Bukefalos 28 år!

Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är också dumt att lyfta fram en teori som det inte finns stöd för alls när det finns många andra förklaringar som är mer troliga.

Men jag är inte inläst på det här forskningsfältet. Kanske finns det gott om väl belagda teorier.

Kanske finns fler mer troliga orsaker. Men finns det någon förklaring som är fastställd då ?
 
Först undrar jag om det verkligen är säkerställt att mäns fertilitet sjunker? Hur vet man det?
Har man under många många års tid samlat in sperma och testat?

Huruvida mäns verkliga fertilitet sjunker är det väl svårt att uttala sig om.
Det man har mätt, som också är med i trådstarten, handlar ju om att man faktiskt kunnat konstatera att spermiekvaliteten blivit sämre.
Om det även lett till nedsatt fertilitet är ju väldigt svårt att veta, eftersom det pågår en hel del familjeplanering.
Man skaffar ganska få barn per vuxen individ i Sverige (förutom i vissa grupper´), vilket inte är något nytt. Eftersom små barnkullar är vanligt i Sverige, och oftast av frivilliga skäl, så blir det ju som sagt svåranalyserat med "verklig fertilitet".

Så långt jag förstått, dock utan att ha sökt upp forskning kring det, så hittar man i de allra flesta fall av ofrivillig barnlöshet hos tvåkönade par, ingen säker orsak till att man inte lyckas bli gravid själv. Man finner alltså vid utredning inte fel varken hos mannen eller hos kvinnan. De män som anses ha så dålig spermiekvalitet att det är orsaken till barnlösheten, är inte så många.
En del finns, förstås. Och då görs ju IVF/insemination med partnerns spermier - om de har dålig överlevnad eller är klena simmare så hjälper man dem lite på traven.
Men som sagt, oftast hittar man ingen säker orsak till barnlösheten.

Dock är det ju svårt att säga om gränsen för "för dåliga spermier" är rätt satt. De kanske behöver ha högre kvalitet än man tror för närvarande, för att ge god fertilitet? Det skulle i så fall kunna innebära att "manlig faktor" är vanligare än man tror vid ofrivillig barnlöshet?
 
Om vi ska prata psykologiska faktorer så är det mer rimligt att tänka i generell stressnivå och generellt mående. Men jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är belagt att sånt påverkar spermiernas kvalitet.

Håller med.
Det verkar troligare att psykologiska faktorer snarare skulle påverka mannens förmåga till erektion, än att de skulle påverka spermiernas kvalitet.

Å andra sidan - eftersom det är kul att spekulera - så vet man ju att stress och dåligt psykiskt mående hos kvinnor kan påverka hormonellt och störa mens-cykeln och därmed fertiliteten så det vore kanske inte orimligt att misstänka att även mäns hormonella system, och därmed spermiekvaliteten, skulle kunna påverkas av psykologiska faktorer.
 
Skulle väl vara om man överkonsumerar glass -> övervikt -> mår psykiskt och fysiskt sämre - > druknar därför på simturen. Å andra sidan ger ju glass även belöning om än kortvarig.
Vet inte om jag tycker kopplingen är klockren direkt.

Som @MiniLi skrev har drunkning ingenting med glassförtäring att göra. En varm dag köper folk mer glass och folk simmar mer varav också drunkningsolyckor sker. Det betyder ju inte att glassförtäring orsakar drunkningsolyckor, de bara händer samtidig.

Därför kan man inte bara koppla ihop saker som du gör när du skriver att det är troligt att mäns fertilitet minskar på grund av samhällsutvecklingen För Att de skett samtidigt. Bara för att två saker sker på samma gång måste inte det ena bero av det andra.
 
Som @MiniLi skrev har drunkning ingenting med glassförtäring att göra. En varm dag köper folk mer glass och folk simmar mer varav också drunkningsolyckor sker. Det betyder ju inte att glassförtäring orsakar drunkningsolyckor, de bara händer samtidig.

Därför kan man inte bara koppla ihop saker som du gör när du skriver att det är troligt att mäns fertilitet minskar på grund av samhällsutvecklingen För Att de skett samtidigt. Bara för att två saker sker på samma gång måste inte det ena bero av det andra.

Nej, jag förstod det.
Men man kan ju inte utesluta det heller ? Om inte orsaken är fastställd...
 
Huruvida mäns verkliga fertilitet sjunker är det väl svårt att uttala sig om.
Det man har mätt, som också är med i trådstarten, handlar ju om att man faktiskt kunnat konstatera att spermiekvaliteten blivit sämre.
Om det även lett till nedsatt fertilitet är ju väldigt svårt att veta, eftersom det pågår en hel del familjeplanering.
Man skaffar ganska få barn per vuxen individ i Sverige (förutom i vissa grupper´), vilket inte är något nytt. Eftersom små barnkullar är vanligt i Sverige, och oftast av frivilliga skäl, så blir det ju som sagt svåranalyserat med "verklig fertilitet".

Så långt jag förstått, dock utan att ha sökt upp forskning kring det, så hittar man i de allra flesta fall av ofrivillig barnlöshet hos tvåkönade par, ingen säker orsak till att man inte lyckas bli gravid själv. Man finner alltså vid utredning inte fel varken hos mannen eller hos kvinnan. De män som anses ha så dålig spermiekvalitet att det är orsaken till barnlösheten, är inte så många.
En del finns, förstås. Och då görs ju IVF/insemination med partnerns spermier - om de har dålig överlevnad eller är klena simmare så hjälper man dem lite på traven.
Men som sagt, oftast hittar man ingen säker orsak till barnlösheten.

Dock är det ju svårt att säga om gränsen för "för dåliga spermier" är rätt satt. De kanske behöver ha högre kvalitet än man tror för närvarande, för att ge god fertilitet? Det skulle i så fall kunna innebära att "manlig faktor" är vanligare än man tror vid ofrivillig barnlöshet?
Ja, jag orkade inte leta reda på artiklarna så har bara läst länkarna i tråden. Undrar vad det är för urval?
Är det i normalpopulation eller bland de som söker hjälp?

Sen står det ju lite om orsaker i länkarna. Främst miljöfaktorer och miljöfaktorer som foster utsätts för. Blir lite konstigt att hoppa till könsroller därifrån..
 
Håller med.
Det verkar troligare att psykologiska faktorer snarare skulle påverka mannens förmåga till erektion, än att de skulle påverka spermiernas kvalitet.

Å andra sidan - eftersom det är kul att spekulera - så vet man ju att stress och dåligt psykiskt mående hos kvinnor kan påverka hormonellt och störa mens-cykeln och därmed fertiliteten så det vore kanske inte orimligt att misstänka att även mäns hormonella system, och därmed spermiekvaliteten, skulle kunna påverkas av psykologiska faktorer.
Ja, absolut. Men iaf för mig känns det mer rimligt att prata utifrån generellt mående/stress osv. Långsökt att det skulle vara pga dåligt mående utifrån förändrade könsroller.
 
Eh va? Varför halmgubbar du? Det sa jag verkligen inte, inte ens i närheten. Denna typ av reaktion ser jag ofta här på buke när ett argument eller påstående provocerar och tvingar läsaren att tänka själv
Jag halmgubbar inte, jag undrar verkligen vad du menade med det ytterst märkliga påståendet och undrar om det var så det skulle tolkas.

Resten av det citerade är ju ytterst svårt att bemöta eftersom du redan verkar ha bestämt dig för att många av oss här inte är lika duktiga på atg tänka själv som du är.
 
Ja, jag orkade inte leta reda på artiklarna så har bara läst länkarna i tråden. Undrar vad det är för urval?
Är det i normalpopulation eller bland de som söker hjälp?

Sen står det ju lite om orsaker i länkarna. Främst miljöfaktorer och miljöfaktorer som foster utsätts för. Blir lite konstigt att hoppa till könsroller därifrån..

Fast det vi ska komma ihåg är ju att även det här handlar om spekulationer. Man tror att orsakerna kan vara miljögifter eller läkemedel eller vadduvill.
Men man vet inte.
Eftersom det är observationer och inte interventioner som ligger till grund för det hela så det är vanskligt att dra slutsatser om kausalsamband - precis som du mycket riktigt påpekade för @Hero .

Det verkar dock rimligare att tro på miljöfaktorer än psykologiska faktorer (förutom min spekulation kring hormoner med jämförelse-exemplet kvinnor och mensrubbningar) som orsak till försämrad spermie-kvalitet.
 
Jag förstår inte varför det ska framhållas som ett troligt scenario när det finns mängder av av andra som verkar mer sannolika.

Alla scenarion är valida fram till dess att vi hittat den verkliga orsaken eller fram tills vi kan utesluta en orsak. Kan ju också vara så att det påverkas av flera faktorer och inte bara en...
 
Som @MiniLi skrev har drunkning ingenting med glassförtäring att göra. En varm dag köper folk mer glass och folk simmar mer varav också drunkningsolyckor sker. Det betyder ju inte att glassförtäring orsakar drunkningsolyckor, de bara händer samtidig.

Därför kan man inte bara koppla ihop saker som du gör när du skriver att det är troligt att mäns fertilitet minskar på grund av samhällsutvecklingen För Att de skett samtidigt. Bara för att två saker sker på samma gång måste inte det ena bero av det andra.

Håller med dig.
Men jag tycker att det är intressant att spekulera i olika tänkbara förklaringar och inte förkasta någon bara för att man inte gillar den (eller möjligen inte gillar skribenten).

Som sagt: det sker ju hormonell påverkan på kvinnans fertilitet orsakad av psykisk ohälsa. Det är fullt tänkbart att det kan ske även gällande män.

Nej, jag tror inte heller att försämring av spermie-kvalitet beror på (försök till) ändrad könsroll.
 
Som sagt: det sker ju hormonell påverkan på kvinnans fertilitet orsakad av psykisk ohälsa. Det är fullt tänkbart att det kan ske även gällande män.

Fast du, det är ju i tillstånd av kriser så stora för människans psyke att kroppen sparar in på sådant som inte är nödvändigt. Typ svårt stressande psykisk sjukdom, tortyrliknande förhållanden, svält, extrem press etc. Tillåt mig tvivla på att män som grupp lider så mycket just nu att deras kroppar stänger ner spermieproduktionen på grund av stress.
 
Fast du, det är ju i tillstånd av kriser så stora för människans psyke att kroppen sparar in på sådant som inte är nödvändigt. Typ svårt stressande psykisk sjukdom, tortyrliknande förhållanden, svält, extrem press etc. Tillåt mig tvivla på att män som grupp lider så mycket just nu att deras kroppar stänger ner spermieproduktionen på grund av stress.

Nej, här håller jag inte med dig.
Det är inte helt ovanligt att en kvinna med mer "normal" depression får mensrubbning. Det behövs inte en extrem situation.
Stress kan också orsaka förskjuten mens. Det är inte så ovanligt faktiskt.

För att helt "stänga av" mensen så håller jag med dig om att det behövs större grejer men redan en kortare förskjutning/rubbning av menscykeln påverkar ju fertiliteten.
Och det behövs, som sagt, inte extrem stress eller extrem depression för att påverka mensen.
 
@kryddelydd Jag pratade om att stänga av mensen, inte förskjuta den. Såg nu att du menade påverka fertiliteten, inte "stänga av" den så jag läste ditt inlägg lite väl snabbt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp