Kanin som är väldigt tunn och inte vill äta hö!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har nyligen tagit över en kanin som inte haft det särskilt bra. Han har bara fått sitta i sin smutsiga bur och det kan inte vara varje dag han fått mat heller för han är otroligt mager. Jag ser utan problem ryggraden och revbenen...

Han får fri tillgång på hö av bra kvalité men vill inte äta det av någon anledning.
Pellets, grönsaker och gräs äter han dock med god aptit och tänderna ser(i mina ögon)normala ut så jag tror inte det är där problemet ligger. Om tänderna var för långa för att äta hö med skulle han väl inte äta pellets/grönsaker/knäckebröd?
Men vad kan det vara?
Jag har bytt ut höet varje dag för att han ska ha fräscht att äta men det hjälper inte heller...

Avföringen ser normal ut och är i normal mängd.


Det är en trevlig kanin i övrigt, lite skygg om man rör sig hastigt eller låter mycket men är man själv lugn kommer han snabbt fram och vill bli klappad.

Egentligen har jag inte råd med en kanin till men jag kunde inte låta honom bara sitta där...Han ska omplaceras så fort som möjligt men vad kan jag göra till dess?

En annan undran; det är helt klart en liten hanne men det saknas helt pungkulor. Enligt förra ägaren som haft honom sen liten unge så är han inte kastrerad men vart har då kulorna tagit vägen?:confused:
 
Sv: Kanin som är väldigt tunn och inte vill äta hö!

Det kan vara kindtänderna som spökar, eller så får han helt enkelt för mycket av den godare maten och ratar därför höet. Kindtänderna brukar det behövas ett veterinärbesök för att kontrollera för de sitter för långt in för att se själv.

På en kanin i normalt hull är det bästa att ta bort all mat utom höet och vänta ut den (dock inte för länge, men de allra flesta börjar äta hö rätt fort då).
Men om kaninen är så extremt mager låter det inte som någon bra idé. Så länge han är fin i magen skulle jag fortsätta med kraftfoder och grönsaker också men fortsätta erbjuda hö. Ge gärna grenar också.
 
Sv: Kanin som är väldigt tunn och inte vill äta hö!

Tack för ett bra svar!

Under kvällen igår såg jag att han pillade i sig lite hö, bara några få små strån men det är bättre än innan iallafall. Kollade även till honom i nättras och då åt han lite hö med.

Jag är lite osäker på hur mycket mat jag vågar ge honom med tanke på att han förmodligen fått vara hungrig ganska länge.
Har haft honom här i nästan en vecka och han har fått ca 0,5 dl pellets morgon och kväll+små bitar av morot och äpple då det var vad jag hade hemma just nu.
Vågar jag öka på pelletsen och/eller grönsakerna mer?
Är lite orolig att hans mage ska bli dålig om jag ger för mycket för fort.

Vilka grönsaker är bäst att ge? Min andra får ju ganska varierat men så är han ju frisk och i normalt hull så det blir ju lite skillnad...

Grenar har han redan, för tillfället av äppelträd. Hur länge vågar man ge björk? Den börjar väl producera nåt giftigt ämne under höst/vinter eller är det våren?


Jag ser iaf att kaninen lagt på sig en smula och han är otroligt mysig att hantera. Satt i soffan med mig en stund igår och ville hela tiden upp i knäet. Kommer nog inte bli särskilt svårt att hitta nån som vill ha honom sen:)
 
Sv: Kanin som är väldigt tunn och inte vill äta hö!

Jag tycker du ska boka tid hos en veterinär som får kolla kindtänderna på honom!

Jag har själv tagit en kanin som var, inte mager, men under normalhull. Han fick fri tillgång på hö, samt äpple och morot.
Detta i kombination med öppen bur dagtid (tillgång till att skutta runt i lägenheten alltså) gjorde att han rätt fort gick upp i vikt.

Angående testiklarna så kan kaniner dra upp dem om de känner sig stressade. Min kanin hade inga testiklar första gången jag tittade, dock tyckte jag att det såg ut som en hane precis som du tycker om din.
När han sedan vant sig mer vid hanteringen så slappnade han av och då trillade de på plats igen :D (fast nu är han ett par testiklar fattigare ändå).
 
Senast ändrad:
Sv: Kanin som är väldigt tunn och inte vill äta hö!

Bra gjort av dig som tog dig an den lilla killen! Så hade jag också gjort - och har gjort, men det är en annan historia. En av mina två kaniner äter inte heller hö som jag kan se, i så fall ett strå om dagen. Han mår bra och allt är normalt annars. Gör ett uppehåll på ett par dagar eller en vecka. Du kan testa att blöta höet. Åt han hö på tidigare stället? Eller får man kanske inte ärligt svar av en som misskött sin kanin ... Jag vet en kanin (den jag omhändertog) som inte fick hö under 8 år men hon blev 9 år i alla fall!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 738
Hundhälsa Hej! Är helt ny här inne och helt ny som hundägare! Jag har ett problem med min valp på 5 månader som inte kan låta bli och äta andras...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Alandia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp