Män som förväntas fria

Fast dessa "fördelar" biter ju än i arslet i längden, så det är ju inga fördelar. Hur kan det vara en fördel att jag inte kan få fria till den jag älskar om och när jag vill? Hur kan det vara en fördel för mig att jag förväntas vara passiv på vissa områden i min relation, att jag förväntas vänta på att bli "vald" i stället för att få agera i någon form när jag vill något? Det är helt obegripligt.

Det kan du ju ... är ju inget som hindrar dig ? Men teoretiskt spelar det ju ingen roll vem som friar eller ? För antingen vill man gifta sig eller så vill man det inte.
Men det är väl smidigare att låta din partner göra det ? Det är ju nån form av kärleksförklaring att bli friad till... Att vilja få den uppskattning är väl inte konstigt att vilja ha ?
 
Min teori.
När det gäller löner så är det ju en nackdel för kvinnor om dom får sämre lön för lika arbete.
Men vilken nackdel är det för dom att bli friat till ? Att bli uppvaktad ? Jag förstår om man inte vill lämna ifrån sig dom fördelarna :).
Dvs, man vill vara jämställd där det finns fördelar att vara det :). Det säger ju sig självt...
Jag ser inga fördelar med att bli friad till. Och än färre med att vänta på att bli friad till. Tala om att vara objekt i sitt eget liv.
 
Jag hade dock inte uppfattat att det var något särskilt vanligt förekommande om jag inte hängde på buke. Bland de jag umgås med, vet jag nästan ingen som har "friat" på något särskilt vis. Man har snarare bara kommit fram till att gifta sig kan vara en bra grej, genom att man pratar om ditten och datten hela tiden.

Är det verkligen så vanligt här inne, menar du? Att det fortfarande förekommer en och annan hetsig jämställdhetsdiskussion ser jag ju, men i den senaste tråden som jag såg (för inte länge sedan) om frieri var det vad jag minns ingen alls som nämnde förväntningar om romantik, eller än mindre förväntningar att mannen prompt skulle fria.

Jag tycker snarare att det verkar vara mycket mer vanligt förkommande utanför buke! Bland vitt skilda människor (jobb, utbildning etc.). Jag tror inte att någon i min nära omgivning hade tänkt så, men jag hör och träffar ju betydligt fler personer än de som befinner sig i min umgängeskrets.
 
Just giftemålet och relaterade fenomen är ju fortfarande väldigt starkt normativa. Frieri, möhippor och svensexor, traditionella ceremonier osv.
Inte för alla såklart, men många människor verkar luta sig tillbaka på tradition i just giftemålsfrågan. Mer än vi gör i vissa andra sammanhang.

Vi är ju dock inte jämställda i andra aspekter heller. En vild gissning är att det finns ett samband mellan par som har traditionella frierier och de som engagerar sig i könsstereotypa processer kring föräldraledighet, ekonomi osv också.
 
Är det verkligen så vanligt här inne, menar du? Att det fortfarande förekommer en och annan hetsig jämställdhetsdiskussion ser jag ju, men i den senaste tråden som jag såg (för inte länge sedan) om frieri var det vad jag minns ingen alls som nämnde förväntningar om romantik, eller än mindre förväntningar att mannen prompt skulle fria.

Jag tycker snarare att det verkar vara mycket mer vanligt förkommande utanför buke! Bland vitt skilda människor (jobb, utbildning etc.). Jag tror inte att någon i min nära omgivning hade tänkt så, men jag hör och träffar ju betydligt fler personer än de som befinner sig i min umgängeskrets.
Vanligt, vet jag inte. Men i den mån jag ser det - förutom amerikanska filmer - så är det här. I stort sett aldrig annars.
 
Vi är ju dock inte jämställda i andra aspekter heller. En vild gissning är att det finns ett samband mellan par som har traditionella frierier och de som engagerar sig i könsstereotypa processer kring föräldraledighet, ekonomi osv också.

Min vilda gissning också.
 
Det kan du ju ... är ju inget som hindrar dig ? Men teoretiskt spelar det ju ingen roll vem som friar eller ? För antingen vill man gifta sig eller så vill man det inte.
Men det är väl smidigare att låta din partner göra det ? Det är ju nån form av kärleksförklaring att bli friad till... Att vilja få den uppskattning är väl inte konstigt att vilja ha ?

Jag tycker inte att det är märkligt att vilja ha en sådan fin kärleksförklaring eller uppskattning, det tyder ju verkligen på starka känslor att någon vill spendera resten av livet med en (eller har för avsikt att göra iaf). Men den skulle jag ju få om han säger ja ändå. Jag förväntar mig ju att han inte säger ja om han inte hyser dessa känslor för mig.
 
Jag gissar att det har något att göra med hur allt framställs i romantiska filmer m.m. Det är ju inte ovanligt att folk tänker sig att allt annat ska vara som i sådana filmer. I de nyare filmerna är det ju sällan hemmafruar och kvinnor som blir bortgifta det handlar om, utan det är trots allt så att kvinnorna jobbar och är självständiga, men så hittar de någon man, allt blir tokromantiskt och så firar han.

Nu påstår jag inte att alla vill leva som i filmer, men trots allt så påverkar tex film hur normer ser ut och om alla filmer alltid framhåller att det är män som friar, då blir det nog lätt att det fortsätter vara så.
 
Just att vi anar ett sådant mönster, ger ju god anledning att ta ett seriöst tag i frågan i händelse av att någon skulle fria till oss, så att säga. Jag tar hellre diskussionen, även om det blir med separation som följd, över ett könsnormativt frieri än över ett könsnormativt föräldraskap.

Indeed. Om man nu ska dra en anekdot kring detta så diskuterar och planerar jag och sambon giftemål, utan att någon av oss traditionsenligt har friat.
 
Jag hade blivit så otroligt lack om någon friat till mig, oavsett om det är goda intentioner.
Det är helt emot mina övertygelser.
 
Det med frieri handlar nog om en romantisk idé om att bli uppvaktad och att en person förtydligar sin kärlek till dig. Att den du älskar har en önskan om att dela livet med dig är ju väldigt trevligt att få höra.

Samtidigt kan det ju vara minst lika trevligt, om inte än mer att få visa dom känslorna och uttala samma önskan till sin partner. Spelar verkligen ingen roll vem som friar i min värld iaf, tycker nog inget är rätt lr fel där heller.

Dom flesta jag känner har nog diskuterat sig fram till det men att mannen sen friat ändå, lite för den där uppvaktnings delens skull. Det är ju trevligt med uppskattning.

Min man fria till mig, men han är den romantiska av oss så det känns logiskt, hade inte det helt i tankarna till trots för att vi diskuterat det lite, blev ju glad så klart :) Om vi inte nye pratat om det innan, hade det nog känns lite konstigt tror jag.

Det här med ultimatum, funderar på, om du är en person som verkligen önskar dig ett traditionellt familjeliv (lite halv osäker på vad det innebär men ändå) med barn och giftemål. Om den du är tillsammans med inte vill samma saker i livet, kanske man tänker att man inte är menade för varandra och man då testar med ett ultimatum som en sista utväg?

Har generellt svårt för att förstå kvinnor som passivt väntar på att män ska göra sig eller så och går runt och surar för det. Hade antingen gjort nått själv lr bytit ut snubben, inte bara gillat läget men samtidigt varit missnöjd.
 
Just att vi anar ett sådant mönster, ger ju god anledning att ta ett seriöst tag i frågan i händelse av att någon skulle fria till oss, så att säga. Jag tar hellre diskussionen, även om det blir med separation som följd, över ett könsnormativt frieri än över ett könsnormativt föräldraskap.

Utan tvekan. Jag ser dock inte frieriet i sig som väldigt problematiskt, förutsatt att äktenskap och andra viktiga frågor (förväntningar och jämställdhet bland annat) diskuteras igenom ändå på ett jämbördigt sätt. Men vad jag förstår så är väl det vanligaste i Sverige att man har pratat om dessa saker innan ett frieri sker, och inte så mycket en "chansning" på om motparten kommer säga ja eller inte.

Jag har en relativt ny relation och vi pratar om barn, föräldraskap, äktenskap, normer mm. och idag tog jag upp just detta med frieri. Allt det här ligger nog en bit framåt i tiden för oss, men för mig att det viktigt att prata om redan nu så jag vet om vi är på väg åt samma håll eller inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 542
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 755
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp