Bukefalos 28 år!

Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du missförstår mig helt, tror jag. Svaret är till Honung som påstår att de manliga självmorden beror på att "männen blivit socialt kastrerade" och "jagas med blåslampa". Jag vill motsätta mig det och påstå att med den inskränkta mansroll som finns så är det snarare så att män mår dåligt eftersom de fått inpräntat i sig att män inte visar känslor (tex pojkar gråter inte). Det gör att de inte har något socialt acceptabelt sätt att hantera sina känslor på och därmed lätt stänger in dem. Det handlar inte om individer utan ett sytemfel som går ut över individer, ett systemfel som jag hoppas att vi nu håller på att rätta till.
De här inskränkta könsrollerna vi har är oergört negativa för både kvinnor och män fast på olika sätt.
Ja fast ansvaret läggs just på att männen ska hantera sina känslor bättre (båda egna och andra mäns) men väldigt lite om hur vi kvinnor hanterar män som mår dåligt. Accepterar kvinnor mäns uttryck av nya identiteter i samma utsträckning som män accepterar kvinnor? Jag vet att jag har möjlighet att vara precis hur jag vill och fortfarande bli accepterad, vill jag vara feminin kvinna som är väldigt traditionell så accepteras det, vill jag vara "en i killgänget" så accepteras det, finns samma möjligheter för män? Det kanske är så att det är mycket svårare för män att båda helt vara sig själv och känna att man accepteras och uppskattas som individ av såväl män som kvinnor och därmed kan friheten bli problematisk.
 
Könsroller och biologiskt kön är ju två olika saker. Jag har hittills stött på extremt få (om än någon?) personer som förnekar biologiskt kön eller biologiskt könsbundna skillnader.
Inte heller har jag stött på folk som vill att alla ska vara lika och stöpta i samma form.
De enda jag mött som pratar om detta är människor som totalt missförstått hela saken, ofta på grund av okunskap.

Men oavsett. Finns det verkligen belägg för att mäns fertilitet minskar på grund av förändrade könsroller?

Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det...

Men teoretiskt skulle det kunna vara en orsak. Då spermakvaliteten har sjunkit för västerländska män och det faller ju ihop perfekt med hur männens roll/betydelse i samhället har förändrats hos västerländska män ...
 
Ja fast ansvaret läggs just på att männen ska hantera sina känslor bättre (båda egna och andra mäns) men väldigt lite om hur vi kvinnor hanterar män som mår dåligt. Accepterar kvinnor mäns uttryck av nya identiteter i samma utsträckning som män accepterar kvinnor? Jag vet att jag har möjlighet att vara precis hur jag vill och fortfarande bli accepterad, vill jag vara feminin kvinna som är väldigt traditionell så accepteras det, vill jag vara "en i killgänget" så accepteras det, finns samma möjligheter för män? Det kanske är så att det är mycket svårare för män att båda helt vara sig själv och känna att man accepteras och uppskattas som individ av såväl män som kvinnor och därmed kan friheten bli problematisk.
Det finns många tänkbara förklaringsmodeller kring varför män i högre utsträckning än kvinnor tar sitt liv. Jag har dock aldrig hört att det skulle bero på att män är ”kulturellt kastrerade”. Jag tror inte heller andelen män som begår självmord ökar, så det blir väldigt konstigt att relatera det till samhällsprocesser där vi sett stora förändringar i många många års tid. Om det vore så - då borde fler och fler män ta sitt liv allt eftersom samhällets normer förändrats.
 
Vet inte om det finns några vetenskapliga belägg för det...

Men teoretiskt skulle det kunna vara en orsak. Då spermakvaliteten har sjunkit för västerländska män och det faller ju ihop perfekt med hur männens roll/betydelse i samhället har förändrats hos västerländska män ...
Så du gissar bara. Den teorin är nog högst tveksam. Jag kan komma på många tänkbara anledningar som spontant har mkt högre trovärdighet.
 
Själv tror jag att det är rester av hormoner från p-piller som gör att spermiekvaliten sjunker. Och kanske, kanske även att det blir fler homosexuella?

Det här var ett ganska konstigt uttalande tycker jag.
Varifrån skulle resterna av p-piller komma för att hamna i mannens spermier?
 
Livsstil med stress, övervikt. Gifter.
Teorin om att p-piller kommer ut i vatten etc tycker jag är värd att undersöka också.

Det är ju lika fullt valida teorier.
Skulle jag få gissa så skulle jag tro att p-piller och övervikt är högst valida orsaker.
p-piller används i mkt högre grad i västerländska länder och övervikten följer ju ungefär samma kurva.
 
Nej, men det är väl dumt att avfärda det helt när det faller så väl ihop också ?

Låt höra dina gissningar :).
Först undrar jag om det verkligen är säkerställt att mäns fertilitet sjunker? Hur vet man det?
Har man under många många års tid samlat in sperma och testat?

Men oavsett.
Det känns mer troligt att det isf beror på sjukdomar, livsstilsfaktorer, kost, medicinering, ökad fetma i samhället och liknande. Kanske strålning från datorer/mobiler?
Det är väl välkänt att tex värme påverkar om man ex sitter m laptop i knäet?

Om vi ska prata psykologiska faktorer så är det mer rimligt att tänka i generell stressnivå och generellt mående. Men jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är belagt att sånt påverkar spermiernas kvalitet.

Sen tänker jag också på att vi generellt skaffar barn senare och senare och att det såklart kan göra att andelen män som hinner tappa i fertilitet innan de försöker skaffa barn kan öka.
 
När glassförsäljningen ökar på sommaren ökar också antalet drunkningsolyckor. Ska vi då säga att glasskonsumtion orsakar drunkningstillbud?

Skulle väl vara om man överkonsumerar glass -> övervikt -> mår psykiskt och fysiskt sämre - > druknar därför på simturen. Å andra sidan ger ju glass även belöning om än kortvarig.
Vet inte om jag tycker kopplingen är klockren direkt.
 
Könsroller och biologiskt kön är ju två olika saker. Jag har hittills stött på extremt få (om än någon?) personer som förnekar biologiskt kön eller biologiskt könsbundna skillnader.

Riskabelt för tråden att nappa, men jag gör det ändå.

Det finns ett gäng bukefalister, gärna de som håller den feministiska fanan extra hög och deifinierar hur feminism måste se ut, som ivrigt propagerar för att biologiskt könsbundna skillnader (förutom då rent anatomiskt) inte finns.

Vi ska nog inte halka vidare i den diskussionen men jag tycker att det är intressant och/eller anmärkningsvärt att du inte sett den delen av bukefalos.
 
Det här var ett ganska konstigt uttalande tycker jag.
Varifrån skulle resterna av p-piller komma för att hamna i mannens spermier?
Det skulle väl vara ngn kretsloppstanke? Dvs att dricksvatten tas från sjöar där avloppsvatten släpps ut.
Det är väl känt att hormonrester i urin från ex p-piller påverkar fiskar i sjöar?

Man kan också tänka sig att vi sedan äter fiskarna enl ovan.
 
Det här var ett ganska konstigt uttalande tycker jag.
Varifrån skulle resterna av p-piller komma för att hamna i mannens spermier?
Jag lyckas inte länka nu på mobilen.
Men det finns många artiklar om att kvinnor kissar ut p-piller i haven och att det har gjort fiskar tvåkönade och påverkar haven. Jag hittar flera artiklar som resonerar om att vissa tror att det också påverkar människor.
 
Skulle väl vara om man överkonsumerar glass -> övervikt -> mår psykiskt och fysiskt sämre - > druknar därför på simturen. Å andra sidan ger ju glass även belöning om än kortvarig.
Vet inte om jag tycker kopplingen är klockren direkt.
Det är ett välkänt exempel på hur korrelation inte är samma sak som kausalitet.
Glassförsäljning samvarierar med värme vilket är den kausala prefiktorn för drunkning.
 
Det är ett välkänt exempel på hur korrelation inte är samma sak som kausalitet.
Glassförsäljning samvarierar med värme vilket är den kausala prefiktorn för drunkning.

Jo, jag förstod det.
Men när man inte vet exakt orsak är det ju dumt att utesluta en teori.
 
Det är ju lika fullt valida teorier.
Skulle jag få gissa så skulle jag tro att p-piller och övervikt är högst valida orsaker.
p-piller används i mkt högre grad i västerländska länder och övervikten följer ju ungefär samma kurva.

OK; nu är jag med på var man menar att p-pillren kommer från.
Övervikten är ju lite av samma vara: östrogen syntetiseras ju även i fettväv (vilket, off topic eller on topic, anses vara en delförklaring till att kraftigt överviktiga kvinnor har svårare att bli gravida - som grupp, individuella undantag finns förstås alltid - och därför kan få rådet att gå ner i vikt för att underlätta graviditet... för kvinnorna med hög östrogensyntes i fettväv, kan detta teoretiskt påverka den cykliska hormonnivån i menstruations- eller fertilitetscykeln). Så en kraftigt överviktig man har ju mer östrogen i kroppen.
Dock gissar jag att man inte subgruppsanalyserat spermierna utifrån mannens kroppsvikt i den studie som citeras gällande generellt sett försämrade spermier.
 
Riskabelt för tråden att nappa, men jag gör det ändå.

Det finns ett gäng bukefalister, gärna de som håller den feministiska fanan extra hög och deifinierar hur feminism måste se ut, som ivrigt propagerar för att biologiskt könsbundna skillnader (förutom då rent anatomiskt) inte finns.

Vi ska nog inte halka vidare i den diskussionen men jag tycker att det är intressant och/eller anmärkningsvärt att du inte sett den delen av bukefalos.
Du lyckades göra exakt det jag skrev om.
Jag skulle vilja påstå att det är du som inte förstått diskussionerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp