Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, men ska vi utesluta det för att ingen har länkat det ?
Du får ju tro vad du vill. För mig känns det som en konstig teori och jag ser inga poänger i att spekulera kring märkliga teorier.
Men du kan ju göra en sökning och se om du hittar ngn forskning som stödjer din teori?
Fast det vi ska komma ihåg är ju att även det här handlar om spekulationer. Man tror att orsakerna kan vara miljögifter eller läkemedel eller vadduvill.
Men man vet inte.
Eftersom det är observationer och inte interventioner som ligger till grund för det hela så det är vanskligt att dra slutsatser om kausalsamband - precis som du mycket riktigt påpekade för @Hero .

Det verkar dock rimligare att tro på miljöfaktorer än psykologiska faktorer (förutom min spekulation kring hormoner med jämförelse-exemplet kvinnor och mensrubbningar) som orsak till försämrad spermie-kvalitet.
Absolut, håller med dig.
 
Äh, fåna dig inte. Vår diskussion började när jag svarade på ett inlägg där du kopplade ihop sjunkande spermiekvalité med hur mannens roll i samhället har förändrats eftersom de båda ska skett över samma tid. Och jag berättade för dig att man inte kan göra den kopplingen.
Ovasett vad du har berättat har jag inte sett något som kan utesluta teorin heller.
 
Äh, fåna dig inte. Vår diskussion började när jag svarade på ett inlägg där du kopplade ihop sjunkande spermiekvalité med hur mannens roll i samhället har förändrats eftersom de båda ska skett över samma tid. Och jag berättade för dig att man inte kan göra den kopplingen.

Jag håller - än en gång - med i sak. Antagligen finns det ingen koppling.

Men vad är det som gör att du omedelbart förkastar tanken på att spermiekvaliteten skulle kunna påverkas av psykiska faktorer (analogt med hormonell påverkan på kvinnans reproduktion vid exempelvis depression eller stress)?
För du uttrycker dig på ett väldigt säkert sätt, att man inte kan göra kopplingen. Då tänker jag att du bör ha bevis på motsatsen? :)
(och nej, jag försöker inte vara sarkastisk, vi diskuterar ju inte att männen helt slutat producera spermier, vi diskuterar en sjunkande kvalitet där man de facto inte har svaret på orsaken)
 
Du får ju tro vad du vill. För mig känns det som en konstig teori och jag ser inga poänger i att spekulera kring märkliga teorier.
Men du kan ju göra en sökning och se om du hittar ngn forskning som stödjer din teori?

Absolut, håller med dig.

Jag undrar om en sån forskning skulle få forskningsstöd. För vi får väl inte kritisera något som har med feminism att göra ?
Så jag tror det är dåligt med forskning där... Ingen idé att söka.
 
Alltså, om patriarkatet ännu inte gjort kvinnor infertila så är det ju föga troligt att mäns fertilitet skulle påverkas av "social och kulturell kastration". Teorin om fler homosexuella tänker jag inte ens uttala mig om.

/Med den feministiska fanan högt.










Nej men ärligt talat hörrni. Man blir ju mörkrädd av flertalet inlägg.
 
Ovasett vad du har berättat har jag inte sett något som kan utesluta teorin heller.

Det finns flera teorier, ja... men ska man applicera ett vetenskapligt tänk är somliga teorier troligare än andra. Att förändring av könsrollerna skulle orsaka sämre spermiekvalité är en tämligen svag teori. Att miljögifter (eller iaf ämnen som hamnat på fel ställen) skulle vara orsaken är rent vetenskapligt en betydligt starkare teori. Sedan behöver det inte vara en teori som stämmer, det kan vara en kombination.

Det kan mycket väl vara aliens som orsakat det också men den teorin är ännu svagare än könsrollsteorin. Det jag vill få fram är att även om det finns flera teorier varför något är som det är så är inte alla de teorierna likvärdiga. Grundkurs 1A i vetenskap helt enkelt. Jag jobbar inom något där det mesta bygger på teorier för det är enormt svårt att utföra experiment för att undersöka processerna. Vi lärde oss tidigt under utbildningen att utvärdera olika teorier.
 
Jag skrev mitt inlägg eftersom du kände dig nödgad till att lägga till slarvig till mitt snabbt. Det var onödigt av mig men det var faktiskt ditt inlägg också om vi ska vara så.

Borde väl tas via pm, men tycker du att det är nödvändigt att formulera dig oförskämt och sarkastiskt gentemot dem du inte håller med?

Det blir ju lite dumt när du blir så sarkastisk, särskilt i en situation där du faktiskt inte har rätt i din invändning.
Jag insåg, efter att jag tryckt "gilla" att det antagligen inte var en ärligt menad ursäkt från din sida utan antagligen ytterligare en sarkasm.
Jättesynd, för diskussionen skulle kunna vara intressant om vi - även @Hero kunde försöka hålla ett mer sakligt tonfall.

@Hero trist att du försöker slänga en bitter känga mot feminismen i ditt inlägg kring sannolikheten att få forskningsanslag.
Jag tror nämligen att det skulle vara fullt möjligt att få anslag för att forska kring eventuell hormonell påverkan som orsak till försämrad spermiekvalitet.
Och att man, om man kunde hitta sådan hormonell påverkan, mycket väl kunde tänka sig att försöka forska kring olika orsaker kring hormonell påverkan.
Jag har inte koll på vilka typer av provtagningar man har tillgång till när det gäller mätning av hormon-nivåer: jag skulle tänka mig att man inte får napp om man använder "normala kliniska tester" gällande män och spermier, precis som man normalt sett inte kan se fel i kliniska tester när det gäller kvinnor, stress och mensrubbningar.
 
@kryddelydd Jag sa bara emot kopplingen att det kan vara ett alternativ Eftersom de båda hänt samtidigt. Det håller du ju med om själv? Det var jag som påpekade korrelation och kausalitet genom att ge ett exempel.

Jag kan absolut tänka mig att både sperma- och äggkvalité kan hänga ihop med bland annat stress, teknik, livsstilsfaktorer och miljöfaktorer. Jag har inte sagt något annat.
 
Borde väl tas via pm, men tycker du att det är nödvändigt att formulera dig oförskämt och sarkastiskt gentemot dem du inte håller med?

Men va? Alltså, det enda uppriktigt sarkastiska jag skrivit i den här tråden var till dig när du kände dig tvingad att påpeka att jag var slarvig också. Och det har jag redan skrivit ett inlägg om.

Vad menar du ens med ytterligare sarkasm? Inlägget du gillade är det enda sarkastiska jag skrivit här i tråden.
 
Alltså, om patriarkatet ännu inte gjort kvinnor infertila så är det ju föga troligt att mäns fertilitet skulle påverkas av "social och kulturell kastration". Teorin om fler homosexuella tänker jag inte ens uttala mig om.

/Med den feministiska fanan högt.










Nej men ärligt talat hörrni. Man blir ju mörkrädd av flertalet inlägg.

Får ta disken och dammsugningen idag då så karln inte förlorar fler spermier :meh:
 
Jag undrar om en sån forskning skulle få forskningsstöd. För vi får väl inte kritisera något som har med feminism att göra ?
Så jag tror det är dåligt med forskning där... Ingen idé att söka.

Det är väl snarare åt andra hållet - att mycket forskning när det rör sig om manlig fertilitet och/eller preventivmedel har bromsats av ointresse från dem det handlar om. Männen.
 
@kryddelydd Jag sa bara emot kopplingen att det kan vara ett alternativ Eftersom de båda hänt samtidigt. Det håller du ju med om själv? Det var jag som påpekade korrelation och kausalitet genom att ge ett exempel.

Jag kan absolut tänka mig att både sperma- och äggkvalité kan hänga ihop med bland annat stress, teknik, livsstilsfaktorer och miljöfaktorer. Jag har inte sagt något annat.
Tänkte svara men låter bli.
Tror att du missuppfattat vad jag ifrågasatte men det kan också vara så att jag missuppfattat vad du syftade på med att kopplingen inte är möjlig.
 
Men va? Alltså, det enda uppriktigt sarkastiska jag skrivit i den här tråden var till dig när du kände dig tvingad att påpeka att jag var slarvig också. Och det har jag redan skrivit ett inlägg om.

Vad menar du ens med ytterligare sarkasm? Inlägget du gillade är det enda sarkastiska jag skrivit här i tråden.

Nej.
Läs tonfallet i ditt första svar till mig.

"men du,..." och så vidare.

Menar du att du inte försökte uppfostra mig?
Menar du att du inte på ett ganska skarpt sätt försökte dumförklara mig?
 
Tänkte svara men låter bli.
Tror att du missuppfattat vad jag ifrågasatte men det kan också vara så att jag missuppfattat vad du syftade på med att kopplingen inte är möjlig.

Kopplingen dem emellan i sig är ju naturligtvis möjlig. Det är dock inte möjligt att koppla ihop dem på ett vetenskapligt sätt bara för att de skett samtidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp