Bukefalos 28 år!

Män som förväntas fria

Det är väl mest att även i ett sådant fall, så blir ett könsnormativt litet skådespeleri kring frieriet för mig helt enkelt helt fel sätt att göra relation på. Jag vill inte ingå i den sortens relaterande. Förutom att frågan behöver stötas och blötas lite mer än tex om vi ska gå på bio imorgon, så vill jag att vi pratar om det så att säga på samma sätt. Båda kollar av att båda är på samma linje, och sedan projekteras det av den ena eller båda efter överenskommelse, typ.

Jag menar alltså ett frieri som kan ske utav kvinnan också. Ett frieri från någon part.

Men, jag tänker att även på det viset som du beskriver det, att det är någonting som diskuteras fram, så måste ju någon vara den som tar upp frågan? Såvida man inte skulle lyckas säga det i munnen på varandra då. Jag tänker mig att det är ju också en form av frieri, om än utan förköpta ringar och champagne?
 
Jag tror att de kvinnor som väntar på att mannen ska fria går och bär på en viss osäkerhet. Det är en norm som sitter djupt rotad i oss enda sen Barbie och Ken. Kvinnan ska vara osäker på om mannen verkligen vill ha henne.
 
Jag tror att de kvinnor som väntar på att mannen ska fria går och bär på en viss osäkerhet. Det är en norm som sitter djupt rotad i oss enda sen Barbie och Ken. Kvinnan ska vara osäker på om mannen verkligen vill ha henne.

Jag har kommit på mig själv med liknande dumma tankar. Att om jag friar och han säger ja, hur vet jag att han VERKLIGEN VILL gifta sig med mig då? Hur urbota dumt får man tänka för att vara en annars ganska vettig kvinna. Det är fascinerande hur vissa normer sitter så djupt rotade att man tappar skallen helt.
 
Jag har kommit på mig själv med liknande dumma tankar. Att om jag friar och han säger ja, hur vet jag att han VERKLIGEN VILL gifta sig med mig då? Hur urbota dumt får man tänka för att vara en annars ganska vettig kvinna. Det är fascinerande hur vissa normer sitter så djupt rotade att man tappar skallen helt.
Är det verkligen normer och inte bara helt mänsklig oro/undrande?
 
Jag har kommit på mig själv med liknande dumma tankar. Att om jag friar och han säger ja, hur vet jag att han VERKLIGEN VILL gifta sig med mig då? Hur urbota dumt får man tänka för att vara en annars ganska vettig kvinna. Det är fascinerande hur vissa normer sitter så djupt rotade att man tappar skallen helt.
Jag fattar att det kan kännas så, så har det känts för mig.
 
Jag har kommit på mig själv med liknande dumma tankar. Att om jag friar och han säger ja, hur vet jag att han VERKLIGEN VILL gifta sig med mig då? Hur urbota dumt får man tänka för att vara en annars ganska vettig kvinna. Det är fascinerande hur vissa normer sitter så djupt rotade att man tappar skallen helt.

FInns ingen logik i sådana tankar juh.
Men det är ju svårt att inte få en tår i ögat när man ser frierier på nätet.

Tycker du tex det känns konstigt att kvinnan friar i det här klippet ?
Sånt här tycker jag är finare. När det bara dom två och inte massa folk omkring.
 
Jag och min man gifte oss av rent praktiska skäl, egentligen så kände ingen av oss behovet av att vara gifta. Skulle aldrig få för mig att fria heller ha något behov av att bli friad till, känns väldigt gammelmodigt..
 
Bara de två och ett filmcrew ;)

Tänkte precis påpeka det. :D De var rätt Upppenbart inte särskilt ensamma, så särskilt clueless kan inte snubben ha varit heller.


Allmänt:
jag ser ingenting tårdrypande med frierier heller, särskilt ine sådana där megaplanerade och over the top.

Föräldrarna vet jag gjorde som många andra och helt enkelt kom överens om att det var dags sådär en bit innan första barnet. Ingen frierihistoria, det tycker jag är ganska skönt. Jag skulle inte känna igen någon av dem i någon slags hyperromantik. :)
 
Senast ändrad:
FInns ingen logik i sådana tankar juh.
Men det är ju svårt att inte få en tår i ögat när man ser frierier på nätet.

Tycker du tex det känns konstigt att kvinnan friar i det här klippet ?
Sånt här tycker jag är finare. När det bara dom två och inte massa folk omkring.

Inte konstigt alls att en kvinna friar, men personligen blir det lite kletigt med alla foton. Lite much för min egen smak.
 
Det är väl inte en fråga som får oss att stå på barrikaderna, helt enkelt. Men däremot upplever jag själv att de feministiska kvinnor jag känner och umgås med inte har lika stor tvekan att bjuda ut på dejt och betala för sig själva, så som du beskriver. Det kanske har att göra med just en viss feministisk inställning, att inställningen till det socialt normativa liksom hänger med. Jag vägrar ju själv att sätta mig i köket med de andra kvinnorna och prata barn vid sociala sammankomster där könen blir fördelade, t ex (kräks av bara tanken :wtf:). Trots att det inte ger mig någon specifik vinning, såsom med det ekonomiska.
Jag är 43 år och har aldrig varit med om att bli uppdelad efter kön vid ngn sammankomst mer än idrotten i högstadiet. I vilka sammanhang har det hänt dig? Har det varit utomlands då?

Gällande frågan så håller jag helt med, mkt märkligt att man inte bara friar om man vill gifta sig, oavsett kön menar jag :) Jag tycker ju om att uppvakta och under åren som jag dejtade hände det flera gånger att männen jag träffade aldrig fått en blomma av en tjej. Nu låter det som jag dejtat massor men det har jag inte.
har lite svårt för de där filmade frierierna, ok att man filmar till sig själv som minne men att lägga ut för allmän beskådan? Hittar man på romantiska överraskningar för sin partner eller för att få höra hur fantastisk man är av alla andra?
 
Ja, näe. precis. Det hade ju räckt med att hon fria på hans favoritställe, absolut :).

Men visst är det fint med kärlek! Jag kan också bli tårögd av frierier, och har ingenting emot att något är traditionellt eller gammalmodigt. Eller att det är lite hemlighetsmakeri och överraskningar i en relation, såvida man känner varandra och vet vad som uppskattas och inte. Det jag ställer mig emot är när traditionen blir på bekostnad av något, som i det här fallet något så viktigt som jämställdhet.
 
Jag är 43 år och har aldrig varit med om att bli uppdelad efter kön vid ngn sammankomst mer än idrotten i högstadiet. I vilka sammanhang har det hänt dig? Har det varit utomlands då?

Gällande frågan så håller jag helt med, mkt märkligt att man inte bara friar om man vill gifta sig, oavsett kön menar jag :) Jag tycker ju om att uppvakta och under åren som jag dejtade hände det flera gånger att männen jag träffade aldrig fått en blomma av en tjej. Nu låter det som jag dejtat massor men det har jag inte.
har lite svårt för de där filmade frierierna, ok att man filmar till sig själv som minne men att lägga ut för allmän beskådan? Hittar man på romantiska överraskningar för sin partner eller för att få höra hur fantastisk man är av alla andra?

Jag kan förstå fenomenet att man vill dela med sig av roliga saker i sitt liv. Delad glädje är dubbel glädje osv. så det är väl sprunget ur det. Men med det sagt så är det vissa saker som jag tycker är way för intimt för att de ska leta sig ut på sociala medier. Ett frieri exempelvis.
 
Men visst är det fint med kärlek! Jag kan också bli tårögd av frierier, och har ingenting emot att något är traditionellt eller gammalmodigt. Eller att det är lite hemlighetsmakeri och överraskningar i en relation, såvida man känner varandra och vet vad som uppskattas och inte. Det jag ställer mig emot är när traditionen blir på bekostnad av något, som i det här fallet något så viktigt som jämställdhet.
Ja, visst är det fint med kärlek ! :)
Fast även om det ligger någon form av förväntning på att det är mannen som ska fria. Så finns det ju inget som hindrar att kvinnan gör det ? Normer går att bryta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 933
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp