Mängden avmaskningsmedel har halverats

Vet många som lyckas få medel av veterinärer utan träckprov...

Men bra att det blir bätttre! :)
Det är jättebra att det blir bättre. Jag tror (hoppas) även att antalet veterinärer som skriver ut utan träckprov minskar hela tiden.

Mitt förra stall var ett sånt där det inte gjordes träckprov för att stallägaren hade någon kontakt som skrev ut åt alla hästar men sen helt plötsligt fick hen inte längre recept. Den kontakten kanske har fått en tillsägelse eller nåt..?

Fast samtidigt, när jag letade ny stallplats förra året var det vanligast att de sa att alla hästar avmaskas vår och höst för att 'träckprov är så osäkert' och de hade någon som skrev ut.
 
Det är jättebra att det blir bättre. Jag tror (hoppas) även att antalet veterinärer som skriver ut utan träckprov minskar hela tiden.

Mitt förra stall var ett sånt där det inte gjordes träckprov för att stallägaren hade någon kontakt som skrev ut åt alla hästar men sen helt plötsligt fick hen inte längre recept. Den kontakten kanske har fått en tillsägelse eller nåt..?

Fast samtidigt, när jag letade ny stallplats förra året var det vanligast att de sa att alla hästar avmaskas vår och höst för att 'träckprov är så osäkert' och de hade någon som skrev ut.

Har samma erfarenhet och ibland vet jag ju vilken veterinär det är.
Men förra stallet hade jag tur att vi va fler som sa emot stallägaren att bara avmaska alla (hon erbjöd sig o göra de på alla o så skulle man swisha henne) och det var intressant att se vilka som hade o inte.
Min hade under 100 så hon avmaskdes inte alls.
 
Har samma erfarenhet och ibland vet jag ju vilken veterinär det är.
Men förra stallet hade jag tur att vi va fler som sa emot stallägaren att bara avmaska alla (hon erbjöd sig o göra de på alla o så skulle man swisha henne) och det var intressant att se vilka som hade o inte.
Min hade under 100 så hon avmaskdes inte alls.
Bra ni stod på er! Det gäller att bryta de gamla "traditionerna" och anpassa sig. Jag sa också ifrån när förra stallchefen ville avmaska på rutin, tycker det är riktigt obehagligt med växande resistensen. :( Tycker också det är intressant att se vad för resultat träckprovet ger och hur man kan påverka parasittrycket, så fort vi har haft mindre hage och/eller mockat mindre tycker jag det märks att det ökar på proverna.
 
Bra ni stod på er! Det gäller att bryta de gamla "traditionerna" och anpassa sig. Jag sa också ifrån när förra stallchefen ville avmaska på rutin, tycker det är riktigt obehagligt med växande resistensen. :( Tycker också det är intressant att se vad för resultat träckprovet ger och hur man kan påverka parasittrycket, så fort vi har haft mindre hage och/eller mockat mindre tycker jag det märks att det ökar på proverna.

Hade en valack i ett stall som de inte fick bort maskarna på :( han va alltid väldigt rund om magen, känslig (kolik) och svår att hålla i vikt.
 
Det går åt rätt håll! I vårt stall gör alla träckprov samtidigt och så avmaskar vi de som behöver det.

I USA vet jag att det är (skrämmande) vanligt att avmaska lika ofta som man skor (!!). Helt vansinnigt men de tycker att vi är galningarna. ”Man gör ju ett schema och varierar preparaten”. Blir på riktigt rädd. De kan köpa det över disk helt utan recept.
 
Det går åt rätt håll! I vårt stall gör alla träckprov samtidigt och så avmaskar vi de som behöver det.

I USA vet jag att det är (skrämmande) vanligt att avmaska lika ofta som man skor (!!). Helt vansinnigt men de tycker att vi är galningarna. ”Man gör ju ett schema och varierar preparaten”. Blir på riktigt rädd. De kan köpa det över disk helt utan recept.
Har hört om stall i Sverige gjorde på liknande sätt innan preparaten blev receptbelagda
 
Det är så märkligt att människor är räddare för mask än för resistens. En bekant till mig tyckte att det var ”äckligt” att hästar har mask och avmaskade därför. (Så småningom slutade hennes veterinär att skriva ut recept hur som helst och då började också hon testa.)

Det är verkligen helt obegripligt. Det vore ju som att vi skulle peta i oss antibiotika för att ta död på alla bakterier inom oss... :cautious:
 
Det är hög tid att ta träckprov och avmaska. Sedan receptkrav på avmaskningsmedel infördes år 2008 har mängden som används halverats. Det kan ha påverkat resistensen, enligt en forskningsrapport.
Vadå hög tid. Vi har 50 cm snö och minusgrader. Släpper på bete tidigast i mitten på juni här i norr..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 381
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 124
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp