Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det långt ifrån ämnet men min erfarenhet vid nya sexuella kontakter (oavsett om de blir av eller inte) är att jag skyddar mig. Jag vill att mannen använder kondom som skydd mot sjukdomar.

Generellt vill männen inte ha kondom och många verkar utgå från att jag skyddar mig, utan att ens fråga. Annars är frågan ofta; Du har väl skydd?

En enda har utan någon diskussion plockat fram kondom. En var steriliserad så ur ett inte skaffa barn perspektiv tog han i alla fall ansvar. Det värsta var nog när jag påpekade att jag vill att han använder kondom ändå lite senare när vi ska ha penetrerande sex "glömmer" att ta på den och sen har noll förståelse för att jag blir sur.
 
Det värsta var nog när jag påpekade att jag vill att han använder kondom ändå lite senare när vi ska ha penetrerande sex "glömmer" att ta på den och sen har noll förståelse för att jag blir sur.

Nu sa jag förvisso precis att ämnet är off topic och orelevant, men i detta måste jag ändå fråga - handlar inte detta om dålig kommunikation mellan dig och mannen ifråga? Om ni inte är överens om användandet av skydd mot sjukdom eller graviditetsrisk, varför låter man det då gå så långt som till penetrerande sex? Och är det ändå inte till syvende och sist en fråga om personligt tagna beslut snarare än om mannens könsroll och uppenbarligen då i ditt scenario - din roll och ditt eget ansvar för vem och vad för slags sex du har med just den här mannen?
 
Mest är bortförklaringar? Jag ser inte varför de skulle ljuga om det. Ställningarna kan genomföras men inte nödvändigtvis vara "lika bra" eller "särskilt bra alls".

Själv ser jag många anledningar till lögn. Som sagt, 50+ sexpartners och har inte upplevt något bekymmer med kondomanvändning. Däremot hört en och annan bortförklaring. Men sen visade det sig att det tydligen går ändå, om sexet riskerar utebli istället.
 
Själv ser jag många anledningar till lögn. Som sagt, 50+ sexpartners och har inte upplevt något bekymmer med kondomanvändning. Däremot hört en och annan bortförklaring. Men sen visade det sig att det tydligen går ändå, om sexet riskerar utebli istället.
Så de skulle ljuga för mig bara för att du ser anledningar? Vilka då om man får fråga? Känns ganska magstarkt att anklaga mina vänner för att ljuga för mig.
 
Så de skulle ljuga för mig bara för att du ser anledningar? Vilka då om man får fråga? Känns ganska magstarkt att anklaga mina vänner för att ljuga för mig.
Jag tror dina kompisar. Vissa ställningar känns ju mindre(mindre friktion). Detta förstärks av kondom.
 
Nu sa jag förvisso precis att ämnet är off topic och orelevant, men i detta måste jag ändå fråga - handlar inte detta om dålig kommunikation mellan dig och mannen ifråga? Om ni inte är överens om användandet av skydd mot sjukdom eller graviditetsrisk, varför låter man det då gå så långt som till penetrerande sex? Och är det ändå inte till syvende och sist en fråga om personligt tagna beslut snarare än om mannens könsroll och uppenbarligen då i ditt scenario - din roll och ditt eget ansvar för vem och vad för slags sex du har med just den här mannen?
Du menar att jag skulle utgått från att han ljuger om sin vilja att använda kondom? Eller tvingar honom att ta på den en kvart innan för att visa god vilja? Om det finns tjejer som ljuger om sitt skydd är det också dålig kommunikation? Någon risk för graviditet fanns inte eftersom jag tar eget ansvar för den delen.
 
Senast ändrad:
Jag tror dina kompisar. Vissa ställningar känns ju mindre(mindre friktion). Detta förstärks av kondom.
Det finns ju typ två tusen sexställningar, tjugo fingrar och två tungor inblandade.
Så omöjligt att få till bra sex med kondom är det ju inte.

Jag provade ett par olika kvinnliga kondomer när de kom på nittiotalet och den designen lämnade en del att önska tyvärr.
Men hellre det än oskyddat sex.
Och hormoner är ingen större hit. Migränanfall, ökad ångest, mens månader i sträck (har testat p- piller, pspruta,pring) är liksom betydligt mer avtöndande än Lite kondomfumlande.(varför gör dom paketen så hala när de ändå ofta hanteras med våta händer?!)
 
Det går att få till väldigt bra sex även med kondom och de använder kondom som det är nu och det fungerar bra bara att de själva känner att det inte är helt optimalt och gärna skulle prova alternativ om det fanns :)
 
Det går att få till väldigt bra sex även med kondom och de använder kondom som det är nu och det fungerar bra bara att de själva känner att det inte är helt optimalt och gärna skulle prova alternativ om det fanns :)
Alltså jag tycker givetvis att det är rimligt att män har flera olika preventivmedel. De får gärna driva den kampen!

Men jag kan inte se det rimliga i att kvinnor en masse äter hormoner som påverkar kroppen 24/7 för att några killar tycker det bökigt med kondom.

Vill man ha hormonella pmedel så är det ett eget val. Men det ska inte tas för givet att det är kvinnans skyldifhet att skydda sig, vilket jag upplevde att det gjordes i min ungdom...
 
Alltså jag tycker givetvis att det är rimligt att män har flera olika preventivmedel. De får gärna driva den kampen!

Men jag kan inte se det rimliga i att kvinnor en masse äter hormoner som påverkar kroppen 24/7 för att några killar tycker det bökigt med kondom.

Vill man ha hormonella pmedel så är det ett eget val. Men det ska inte tas för givet att det är kvinnans skyldifhet att skydda sig, vilket jag upplevde att det gjordes i min ungdom...

Jag upplever att det fortfarande (generellt i samhället) är kvinnans skyldighet att skydda sig och att det blir obekvämt och protester när minsta ansvar faller tillbaka på männen.
Ser också jättegärna en förändring! :up:
 
Alltså jag tycker givetvis att det är rimligt att män har flera olika preventivmedel. De får gärna driva den kampen!

Men jag kan inte se det rimliga i att kvinnor en masse äter hormoner som påverkar kroppen 24/7 för att några killar tycker det bökigt med kondom.

Vill man ha hormonella pmedel så är det ett eget val. Men det ska inte tas för givet att det är kvinnans skyldifhet att skydda sig, vilket jag upplevde att det gjordes i min ungdom...
Självklart ska man inte tvinga på andra hormoner för att man själv ska slippa och det är väl därför de vill kunna ha det alternativet för att kunna göra det valet själva istället för att det ansvaret indirekt ska hamna på kvinnan :)
 
Sedan, för att återknyta till trådstarten - innebär verkligen den reducerade fertiliteten bland män färre barn? Behöver vi verkligen så många pigga spermier för att befrukta ägg?
Jag menar, bland alla par jag känner i min generation är inga (såvitt jag vet) ofrivilligt barnlösa... faktum är att inga är frivilligt barnfria heller. De allra flesta är av västeuropeiskt ursprung och jag upplever att det sprutar barn åt både höger och vänster. På gott och på ont.
 
Självklart ska man inte tvinga på andra hormoner för att man själv ska slippa och det är väl därför de vill kunna ha det alternativet för att kunna göra det valet själva istället för att det ansvaret indirekt ska hamna på kvinnan :)

Fast vill de verkligen det, är väl frågan?
 
Sedan, för att återknyta till trådstarten - innebär verkligen den reducerade fertiliteten bland män färre barn? Behöver vi verkligen så många pigga spermier för att befrukta ägg?
Jag menar, bland alla par jag känner i min generation är inga (såvitt jag vet) ofrivilligt barnlösa... faktum är att inga är frivilligt barnfria heller. De allra flesta är av västeuropeiskt ursprung och jag upplever att det sprutar barn åt både höger och vänster. På gott och på ont.
Jag har tyvärr inte samma erfarenhet. Jag har flera par som jag vet antingen är ofrivilligt barnlösa eller fick göra IVF. Men det är något som många inte orkar prata högt om.
 
Självklart ska man inte tvinga på andra hormoner för att man själv ska slippa och det är väl därför de vill kunna ha det alternativet för att kunna göra det valet själva istället för att det ansvaret indirekt ska hamna på kvinnan :)
Det är ju INGEN i tråden som varit emot ppiller för män vad jag kan se. Tvärtom.
Däremot åsikten om att det bör vara männen som driver frågan. Det är ju inte så att männen är missgynnade underdogs i annan medicinsk forskning direkt....
Jag har viktigare saker att slåss för, som att folk försöker nagga på aborträtten till exempel.

Tramset om att det är sååå jobbigt med kondom lackar jag dock ur på. Omoget och fantasilöst gnäll, finns inte en chans att jag skulle ligga med någon sådan manbaby i dagsläget hur desperat jag än skulle bli.
 
De använder kondom nu för att de inte tycker att kvinnor ska känna sig pressade att använda hormoner så ja det antar jag att de vill eftersom de även uttrycker det eller vad menar du?

Fast det är ju ofta kvinnan som promtar på eller tar initiativet till kondom.
Jag tror att när en man går med på det har det mycket lite att göra med att de tycker att kvinnor tar för mycket hormoner faktiskt, om jag ska vara krass.
 
@stjarnhimmel hde ju rätt talande statistik. ungefär var femte man kan Tänka sig att prova p-piller...
Ok men var femte är betydligt fler än att mina vänner antagligen lager och inte menar vad de säger. Jag har aldrig sagt att alla eller de flesta hellre skulle vilja ta piller bara att det existerar. Jag drar inte slutsatser bortom de erfarenheter jag själv har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp