Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl snarare åt andra hållet - att mycket forskning när det rör sig om manlig fertilitet och/eller preventivmedel har bromsats av ointresse från dem det handlar om. Männen.

Det är nog sant. Varför forskar man så lite om preventivmedel för män tex?
 
Nej.
Läs tonfallet i ditt första svar till mig.

"men du,..." och så vidare.

Menar du att du inte försökte uppfostra mig?
Menar du att du inte på ett ganska skarpt sätt försökte dumförklara mig?

Det var verkligen inte min mening. Jag skrev ju att jag läste utifrån att mensen var helt borta och tänkte att du vet ju att det krävs en del för att mensen helt ska försvinna. Mitt "men du" var mer menat kollegialt, inte uppfostrande och dumförklarande. Trist att du tog det så för det var inte vad jag ville.
 
Det var verkligen inte min mening. Jag skrev ju att jag läste utifrån att mensen var helt borta och tänkte att du vet ju att det krävs en del för att mensen helt ska försvinna. Mitt "men du" var mer menat kollegialt, inte uppfostrande och dumförklarande. Trist att du tog det så för det var inte vad jag ville.

din ursäkt är accepterad.
Nej, det uppfattades verkligen inte som kollegialt utan som tämligen nedsättande och uppfostrande.
 
En gissning är att forskningen åt det hållet inte får den finansiering som krävs. Intresset finns helt enkelt inte hos målgruppen.
Därför att den typen av forskning sker i allmänhet med ett vinstsyfte. Finns det inget intresse så sker ingen forskning.

Dvs män kan fortsätta att inte ta speciellt stort ansvar för sin reproduktion.

Då är ju följdfrågan varför det inte finns nåt vinstsyfte ??
Jag tror många män skulle vara glad om det fanns alternativ till kondomen...
Läkemedelsbolagen skulle säkerligen tjäna bra på det.
 
Jag undrar om en sån forskning skulle få forskningsstöd. För vi får väl inte kritisera något som har med feminism att göra ?
Så jag tror det är dåligt med forskning där... Ingen idé att söka.
Självklart kan sån forskning få anslag.
Det ligger ju i allas intresse att finna orsaken, allmänintresset är nog stort.
Bra idé! Själv vill jag inte ha barn så ikväll tänker jag slänga på sambon en rosa frottébadrock och sätta honom framför "Hachiko" så det kommer lite förbjudna tårar ur honom också.
:rofl:
Det nya hormonfria preventivmedlet! :D
Men det finns väl kvinnliga forskare också? Varför forskar inte dom om det heller då ?
Nu är ju forskarvärlden fortfarande extremt traditionell. Män styr i forskarvärlden.
 
Då är ju följdfrågan varför det inte finns nåt vinstsyfte ??
Jag tror många män skulle vara glad om det fanns alternativ till kondomen...
Läkemedelsbolagen skulle säkerligen tjäna bra på det.

Va? Det finns ju alternativ? Allehanda p-medel för kvinnor. Därav ointresset.
Att man tar p-medel innebär ju inte per automatik att kondomen försvinner ur bilden? Könssjukdomar, you know.
 
Men det finns väl kvinnliga forskare också? Varför forskar inte dom om det heller då ?

Förmodat litet ekonomiskt intresse.
Det forskas ju ganska lite oberoende, eftersom det är dyrt att bedriva omfattande forskning.
Tyvärr är det ju så att stor del av medicinsk forskning, och det är ju medicinsk forskning vi diskuterar om vi diskuterar preventivmedel, finansieras av läkemedelsindustrin.
Och för att läkemedelsindustrin ska vara intresserad av att finansiera forskning, så måste det finnas en ordentlig potential till ekonomisk vinst.
Det måste alltså finnas en stor efterfrågan.
Antingen en "samhällsfinansierad" efterfrågan om att hälso- och sjukvårdssystem framför allt i västvärlden är intresserade av behandlingen (exempelvis behandling mot cancer) eller en privatfinansierad efterfrågan.
När det gäller privatfinansierad efterfrågan så har den ju för olika preventivmedel för kvinnor varit ganska stor: kvinnor vill kunna ha sex och ändå inte behöva bli gravida. Dessutom finns det en del andra vinster än ren familjeplanering. Olika hormonmedel kan hjälpa mot mens-problem.
När det gäller män, har det funnits väldigt lite intresse för preventivmedel.
Vi har ju kemisk kastration, förstås, men det har ju inte varit en efterfrågad metod. Man har väl ansett att biverkningarna är för besvärande. Exempelvis impotens.
Och det är klart, om man som kvinna vill ha sex så är det ju en fördel om mannen får erektion, så impotens är ju en biverkan som både män och kvinnor borde tycka är dåligt.

Det vore, självklart, intressant att finna något preventivmedel för män som gör spermierna infertila. Typ, i syntesen av spermierna. Att man får dem att bli utan ett eller annat enzym som gör dem overksamma.
Och om medlet då griper in i spermiesyntesen så skulle det ju gå relativt fort att få bort effekten av manligt preventivmedel när mannen slutar ta preparatet.
En kvinna som stått på hormonell antikonception, förutom minipiller, kan ju ha kvar sin hormonella påverkan i ganska många månader efter avslutad behandling, åtminstone gällande kombinations-p-piller. När det gäller p-stav så går ju effekten ur rätt snabbt när man avlägsnar den, samma sak med hormonspiral. P-sprutans effekt kan man ju inte avbryta på något enkelt sätt utan där får man ju vänta ut effekten.
 
Med det resonemanget borde ju kvinnor vara infertila i länder som typ Saudiarabien. Snacka om kulturella påtryckningar och stressfaktorer!

Men ja, stackars västerländska män som tvingas ta ansvar för sina handlingar och tänka på hur de beter sig. Vilken frustration att inte få ge uttryck för Manligheten! Tänk att de är så socialt förtryckta att till och med deras spermier dör. :(
Men du förstår väl att det är naturligt att kvinnor förtrycks, så med mer förtryck blir det fler barn.

Och självklart menar jag inte det jag skrev nyss.
 
Det finns ju redan alternativ till kondom eftersom kvinnorna skyddar sig.
Män behöver inte utsätta sig för hormonella preventivmedel. Kvinnan gör det ju redan.

Ja, men kan man vara säker på det då ? Kvinnan kanske har slarvat...
Skulle du lita på att en man tagit sina piller om det fanns några ?
 
Ja, men kan man vara säker på det då ? Kvinnan kanske har slarvat...
Skulle du lita på att en man tagit sina piller om det fanns några ?

Jag tycker att du har en viktig poäng i att männen också ska ta ansvar för prevention.

edit: fast det är en intressant svängning i tråden; från att det kan vara problematiskt att mäns fertilitet minskar (eventuellt; åtminstone sjunkande spermiekvalitet) till att vilja utveckla preventivmedel för män.
 
Vad gäller preventivmetoder... jag vet flera män som inte vill ha barn (eller inte fler barn) men absolut blåvägrar sterilisera sig men gärna ser att deras partner gör det. För mig är det en gräslig dubbelmoral.
Sen finns det ju kvinnor som medvetet inte skyddar sig och sen inte vill göra abort trots att mannen ej vill ha barn. Dubbelmoral finns ju överallt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp