Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

eftersom alla skriver om att hon har brutit mot stadgarna, exakt vilken paragraf är det hon har brutit emot som ger sif rätten att stänga av henne? *nyfiken*
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Läs tråden!
Finns även en länk där du kan läsa protokollet.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

jag har läst protokollet och det dom hänvisar till är uppförande koden hästens väl och det är en regel i fipo, och fipo är vårt tävlingsreglemente som gäller vid organisationen av internationella, nationella och andra tävlingar med islandshästar, det reglerar det som har med tävlingar och tävlingshästar att göra, vilket inte har med hästen björk att göra. En regel i fipo är inte detsamma som förbundets stadgar!!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

fine att hästägaren går in och stämmer MJ det har jag full förståelse för, men att SIF väljer att gå in och leka polis tycker jag är konstigt, ska dom gå in så fort det händer en olycka/skada på en islandshästgård och stänga av folk då kan det bli många avstängningar om dom ska gå in vid varje olyckstillbud! Det är bara Björkhistorian hon är avstängd för, de andra är bordlagt pga för lösa grunder...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jaha, men då kanske MJs överklagan går igenom, ifall förbundet uteslutit henne på grundval av egna stadgar som inte täcker det hon har gjort. Isåfall kommer man väl skriva om stadgarna för framtiden. Eller så duger hänvisningen till FIPO när det gäller proffsträning. Ska bli intressant att se.
I Sofia Kroon fallet blev det ju platt fall pga en liknande övergripande internationell regel.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

varför ska proffstränare ha ett annat reglemente än vanliga ryttare/tränare. Fipo är som sagt ett tävlingsreglemente och har ingenting med saken att göra. Jag tror att sif gjort bort sig!!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ett kort utdrag ur FIPO, vilket gäller alla ryttare såväl amatör till den som tar in andras hästar för träning i någon form. FIPO sträcker sig lite längre än så, och det MÅSTE man känna till om man har för avsikt att tävla. FIPO gäller alltså inte bara för tävlande, utan för alla som är med i SIF och är engagerade i islandshästen.

1. Allmänna regler
FIPO gäller vid organisationen av internationella, nationella och andra tävlingar
med islandshästar. FIPO gäller också för alla Världsmästerskap för islandshästar.
Reglerna i FIPO och uppförandet hos varje enskild eller juridisk person som är
engagerad i islandshästen är också underkastade Internationella Ridsportförbundets
(FEI:s) uppförandekod.
1.1. Uppförandekod 1: Hästens väl
Internationella Ridsportförbundet (FEI) förväntar sig att alla de som är engagerade
i internationell ridsport följer FEI:s uppförandekod och att de erkänner och
accepterar att hästens väl går före allt annat och aldrig får stå tillbaka för tävlingsmässiga
eller kommersiella hänsyn.
1.1.1. I alla stadier av förberedelser och träning av tävlingshästar
skall hästens väl gå före alla andra hänsyn
1.1.1.1. God hästhållning
Uppstallning, fodring och träning måste vara förenliga med god hästhållning och
får aldrig äventyra hästens väl. Ingen form av hantering som kan orsaka fysiskt
eller psykiskt lidande, på eller utanför tävling, kan tolereras.
1.1.1.2 Träningsmetoder
Hästar får endast underkastas träningsmetoder som passar deras fysiska kapacitet
och utbildningsgrad för deras respektive discipliner. De får inte utsättas för
träningsmetoder som är våldsamma eller orsakar rädsla eller för vilka de inte
blivit ordentligt förberedda.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Fast Björk skulle ju inte tävlas, det har ingenting med tävling att göra. Om detta skulle hänt mig som inte är tävlingsryttare, men kanske ändå är hästtränare, eller kanske hjälper någon med sin häst, vad ska dom gå på då?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Men var har du fått ifrån att det handlar om tävling, så fort du är medlem i SIF så tillämpas FIPO oberoende av om du tävlar eller inte. Se det understrukna.

1. Allmänna regler
FIPO gäller vid organisationen av internationella, nationella och andra tävlingar
med islandshästar. FIPO gäller också för alla Världsmästerskap för islandshästar.
Reglerna i FIPO och uppförandet hos varje enskild eller juridisk person som är
engagerad i islandshästen är också underkastade Internationella Ridsportförbundets
(FEI:s) uppförandekod.

Det gäller även för den person som inte tävlar, men att hantera en häst illa tillhör ju i grund och botten sunt förnuft och för det ska det inte ens behövas några regler.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Vad är det som gör att detta är så svårt att förstå?

Och kan man göra något för att det skall bli lättare att förstå?

Vissa i tråden är inne på 3dje varvet av att inte förstå i detta ärende.
Och regler som är svåra att förstå är det svårt att få folk att följa.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

där ser man... trodde att ett tävlingsreglemente var till för just tävling...

Men jag håller med dig om att man ska inte ska behandla hästar illa, men olyckor kan dock ske. Fast inte om man är tränare inom sif...
ur protokollet:
Det är därvidlag oväsentligt om skadan är ett resultat av en olyckshändelse eller en medveten felhantering. Det är själva försättandet av hästen i en situation där denna skada kunde uppkomma

Trist... det är inte mkt man kan göra som tränare inom sif, olyckor sker hela tiden, tex om man är ute o rider så kan man kanske stöta på något hästen blir rädd för, jag är ju medveten om den risken innan jag rider ut, om hästen då sätter av i sken, ryttaren kanske ramlar av, hästen trampar på tygeln och där har du kanske fått en ganska allvarlig munskada. Eller så kanske hästen krockar med en annan bil.... Är man djurplågare då?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Men du...
Du hade ju läst sa du ju.
Varför frågar du saker som du redan fått svar på i tråden och i länken?

Det står ju klart och tydligt att det som hänt hästen med munskadorna har man uteslutit vara en olyckshändelse. Med den påstådda utrustningen kan inte en häst få de skadorna hur mycket den än tex ramlar och snurrar in sig i linan. Det är konstaterat av fackfolk.
Om man använder otillåtna metoder så kan man inte kalla det olycka när hästen skadar sig.

Ex igen. Jag hoppar en häst på graman vilket inte är förbjudet. Den trasslar in sig och går omkull. Inget regelbrott i ridsportförbundet.
Jag hoppar en häst och barrar den. Den fastnar i bommen och går omkull. Jag har brutit mot ridsportförbundets stadgar.
Det är klart att det genom tiderna funnits massor av fall där man inte kan avgöra helt säkert om en häst skadat sig genom otillåtna metoder eller inte, men ibland kan det vara solklart.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

ur protokollet:
Det är därvidlag oväsentligt om skadan är ett resultat av en olyckshändelse eller en medveten felhantering. Det är själva försättandet av hästen i en situation där denna skada kunde uppkomma

Försättandet av hästen = tex att använda farlig utrustning.
Använder du godkänd utrustning och utför det du ska på ett normalt sätt, så är det en olycka om hästen skadar sig, dock kan den tydligen inte få så här svåra skador isåfall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Funderar.....vem sitter på bevisen? Madelen har ju haft hästen på träning, går det bevisa att det var Madelen personligen som tillfogade skadan och med vilka medel?



Ingen rök utan eld
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

*KL*

Här har både jurister och veterinärer värderat fakta, som givetvis inte i sin helhet presenterats i styrelsemötesprotokollet, och som styrelsen grundat sitt beslut på. Vad finns det för anledning att misstro att styrelsen har tagit ett felaktigt beslut?
Vad finns det för anledning som utomstående att i detta läge "kräva" all fakta i fallet?
Jag har ingen anledning att misstro styrelsen med bakgrund av det som kommit fram, därför låt de som är satta att sköta detta ärende göra det utan "vilda spekulationer" och ifrågasättande utan insikt i ärendet.
Jag är övertygad om att ingen här som skriver på Buke ens är i närheten så insatt än vad styrelsen är i ärendet. Och är de det håller de givetvis tyst om det av hänsyn till de inblandade.

Om man anser att styrelsen gjort fel ska detta tas upp på årsmöte av medlemmarna och därefter beslutas det om styrelsen gjort fel och vad följden därav ska bli.

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Du får väl vänta och se vad som händer med djurplågeri-anmälan.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Funderar.....vem sitter på bevisen? Madelen har ju haft hästen på träning, går det bevisa att det var Madelen personligen som tillfogade skadan och med vilka medel?



Ingen rök utan eld

Nej jag håller fullständigt med dig, ingen rök utan eld.

Ja alltså om du läser protokollet så framgår det ju en del av frågeställningen, och man tar ju upp specifika utrustningsdetaljer som man vill ha en förklaring på hur de kan fungera. Alltså utrustning som har använts i/vid träning av hästar.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jaha, är det så det ligger till.
Jag trodde att avstängningen berodde på samma orsak som hon sedan blev anmäld för. Dvs, att dom reglementsvidriga metoderna resulterade i djurplågeri?
Om MJ inte döms för djurplågeri, så var hennes metoder alltså acceptabla ur den synpunkten.

Vad är det då för metoder som är så allvarliga i förbundets synsätt att dom ger en avstängning?

Och, jag vet fuller väl skillnaden mellan lagar och förbunds regler. Men i just det här fallet så trodde jag alltså att anmälan byggde på samma orsak (hantering) som avstängningen. Fel av mig då.

LIA
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Vad är det då för metoder som är så allvarliga i förbundets synsätt att dom ger en avstängning?

Det står i protokollet.
Så det är bara för dig att läsa det.
Och om du inte förstår det som står där - läs igen.
Upprepa tills att du begriper.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Javisst har jag, men jag tänker inte göra det för att stilla folks nyfikenhet så enkelt var det. Det finns en bra grund till taget beslut, att folk uttrycker ett missnöje över ett förfarande är varje människas fulla rätt så enkelt är det.

Sedan kan jag personligen känna, av vilken orsak ska man exponera ägarens tragiska situation? För att var och en ska få möjlighet att få skriva om hästen kommer att bli ridbar eller inte, veterinär har bedömt att skadorna kommer att göra hästen oridbar och jag kan tycka att det räcker så länge.
Det du i tråden beskyller MJ för, är mer än vad något protokoll visar och mer än någon annan uppgett, så det är en självklarhet att du redovisar vad du har för fakta.

Att du nu försöker krypa bakom hästägaren är bara patetiskt. Var var den hänsynen när du skrev ditt inlägg?
Du har f ö inga moraliska betänkligheter när det gäller MJ, snarare tvärtom.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
18 114
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 366
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 497
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp