Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

golden_tinka

Trådstartare
Fick order från veterinären idag att helt sluta med pellets, då kaninen efter senaste antibiotika kuren blivit dålig i magen.:(
Grönsaker får han sen tidigare både morgon och kväll, broccoli, gurka, morot, spenat, rädisor, kål, sallad, äpple, paprika, rotfrukt, persilja mm
Självklart alltid tillgång till hö och vatten.;)
Hur vet man att näringsbehovet uppfylls, och finns det nån mini mängd eller max mängd på hur mycket grönsaker man ska ge?
Nåt utöver kål som är extra bra för magen?
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Fick order från veterinären idag att helt sluta med pellets, då kaninen efter senaste antibiotika kuren blivit dålig i magen.:(
Grönsaker får han sen tidigare både morgon och kväll, broccoli, gurka, morot, spenat, rädisor, kål, sallad, äpple, paprika, rotfrukt, persilja mm
Självklart alltid tillgång till hö och vatten.;)
Hur vet man att näringsbehovet uppfylls, och finns det nån mini mängd eller max mängd på hur mycket grönsaker man ska ge?
Nåt utöver kål som är extra bra för magen?

Vad jag vet så är kål INTE bra för kaninens mage, åtminstonde inte vitkål. Liiiten mängd går bra, men det är gasbildande, vilket inte är bra eftersom kaniner inte kan prutta.
Maxmängden är nog när man ser att kaninen blir dålig i magen.
Minimi-mängd vet jag inte om det finns någon.
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Vad jag har lärt mig tidigare är också att för mycket kål bildar gaser, men veterinären sa idag att det skulle vara bra för hans mage...:confused:
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Tycker att det där med kålen låter jättemärkligt, men om veterinären säger så får du väl lite på det, även om jag avstått kålen och nöjt mig med andra grönsaker. Har kaninen fri tillgång till hö och får blandade grönsaker/frukter dagligen har jag svårt att se att inte näringsbehovet uppfylls.
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Ok, tack för det!
Tyckte också att det var märkligt, men det känns som om han kan kaniner bra så man får väl lita på det!;)
Några större mängder vågar jag ändå inte ge honom....:smirk:
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Vitamintillskott i vattnet kanske vore någonting?
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

har gett han lite av det, men bytte sedan till att ge han tabletter med vitaminer, känns som man har bättre koll då!
men tack för tipset!;)
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Tja!

Din kost till kanin lätt ganska bra! Jag håller med dom andra om kållet. Men prova med mera olika frukter och grönsaker. Ge honom rått frukter det är bra för tänderna och ja du får skifta. Men håll dig inte till bara några sorter grönsaker/frukter utan variera. Ett bra sätt att stabillesera magen är att ge grenar,barken på grenen är bra för magen. Se till att han har kalk,salt och du kan ge honom vitamin till skott. Man brukar säga att en full vuxen kanin ska ha 2-3 dl färsk frukt och grönsaker varje dag.

MVH Busan_123
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Jag har alltid fått rådet att om kaninen är dålig i magen ska man inte ge NÅGOT annat än hö och vatten!

De klarar sig på det ett tag, i alla fall om det är skapligt hö.
Grönsaker har aldrig någon rekommenderat, det låter bakfram... :crazy: Och absolut inte kål!

Men man får la hoppas att vetten vet vad h*n pratar om...
 
Sv: Mängd grönsaker för att uppfylla näringsbehovet?

Grönsaker har aldrig någon rekommenderat, det låter bakfram... :crazy: Och absolut inte kål!

Neej, för kål ska man väl vara ytterst försiktig även när det gäller kaniner som är stabila i magen? Låter då väldigt knepigt att ge det till en kanin som redan är dålig i magen.. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Kilauea
·
Däggdjur Mina 2 marsvin äter som galningar, har jag märkt nu när jag har en kanin och jämföra med. Hur ska jag bäst banta dom? Den ena börjar bli...
Svar
6
· Visningar
2 152
Senast: CalaCherie
·
Däggdjur Har nyligen tagit över en kanin som inte haft det särskilt bra. Han har bara fått sitta i sin smutsiga bur och det kan inte vara varje...
Svar
4
· Visningar
3 032
Senast: joanna55
·
R
Däggdjur Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad...
2
Svar
27
· Visningar
4 567
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp