Mac vill inte ansluta till det trådlösa nätverket

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Kimz0r
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 5 520

Bukefalos 30 år!

K

Kimz0r

Vi hade tidigare en DLink-router och båda våra datorer - en Mac och en PC - kunde utan problem ansluta trådlöst till internet (via kabelmodem från ComHem). Routern slutade fungera och då det inte var första gången jag hade den erfarenheten med DLink så bytte jag märke och köpte en Netgear (WGR614 v9) i stället. Som med DLink:en så fick jag sitta och pilla i någon timme innan den trådlösa anslutningen fungerade som jag ville (d.v.s. osynligt och krypterat), men nu ansluter PC:n problemfritt. Dock vägrar Mac:en att koppla upp - "Anslutningen misslyckades" säger AirPort - dock fungerar det att ansluta med nätverkssladd.

Vad göra?

Sv: Mac vill inte ansluta till det trådlösa nätverket

Prova att öppna nätverksinställningar, trycka på knappen Hjälp mig längst ner och välja Diagnos. Följ instruktionerna. Brukar alltid lösa problem med anslutningen för mig.

Lycka till!

Det har jag testat ett antal gånger, utan framgång. :(

Har läst hela tråden och det gör vare sig till eller från.

vad har du för inställningar i routern då?

du måste veta vad du har för kryptering osv.. tänk på att det är känsligt med stora och små bokstäver o så...

Testat andra krypteringar/authenticeringsmetoder? Har ingen mac själv, men kanske möjligt att den inte har stöd för riktigt alla metoder under EAP i WPA2 (finns en hel del...). Eller till och med gå ner till WPA (eller, tillfälligt, WEP) för att se ifall felet ligger i den biten eller i något annat.

Svar till tomten också:

Har WPA-kryptering, men har provat både okrypterat och WEP utan framgång. Ska ändå prova en gång till, bara så jag inte sitter här och ljuger.

Nix, funkar inte okrypterat heller.

Du kan ju ta bort de gamla nätverken du skapat samt det tidigare du hade med din d-link router.. då jag förutsätter att du har samma SSID.. det kan generera problem.

sedan wpa.. jaha? det finns wpa-enterprice, wpa-personal, wpa2-enterprice, wpa2-personal.. det finns en del att välja på.

wep är ingenting du bör köra bara så du vet.

WPA Personal. WEP vet jag är osäkert, det är därför jag inte använder WEP. Har inte samma SSID nu som jag hade med DLink:en.

sedan wpa.. jaha? det finns wpa-enterprice, wpa-personal, wpa2-enterprice, wpa2-personal.. det finns en del att välja på.
Det finns det. wpa/wpa2 och personal/enterprise är dock inga riktiga namn på alternativen. Personal säger dessutom inget om kryptot, ifall man använder TKIP eller CCMP, utan brukar väl mest betyda att man kör PSK istället för EAP. TKIP är iaf inte att rekommendera.

Går det att få ut lite mer information från Airport om vad det är som går fel? "Anslutningen misslyckades" säger ju inte direkt så mycket ;)

Jag rånar tråden och undrar:

Är inte WEP säkert? Jag levde i tron att det ändå var en hyfsad kryptering för "hemmabruk". Vad ska jag använda istället?

Wep är knäckt sedan länge. Är numer väldigt enkelt att få tag på nyckeln. Det borde inte ens tillverkas accesspunkter utan stöd för modernare varianter längre. Eller för att citera:
IEEE Std 802.11-2007 skrev:
Except for Open System authentication, all pre-RSNA security mechanisms [dvs Wep] have been deprecated, as they fail to meet their security goals. New implementations should support pre-RSNA methods only to aid migration to RSNA methods.

Använd det som i enklare routers/accesspunkter brukar kallas wpa/wpa2-personal. (Mer specifikt, men som tyvärr inte brukar stå, PSK med TKIP eller CCMP.)

Senast ändrad av en moderator:

PSK TKIP. Airport säger inget annat än att "anslutningen misslyckades".

Jag har löst problemet.

Idag landade en ny PC hemma hos mig... Som vägrade koppla upp till det trådlösa nätverket. Efter mycket rotande och pillande hittar jag den lilla raden "Wireless Card Access List" med knapp "Setup Access List", bakom den lilla knappen finns en liten kryssruta med den lilla texten "Turn Access Control On". Rutan var naturligtvis ibockad. M.a.o. hade jag enbart godkänt att min laptop fick koppla upp trådlöst.

Avbockade rutan och *tada* både mackan och min nya PC kan surfa trådlöst.

Ibland är man bara så puckad.

...typ två månader senare...

:rofl: Ungefär den trådlösa motsvarigheten till att pilla i timtal för att sedan upptäcka att man glömt koppla in nätverkssladden.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka