattformar dagligen nästan och det är inget som krånglar mer än annat, om man vet vad man gör... Jag har haft mycket strul med min bärbara mac, en hårddisk som varit dålig, inte har den sagt att hårddisken varit dålig förens man gått in i diskhanteraren, i windowsmaskinen och linux så får jag upp ett stort fönster med en varning, per automatik.