Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag har förstått det. Personligen tycker jag inte det fanns så mycket utrymme för tolkningar.
 
Sv: Märken på tävling

Wohoo!! Känns bra att vi KAN påverka!! Väntar med spänning på hur de nya reglerna ska ändras :D

Så trögfattade som de har vart hittills så kommer de ändra sponsorlogotyperna. Alltså kommer vi som inte rider med sponsorlogotyper få byta utrustning ändå.

De verkar ju inte fatta att det är tillverkarlogotyperna allt handlar om. Ingen verkar ju bry sig om sponsorexponeringen. Så jag fattar inte att de drar upp den hela tiden.. :devil:
 
Sv: Märken på tävling

det är väl knappast första gången en "lagtext" inte kunnat tydas ens av de som författat eller översatt, eller anammat den....

de som ringt i panik till Ridsportförbundet och fått svar, lär inte heller ha fått helt korrekta svar, det känns helt uppenbart, snarare är det väl så att den som svarat i telefon bara läst innantill och svarat utifrån det, dvs dess tolkning av de luddiga paragraf texterna.

Titta bara på allt ludd runt hästpassen - sverige är de enda som översatt/tolkat reglementet runt hästpass så som de gjort, ingen i övriga EU har den tolkningen på flera punkter.
 
Sv: Märken på tävling

Man kan ju alltid hoppas att de har fattat rätt den här gången :p Fast det återstår ju fortfarande att se, kommer bli spännande att läsa vilka ändringar det blir imorgon...
 
Sv: Märken på tävling

I Facebook gruppen mot denna regel publicerades precis det här:
"TACK alla underbara fans! Det är tack vare Er som vi, tillsammans, har satt stopp för det här! Jag måste säga GRATTIS till oss allihopa och hoppas att ni kör på så stora loggor som möjligt ;-) Ett ♥ till Er! Storlekar på logotyper är numera bara rekommenderade mått men VI gör som vi vill nu!"

Men det är väl bara det inom parentes som är rekommendationer?

"Här följer TR I mom 151 och måtten inom parantes är enl. FEI och är endast rekommendationer." Står det ju i artikeln på förbundets hemsida

Ett exempel:
Hoppning

1.1.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida

Jag tolkar det som att 200 cm² är regel medan 10 x 20 bara är en rekommendation? Men det kanske bara är jag?
 
Sv: Märken på tävling

De menar väl bara att du kan har vilken form du än vill; cirkel, fyrkant, trekant, åttkant. Bara den inte överstiger 200 cm² :) Och att måtten är bara för oss som inte är mattegenier att förstå hur pass stort 200 cm² är egentligen :)
 
Sv: Märken på tävling

Jag undrar hur det egentligen var menat. Antagligen kommer de ändra något på sponsormåtten eller så, men fortfarande inte förstå att det är den icke sponsrade, 3cm2-loggan många stör sig på...
 
Sv: Märken på tävling

Ja, lite så tolkar jag det också. Men det verkar de ju inte ha gjort i facebookgruppen i och med den mening jag fetmarkerade i citatet.
 
Sv: Märken på tävling

Citat från http://www.ridsport.se

- Det är from 2012 tillåtet att bära till exempel logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med en tillverkningslogotyp enligt tillåten sponsoryta är det inget problem att tävla med dessa.
Här har Tävlingssektionen underlätta för både ryttare och tillverkare. Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor även på nationell nivå. Är det ryttare som rider internationellt krävs ännu ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.
- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det nu helt ok, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.

-Angående tillverkarnas produktnamn och logotyper på kläder och utrustning avser det synlig märkning under tävlingsmomentet. Det avser till exempel inte en sadeltillverkares märkning på kåpan som inte syns när ryttaren sitter i sadeln, fortsätter Tobias Mattsson



Jag tolkar detta som att det är ok med logotyper för alla, för man kan då bara säga att man är sponsrad? Eftersom det inte krävs ett avtal längre.

MEN då undrar jag - vad fan menas med den andra regeln, om icke-sponsrade kläder och utrustning? Varför finns den där över huvud taget?


Det finns inget som stör mig mer än oklara regler. Regler SKA vara tydliga så alla vet vad som väntas av dem, de ska ha en klar påföljd om de inte följs och de ska ha ett syfte.

Men vad tusan är syftet med icke-sponsor-reglerna då?
 
Sv: Märken på tävling

"Mom 151 Sponsorskap, reklam

1. Reklam, sponsorer

En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.

Ryttare har rätt att bära reklam (logotyp) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn

enligt nedan specificerade ytmått
."

Jag tolkar det som att jag har rätt att bära logotyper på min utrustning om jag vill. Dock står inget om skydd...
Och vadå, var det inte tillåtet förut??
 
Sv: Märken på tävling

Från förbundets sida, uppdaterat 2011-12-27 12:58

Skrivningar i TR I för 2012 har skapat osäkerhet om vad som gäller inför det nya året och vi ber om ursäkt för att vi varit otydliga och missvisande i vår information.
Moment 151 i TR I ang sponsorskap och reklam har förtydligats i det Tävlingsreglemente som gäller för 2012. I processen att överföra de internationella reglerna till TR har det blivit några översättningsfel som skapat förvirring, och skrivningen i TR vad gäller utrustning behöver förtydligas.


Avsikten från Tävlingssektionen med omskrivningen av Mom 151 var att underlätta för aktiva, domare och även produkttillverkarna. Reglerna för storlek och placering av logotyper på kläder mm har inte förändrats men förtydligats.
Det svenska reglementet är anpassat till FEIs internationella regler, bland annat för att svenska ryttare inte ska mötas av helt nya regler när de kommer utomlands.
Ett förtydligande av storlek och placering av logotyper är också ett svar på de frågor som kommit från både ryttare och tillverkare.

I TR I Mom 151 har kravet på sponsoravtal för tävlande på svenska tävlingar tagits bort och det innebär att alla ryttare kan bära ”reklam”(från sponsor eller tillverkare) utan att bryta mot någon regel. Dock måste reglerna för storlek och placering enl TR Mom 151 respekteras.
Ryttare som tävlar internationellt måste ha skrivna sponsorkontrakt godkända av Svenska Ridsportförbundet.

Förtydligande Mom 151:1 första stycket
Klädsel och utrustning. Med utrustning menas vojlock/schabrak, insektsluva och för körning vagnar samt seldon. I denna definition av utrustning ingår inte till exempel sadel och benskydd.
Denna definition gäller även Mom 151:2.1 Kläder och utrustning. Måttet 3 cm2 i samma paragraf avser synlig reklam.

Förtydligande avseende tävlingsplats i Mom 151
På några ställen har tävlingsarena felaktigt betecknats som tävlingsområdet. Mom 151 avser tävlingsarenan, det är med andra ord inga problem att till exempel köra in med sin transport/släp på tävlingsområdet om den har sponsorlogga eller annan reklam.

Förtydligande TR I Mom 151:2. och 2.3
Med fordon avses vagnar i körning, för dressyr, maraton och precision. Med remmar avses seldon, inkl huvudlag, tömmar mm.

Mom 151 1.1.1 > 1.6.2.2
Måtten inom parentes är rekommenderade mått på utformning under 2012.
 
Sv: Märken på tävling

Alltså, storlekarna ovan gäller på lokal, regional och nationell nivå i Sverige, och 1x3cm regeln gäller på internationell nivå OM man inte har sponsor! PUNKT!:bump:
 
Sv: Märken på tävling

2. Identifiering av ickesponsortillverkare
På tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper som identifierar tillverkaren av icke-sponsrade kläder, utrustning och/eller fordon endast förekomma en gång per klädesplagg, utrustning och/eller fordon och endast på en area som inte överstiger:
2.1 Kläder och utrustning
3 cm² (1 cm hög och 3 cm bred) för kläder och utrustning med undantag för selar under körning.

Förtydligande Mom 151:1 första stycket
Klädsel och utrustning. Med utrustning menas vojlock/schabrak, insektsluva och för körning vagnar samt seldon. I denna definition av utrustning ingår inte till exempel sadel och benskydd.
Denna definition gäller även Mom 151:2.1 Kläder och utrustning. Måttet 3 cm2 i samma paragraf avser synlig reklam.

Betyder detta att benskydd, sadel, träns, täcken, transportskydd osv är fritt? Förutom täcken inne på banan som har egen skrivelse?
 
Sv: Märken på tävling

Förrutom logga på schabrak, luva och kläder!! :banana: Det känns som piece of a cake att byta! :)
 
Sv: Märken på tävling

"I TR I Mom 151 har kravet på sponsoravtal för tävlande på svenska tävlingar tagits bort och det innebär att alla ryttare kan bära ”reklam”(från sponsor eller tillverkare) utan att bryta mot någon regel. Dock måste reglerna för storlek och placering enl TR Mom 151 respekteras.
Ryttare som tävlar internationellt måste ha skrivna sponsorkontrakt godkända av Svenska Ridsportförbundet"


Jag tolkar detta som om man även kan ha loggor på schabrak, kläder och luvor. Dock får detta inte överskrida måtten som anges för sponsrade ekipage. Eftersom inget kontrakt behövs på de lägre tävlingarna kan ingen påstå att du inte är sponsrad, du kan således vara sponsrad av dina föräldrar :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp